ברקע האמירות הפומביות על התקרבות להסכם נורמליזציה בין ישראל לסעודיה, והמתיחות הביטחונית הגוברת ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן נשא דברים אמש (חמישי) בעצרת האו"ם. בזמן הנאום, המשלחת הישראלית לאו"ם עזבה את האולם.

את נאומו פתח אבו מאזן ברמיזה למגעים בין סעודיה לישראל. "הוזה מי שחושב שהשלום יתגשם במזרח התיכון בלי שהעם הפלסטיני יקבל את כל זכויותיו", אמר יו"ר הרשות הפלסטינית. בהמשך, תקף אבו מאזן את הממשלה בישראל וטען כי "ישראל פרשה מהסכמי אוסלו, ושריה מתגאים באפרטהייד". הוא אף סיפק התייחסות נדירה לפשיעה בחברה הערבית: "ישראל אחראית לרציחות המתרחשות בערים ערביות בישראל, שחלקן מגיעות לאזורינו. בתוך ישראל יש מדי יום מקרה של רצח".
יו"ר הרשות הפלסטינית פנה לנציגי שאר המדינות, ואמר: "למה אתם מקבלים את זה שישראל נמצאת מעל החוק? הגיע הזמן שתענו לשאלות האלו. אנחנו רוצים שמישהו יגן עלינו מפני הכיבוש". הוא אף איים שהרשות תפנה "לגופים משפטיים נגד ישראל".
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
מוחמד בן סלמאן ג'ו ביידן בנימין נתניהו
"הוזה מי שחושב שהשלום יתגשם במזרח התיכון בלי שהעם הפלסטיני יקבל את כל זכויותיו". ביידן, בן סלמאן, ונתניהו
(צילום: Ludovic MARIN / POOL / AFP, Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS, gettyimages, עמית שאבי)
לאחר מכן, ביקש אבו מאזן "מהמדינות שלא הכירו במדינת פלסטין - תכירו בה ותתנו לנו חברות מלאה באו"ם". לדבריו, "אני לעולם לא אבין למה ישראל מוכרת ופלסטין לא".
דבריו של אבו מאזן מגיעים יממה לאחר שיורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אמר בריאיון ל"פוקס ניוז" כי "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל", שיהיה "ההסכם ההיסטורי הגדול ביותר מאז סיום המלחמה הקרה". עם זאת, בן סלמאן גם ציין בריאיון כי הנושא הפלסטיני חשוב להגעה לנורמליזציה. "אנחנו צריכים לראות לאן אנחנו הולכים. אנחנו מקווים שההסכם יביא להקלה על חיי הפלסטינים, וימצב את ישראל כשחקנית במזרח התיכון", אמר יורש העצר.
5 צפייה בגלריה
אבו מאזן
אבו מאזן
אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם, היום. "אני לעולם לא אבין למה ישראל מוכרת ופלסטין לא"
(צילום: Bryan R. Smith / AFP)
הריאיון צולם לפני הצהרתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, שבה דיברו השניים בפתיחות חריגה על המגעים לנורמליזציה שמוביל הנשיא האמריקני. בצעד חריג, נתניהו כרך בהצהרה בין הנורמליזציה עם סעודיה ל"שלום עם הפלסטינים". לדברי גורם מדיני בכיר, נתניהו אמר לביידן בשיחה ביניהם בארבע עיניים "שהפלסטינים הם חלק מהתהליך - אבל לא יהיה להם וטו עליו".
לפני חתימה על הסכם עם סעודיה עומד בפני נתניהו מכשול רציני: מצד אחד, הסעודים מתנים ויתורים לפלסטינים כחלק מההסכם - ומצד שני, שותפיו לממשלה בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר לא מוכנים לצעדים מרחיקי לכת עבור רמאללה. גורמים פוליטיים המעורים בפרטים אמרו כי סמוטריץ' ערך שורת שיחות ופגישות עם נתניהו בנושא, והבהיר לו ש"לא יהיה אוסלו 2". כוונתו של סמוטריץ', לדבריהם, היא ש"לא יהיה אישור לבנייה בלתי חוקית, לא הקפאות בנייה בהתנחלויות ולא מסירת שטחים לפלסטינים" כחלק מהסכם עם סעודיה.


