ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש אחר הצהריים (ראשון) בקריה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם ראש האופוזיציה יאיר לפיד. בתום הפגישה כינס לפיד מסיבת עיתונאים. ynet העביר את מסיבת העיתונאים בשידור חי.
לפיד ציין כי אמר לנתניהו ש"האופוזיציה תתן גיבוי לכל פעולה שזרועות הביטחון ימליצו עליה מול גל הטרור, ומול אויבינו בכל הזירות. הגעתי לתדריך אצל נתניהו מודאג, ויצאתי עוד יותר מודאג". בחודש אוגוסט, כשלפיד היה ראש הממשלה ונתניהו היה ראש האופוזיציה, נפגשו השניים לשיחה ביטחונית. נתניהו אמר אז, כפי שלפיד אמר היום, כי "יצאתי מעדכון ביטחוני, ולצערי אני חייב לומר שיצאתי מודאג יותר".
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש בקרייה בתל אביב לעדכון ביטחוני עם יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד
נתניהו ולפיד בפגישת העדכון הביטחוני בקריה
לדברי לפיד, "אמרתי לנתניהו שמדינת ישראל צריכה שר ביטחון במשרה מלאה. הוא צריך להודיע שהוא מסיר מהשולחן סופית את פיטוריו של גלנט, להודות בכך שאי אפשר לסמוך על הקבינט שלו, ולהקים פורום ביטחוני קטן ויעיל לטיפול במצב. הוא צריך להפקיע מידיו של בן גביר את כל הסמכויות הנוגעות להר הבית. הר הבית בתקופת הרמדאן הוא המקום הנפיץ ביותר בעולם. לא יכול שינהל אותו ליצן טיקטוק שאיבד את אמון המשטרה והכוחות בשטח".
לפיד הוסיף כי "במקביל, נתניהו צריך לבטל את המצב הבלתי סביר שבו יש שני שרים במשרד הביטחון. לא יכול להיות שהפלג המשיחי של המתנחלים הקיצונים ביותר קנה לו אחיזה במשרד הביטחון בתקופה כל כך מתוחה. נתניהו צריך לתת למפכ"ל קובי שבתאי גיבוי פומבי ומלא, לפקח באופן אישי על הנעשה בהר הבית. לפעול לפי המלצת גורמי הביטחון לגבי עליית יהודים להר בימים הקרובים. להקים מחדש את מערך ההסברה האחוד שאנחנו הקמנו והם משום מה ביטלו.
"מה שאויבינו רואים מולם, בכל הזירות, היא ממשלה לא כשירה. קבינט שאיש לא סומך עליו. שר ביטחון על תנאי שפוטר בגלל שאמר את האמת. שר ביטחון לאומי שמדליף לתקשורת הקלטות של המפכ"ל. שר אוצר שמודיע שהוא רוצה למחוק כפרים".
ראש האופוזיציה הוסיף כי "האיום המרכזי על ישראל היה ונשאר איראן, אבל כך אי אפשר לטפל באיום האיראני. אנחנו מאבדים את התמיכה האמריקנית והמעטפת הבינלאומית, אנחנו מאבדים את ההרתעה. ישראל הפכה למדינה לא מנוהלת. לפני 100 ימים העברנו לידיהם מדינה בטוחה ומשגשגת. עזה ספגה מאתנו מהלומה קשה במבצע עלות השחר. החזרנו את הסיכולים הממוקדים והרגענו את גזרת איו"ש. ירושלים הייתה שקטה גם בתאריכים הכי נפיצים".
3 צפייה בגלריה
הצהרת יאיר לפיד
הצהרת יאיר לפיד
לפיד
(צילום: מוטי קמחי)
לפיד סיכם כי "גם היום, אזרחי ישראל מגלים יכולת עמידה מרשימה מול הטרור. מערכת הביטחון הייתה ונשארה מהטובות בעולם. הבעיה היא בהנהגה. הממשלה הקיצונית הזו לא כשירה לנהל את מדינת ישראל בזמנים טעונים כל כך".
