שעות אחרי שיגור הרקטה מלבנון לישראל, דובר צה"ל רן כוכב אמר הבוקר באולפן ynet כי לפי שעה אף ארגון טרור לא לקח אחריות על הירי, אך ההערכה היא ש"מדובר בפלגים פלסטיניים שירו בגלל העימותים בהר הבית", כפי שנערכו בצמרת הביטחונית מראש. הוא הוסיף כי ייתכן שסיבות נוספות לירי הן הירי מרצועת עזה, וגם המתיחות ביהודה ושומרון. לצד זאת, הודה כי יש אפשרות שהסניף הלבנוני של חמאס, שנחשף ב-ynet, אחראי לשיגור הרקטות.
לדברי כוכב, "יש לנו מגוון כלים להגיב, חלקם מיידיים, חלק חשאיים. אנחנו בשגרה מלאה בעורף בגבול הצפון וכך יימשך. אין שום כוונה שטפטוף כזה יימשך, אנחנו לא מתכוונים להתרגל ולו לרקטה בודדת. נמשיך ונגיב ככל שיידרש".
2 צפייה בגלריה
צה״ל תקף בדרום לבנון
צה״ל תקף בדרום לבנון
בצמרת הביטחונית נערכו לירי מצד פעילים פרו-פלסטינים. התגובה של צה"ל
(צילום: דובר צה"ל)
דובר צה"ל הדגיש כי הירי, על רקע יום השואה השבוע ויום הזיכרון ויום העצמאות בשבוע הבא, לא צפוי לפגוע בציון הימים הלאומיים של ישראל. "יש לנו כוונה שהימים האלו יעברו בשקט מופתי", אמר. "תפקידנו להגן על מדינת ישראל".
כוכב התייחס לחשיפת ynet אודות הסניף הלבנוני של חמאס, שמונה כמה מאות פעילים וכפוף להנהגה בחו"ל, ואמר כי "יש טעם בדברים. זה בהחלט אפשרי שהם אחראים לירי, ברור לחלוטין שיש קשר בין שתי הזירות (לבנון ועזה, א"ל)". עם זאת, הוא הדגיש כי "אותנו לא כל-כך מעניין מי עומד מאחורי הקלעים, זה תפקיד ארגוני המודיעין של צה"ל. אנחנו מתכוונים להגן על מדינת ישראל בכל הזירות, לא מעניין אם זה חמאס, ג'יהאד איסלאמי, פעילים סוררים, חיזבאללה או סוג אחר של פלג. יש לנו תפקיד להגן על אזרחי ישראל ואנחנו ערוכים לכל תרחיש".
לאחר מכן הדגיש כוכב: "אם צריך לצאת למערכה - לא נחשוש. אני רוצה להבהיר את זה גם לאזרחי ישראל וגם לאויבנו - לא משנה אם בעזה, בלבנון או באיזשהו ארגון. לא נאפשר לחיזבאללה או לארגונים אחרים, במקרה הזה נגיד פלסטיניים, לירות עלינו מלבנון - וכך אותו הדבר מרצועת עזה או מחבל בודד מג'נין".
כשנשאל מה המסר מצה"ל לחמאס, ואם בצבא רואים בו אחראי, השיב כי "אנחנו רואים בארגון הטרור חמאס אחראי למה שקורה ברצועת עזה, ורואים גם סימנים והשפעה שלו ביהודה ושומרון, בהר הבית, ובקרב פלגים פלסטיניים בדרום לבנון".
הוא התייחס לסגירת מעבר ארז לפועלים פלסטינים בעקבות הירי מהרצועה, ואמר כי את ההחלטה מתי לפתוח אותו מחדש יקבל הדרג המדיני. "יש הערכת מצב פעם או פעמיים ביום, אין פה סטופר לאף אחד", אמר. "אנחנו עושים רק מה שנכון למדינת ישראל ולאזרחיה".

הרקטה נפלה בשטח פתוח ליד שלומי, סמוך לקיבוץ מצובה שבגליל המערבי, מבלי שהופעלה אזעקה. כשעתיים לאחר מכן צה"ל תקף מטרות במרחב הירי בדרום לבנון באמצעות כוחות ארטילריים. ראש מועצת שלומי, גבי נעמן, אמר לאולפן ynet כי "לא הייתה אזעקה כי הטיל לא נפל באזור מגורים, אנחנו מודעים לעניין הזה אבל בהחלט היה לנו לילה שלם של קרב. יש בשלומי אזור ותיק של משפחות שגרות בבית ללא מרחב מוגן (ממ"ד), יש שם מצוקה קשה מאוד. אנשים לא יודעים אם להישאר בבית או לצאת למדרגות, וההבטחה של שר הביטחון ושר האוצר להקים את הממדים מתעכבת".
"אני מודאג, מפני שהתקציב קיים ולוקחים אותו לאשקלון במקום להשאיר בשלומי", הוסיף. "זה דבר חמור מאין כמוהו. כתבתי שזה לא יעלה על הדעת גם לשר הביטחון וגם לשר האוצר. הודעתי להם שזו עילה מבחינתי מספקת להשבית את היישוב. מי שחושב שהעורף בצפון מוכן למלחמה, טועה ובגדול - ל-50% מתושבי שלומי אין מיגון. אם יש מלחמה עם חיזבאללה, המשמעות היא שצריך לפנות את כל התושבים האלה, ולאן יפנו אותם? לכן יש למגן את תושבי הצפון הסמוכים לגבול ויפה שעה אחת קודם".
2 צפייה בגלריה
צה״ל תקף בדרום לבנון
צה״ל תקף בדרום לבנון
חיילי צה"ל בגבול לבנון
(צילום: דובר צה"ל)
הירי מלבנון הפתיע אמנם את רוב התושבים, אך בצמרת הביטחונית דווקא נערכו כאמור בימים האחרונים לתרחיש של ירי רקטי מפעילים פרו-פלסטינים בדרום לבנון לעבר הגליל, כ"אקט סמלי" של הזדהות עם האירועים במסגד אל-אקצא. העיתון "אל-אחבאר" הלבנוני דיווח כי "נורתה רקטה לעבר ישראל משטח שבין הכפרים אל-קלילה ואל-מעליה, דרומית לעיר צור בדרום לבנון".
השיגורים האחרונים מלבנון היו ב-6 באוגוסט 2021, אז נורו 19 רקטות מדרום לבנון לאזור גזרת הר דב הסמוך לגבולות עם לבנון וסוריה. מערכת כיפת ברזל יירטה את רוב הרקטות, וכמה מהן נפלו בשטחים פתוחים במרחב מבלי לגרום לנפגעים או לנזק. צה"ל הגיב בירי פגזים לעבר מקורות שיגור הרקטות.
יומיים קודם לכן שוגרו שלוש רקטות מלבנון - שתיים מהן נפלו בשטח ישראל ואחת בשטח לבנון. כתוצאה מאחת הנפילות פרצה שריפה באזור קריית שמונה, ותושבים בגליל שמעו את הדי הפיצוצים. ארבעה בני אדם לקו בחרדה. לשיגורים אלה קדמו שלושה אירועי ירי מדרום לבנון במהלך מבצע "שומר החומות" ואירוע נוסף ביולי 2021, אז נורו מלבנון שתי רקטות לאזור הצפון.