בגזרת ישראל-סעודיה היחסים כאמור מתחממים, אך בגזרה הפלסטינית מורגשת דווקא התחממות ביטחונית. שלשום הפלסטינים דיווחו על הרוג ראשון מאש צה"ל בהתפרעויות המחודשות בגבול רצועת עזה. לדבריהם הצעיר שנהרג הינו מוחמד רדואן בן ה-25, מאזור חאן יונס, באזור ההתפרעויות שם. מאז חידוש המהומות בחודש האחרון - לאחר כשלוש שנים של "שקט" יחסי - נהרגו גם מתפרעים פלסטינים אחרים, אבל הם נפגעו מפיצוצי המטענים שהניחו לצד הגבול - ולא נפגעו מאש צה"ל, כפי שטוענים הפלסטינים שקרה שלשום.
כ-200 עזתים התפרעו ביום שלישי בערב במספר מוקדים שונים בגבול רצועת עזה, מחציתם מול מעבר קרני הישן בצפון הרצועה. הם הבעירו צמיגים והפעילו ארבעה מטעני חבלה - שבעקבותיהם אחת הגדרות הפנימיות נפרצה על ידי המוחים. עם זאת, הם לא פרצו את הגבול בין ישראל לרצועה.


גם אתמול התפתחו הפרות סדר ליד מעבר קרני בגבול רצועת עזה, שבמהלכן כוח צה"ל ירה ופגע במחבל שפתח באש לעבר הכוח. משרד הבריאות בעזה מסר כי הפלסטיני שנורה נפצע באורח קשה, ואושפז בבית החולים שיפא. לפי הדיווח של אתר "שיהאב" המזוהה עם חמאס, הפצוע הוא צעיר בן 19 מבית לאהיא שבצפון הרצועה. עוד דווח ב"שיהאב" כי מאות צעירים השתתפו בהפרות הסדר ליד גדר המערכת.
במקביל למהומות ברצועת עזה בשלישי, כוחות הביטחון פעלו במחנה הפליטים ג'נין, ובמקום התפתחו חילופי אש. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על ארבעה מחבלים פלסטינים שנהרגו וכ-30 נוספים שנפצעו בחילופי האש - ופונו לבתי החולים באזור. על בית יעד הפשיטה, לטענת הפלסטינים של בכיר בגדודי אל-אקצא - הזרוע הצבאית של פתח - הופעל נוהל "סיר לחץ".
5 צפייה בגלריה
לפי דיווחים של משרד הבריאות בעזה - נפצעו קשה מפגיעת צה"ל
לפי דיווחים של משרד הבריאות בעזה - נפצעו קשה מפגיעת צה"ל
הפרות הסדר בגבול רצועת עזה, אתמול
(צילום : סווא)
5 צפייה בגלריה
לפי דיווחים של משרד הבריאות בעזה - נפצעו קשה מפגיעת צה"ל
לפי דיווחים של משרד הבריאות בעזה - נפצעו קשה מפגיעת צה"ל
(צילום : סווא)
5 צפייה בגלריה
לפי דיווחים של משרד הבריאות בעזה - נפצעו קשה מפגיעת צה"ל
לפי דיווחים של משרד הבריאות בעזה - נפצעו קשה מפגיעת צה"ל
(צילום : סווא)
כמה שעות לאחר מכן, כוחות צה"ל חיסלו מחבל במהלך חילופי אש במחנה הפליטים עקבת ג'אבר שליד יריחו. משרד הבריאות הפלסטיני דיווח כי צעיר פלסטיני בן 19 בשם דרגאם אחרס הוא זה שנהרג בחילופי האש.
פורסם לראשונה: 21:19, 21.09.23