3 צפייה בגלריה
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי
חלוקת המענק הקטארי בעזה. "לא תהיה יותר העברת מזומנים"
אחרי משא ומתן שנמשך שבועות ארוכים, קטאר והאו"ם חתמו על ההסכם להכנסת המענק הקטארי לרצועת עזה אחרי שלושה חודשים ללא סיוע כספי, מאז מבצע "שומר החומות". לפי ההסכם, שנחתם על-ידי השליח הקטארי לרצועת עזה מוחמד אל-עמאדי ושליח האו"ם למזרח התיכון תור וונסלנד, קטאר תעניק סיוע בסך 100 דולר לכ-100 אלף משפחות נזקקות, אותם יקבלו המשפחות במסגרת תוכנית המזון העולמית של האו"ם.
לפי הפרטים שסוכמו, קטאר תעביר את הכסף לאו"ם בהעברה בנקאית - ולא במזומן - וזה ינפיק כרטיסים נטענים למשיכת כסף מזומן מהבנקים ברצועה. עם זאת, מדובר בהסכם חלקי שלא כולל את תשלום השכר החודשי לפקידי ממשל חמאס בעזה בעלות של כמה מיליוני דולרים בחודש. המענק החדש כולל גם כספים לקניית דלקים מישראל לטובת הפעלת תחנת הכוח של הרצועה.
3 צפייה בגלריה
תשלום משכורות לפקידי חמאס
תשלום משכורות לפקידי חמאס
אין פתרון עדיין לפקידי חמאס
(צילום: רויטרס)
ישראל אינה חלק בהסכם, אולם מאחורי הקלעים פעלו גורמים שונים במערכת הביטחון הישראלית למען הגעה לפתרון לסוגיית המענק, בהם מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן. בישראל מדגישים גם כי בדקו את רשימת המוטבים הזכאים למענק ואישרו אותה.
ביחידת מתאם פעולות הממשלה בשטחים הדגישו בתדרוך שקיימו הערב כי מעתה לא תהיה יותר העברת כספים במזומן, כפי שנעשה בעבר. הכסף, כך נמסר, יועבר באמצעות העברה בנקאית מקטאר לחשבון של האו"ם בניו יורק, ומשם לבנקים ברמאללה ולאחר מכן לסניפי הבנק בעזה.
3 צפייה בגלריה
מוחמד אל-עמאדי
מוחמד אל-עמאדי
חתמו על ההסכם. מוחמד אל-עמאדי ותור וונסלנד
(צילום: AP)
חמאס הזהיר בימים האחרונים כי הוא עומד להסלים את פעולותיו נגד ישראל בשל רצונו לחזור למצב ההסדרה טרם מבצע "שומר החומות", כאשר מה שהפריע לו יותר מכל הוא העיכוב בהסכמות על חלוקת המענק הקטארי. אחד הגורמים שתרמו לעיכוב הזה היה, כפי שנחשף לראשונה ב-ynet, כישלון הניסיון להעביר את הכספים לסניפי בנקים שבשליטת הרשות הפלסטינית ברצועה. הסיבה לכך הייתה חשש של הרשות המוניטרית הפלסטינית מתביעות ענק נגד אותם בנקים בגין מימון טרור. בעקבות כישלון המהלך גובש המתווה הנוכחי שמערב את האו"ם, אך לא ברור עדיין אם ההגעה להסכם ללא תשלום שכר הפקידים בעזה תשביע את רצונו של חמאס ותוביל להרגעת האווירה המתוחה בין ישראל לרצועה.
שר הביטחון בני גנץ, שבמסגרת המגעים גם נפגש עם בכיר קטארי, אמר הערב לאחר אישור מנגנון העברת הכסף: "לפני שלושה חודשים בסיום מבצע שומר החומות אמרתי שמה שהיה הוא לא מה שיהיה. צבאית, אנחנו לא מקבלים שום התעצמות ופועלים בעוצמה מול פגיעה בריבונות ישראל, ומדינית - אנחנו מחזקים את הקשר עם הרשות הפלסטינית והגורמים המתונים באזור, תוך שאנחנו מאפשרים לפלסטינים ברצועת עזה את התנאים ההומניטריים הבסיסיים הנדרשים להמשך החיים, לצד המשך המאמצים להשבת השבויים והנעדרים הביתה".

גנץ אמר כי "כחלק מהמדיניות הזו, החלטנו גם לשנות ולשפר את מנגנון העברת הסיוע ההומניטרי של קטאר לתושבי הרצועה בכדי לוודא שהכסף מגיע למי שבאמת נזקק לו. לצורך כך, עמדתי בקשר עם גורמים רשמיים בקטאר שהבינו את הצורך הישראלי ואני מודה להם על כך".
שר הביטחון הוסיף כי "במהלך הימים האחרונים הגענו לסיכום כי לצד הדלק שנקנה על ידי האו"ם באמצעות המימון של קטאר, יוכנס הכסף שנועד לסייע למאות אלפי נזקקים, באמצעות מנגנון שבו האו"ם יעביר את הכסף לבנק בעזה, ומשם ימשכו הנזקקים ישירות את הקצבה, כשלישראל ישנה יכולת הפיקוח על רשימת הזכאים. המנגנון החדש שהובלנו במערכת הביטחון בתיאום כלל הגורמים הרלוונטיים, יאפשר לנו להמשיך במדיניות שעליה החלטנו עם תום מבצע שומר החומות. במקביל ליצירת המנגנון, אנו ממשיכים בשיח עם הרשות הפלסטינית שהיא הגורם המייצג של הפלסטינים באזור, בכדי לבחון אפשרות של מנגנון נוסף שבמסגרתו יועבר כסף באופן מפוקח באמצעותה".