בליכוד מסרו בתגובה לדבריו של לפיד כי "מצער שבשעה שישראל נלחמת בשלוש חזיתות, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו הזמין אותו לעדכון ביטחוני מקיף, יאיר לפיד בוחר לעשות פוליטיקה קטנה במקום לשדר מסר של אחדות ללא סייג מול אויבינו.
"לפיד, שפגע פגיעה אנושה בהרתעה בהסכם הכניעה שלו לחיזבאללה בעניין הגז, שחוזר על הנרטיב של חמאס בעניין הר הבית ושמצוטט בהרחבה באיראן כמי שמנבא את חורבן ישראל, השאיר לנו ירושה קשה שאיתה אנו נאלצים להתמודד בימים אלה. בשעה שנסראללה והנייה יושבים יחד תחת תמונתו של הפטרון מאיראן שקורא להשמידנו, היה מצופה מראש האופוזיציה לגלות אחריות לאומית".
ממש במקביל לפגישה עם לפיד, שיתף נתניהו בטלגרם דברים שאמר בריאיון לרדיו "גלי ישראל" המזרחן ד"ר מרדכי קידר, שידוע בתמיכתו בנתניהו, אשר רומזים כי הסכם הגבול הימי עם לבנון שנחתם בתקופת ממשלת לפיד הביא להסלמה הנוכחית. "המשמעות של הסכם הגז עם לבנון היה לא פחות מפיגוע לתדמית של ישראל", אמר קידר בדברים ששיתף נתניהו. "לא אשתמש במילה 'בגידה' אבל המשמעות שלו לא פחות חמורה מזה. ההסכם שלפיד רץ לעשות איתם נתן לישראל תדמית של ספוג שכל מה שאתה צריך לעשות זה לדרוך עליו כדי להוציא ממנו כל מה שיש לו". זמן קצר לאחר מכן, נתניהו מחק את הפוסט מערוץ הטלגרם שלו.
3 צפייה בגלריה
הודעה שבנימין נתניהו העביר בטלגרם
הודעה שבנימין נתניהו העביר בטלגרם
הפוסט של בנימין נתניהו בטלגרם - לפני שנמחק
בתגובה לשאלה על הקשר בין ההסכם הימי עם לבנון למצב הביטחוני, לפיד השיב כי "זה כל כך מופרך. הטיעון לגבי ההסכם הימי עם לבנון לא קשור. כל גורמי הביטחון - אין אחד שחושב שיש קשר בין הדברים. זה דף המסרים של הליכוד שנועד להאשים אחרים. מה עם החמאס? יש לנו גם הסכם ימי עם החמאס, עם סוריה, עם איראן, עם עזה? זו טענה מקושקשת ואנשים רציניים לא יכולים לסמוך עליה. אמרתי שניתן לכל פעולה צבאית רשת ביטחון. אנחנו לא ניכנס לממשלה כזו כי כמו שאמרתי זו לא ממשלה שצריכה לנהל את מדינת ישראל".
במהלך ההסלמה הנוכחית נורו בלילה האחרון שלוש רקטות מסוריה לעבר רמת הגולן. כוחות ארטילריים של צה"ל תקפו בתגובה את האזור שממנו בוצעו השיגורים. גם אתמול שוגרו שלוש רקטות מסוריה לעבר שטח ישראל, וביום חמישי שוגרו 34 רקטות לעבר ישראל משטח לבנון, בעיצומו של חג הפסח.
בסוף חודש אוגוסט 2022 הגיע כאמור בנימין נתניהו, אז ראש האופוזיציה, לפגישה ביטחונית בנושא הגרעין האיראני עם יאיר לפיד, שהיה אז ראש הממשלה. נתניהו אמר אחרי השיחה כי "לצערי אני חייב לומר שיצאתי מודאג יותר. נתמוך בכל עמדה פומבית חריפה נגד הסכם הגרעין. לצערי אני לא רואה עמדה פומבית כזאת, לפיד וגנץ נרדמו בשמירה, ממשל ביידן דוהר למה שראש המוסד אומר בצדק 'אסון', והם לא עושים כלום". עם זאת, ציין נתניהו: "השיחה הייתה עניינית". לפיד השיב: "לא מוכן להיכנס להתכתשות הזאת. זה פוגע בביטחון ישראל".