2 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
גלנט, נתניהו ולוין
(צילום: קובי קואנקס)
הצהרתו של שר הביטחון יואב גלנט, לפיה יש לעצור מיידית את חקיקת המהפכה המשפטית לצרכי הידברות, עוררה תסיסה גדולה בליכוד ומן הסתם גם שאלות קריטיות להמשך השבוע: האם יש רוב בכלל לחקיקה בכנסת? האם מי שקראו לעצור כעת את החקיקה, יילכו צעד אחד נוסף ויודיעו שהם מצביעים נגד או אפילו נעדרים מהמליאה? ויותר מזה - האם חרף ההצהרות הפומביות והחד משמעיות של גלנט, ששיקף מצב עגום בצבא ותיאר פגיעה אפשרית בביטחון ישראל - נתניהו ימשיך קדימה תוך שהוא מתעלם מהאזהרות של שר הביטחון?
הבוקר נחת בארץ נתניהו, ששהה בסוף השבוע בלונדון, והוא עדיין לא התייחס לנאום גלנט. בנו יאיר נתניהו לא היסס להביע את דעתו על שר הביטחון. "מה שגלנט עשה הערב זה בעצם ריסוק הדמוקרטיה הישראלית! הוא קבע שכמה מאות מילואימניקים שמאלנים יכולים לבטל את פתקי ההצבעה בבחירות של 2.6 מליון אזרחים!", כתב נתניהו הבן בטוויטר.

מבחינה טכנית, אין צורך ב-61 אצבעות כדי להעביר בכנסת את החקיקה המשפטית. ישנם חוקי יסוד ספציפיים ובתוכם סעיפים ספציפיים הדורשים את הרוב המיוחד בכנסת. במקרה של חוק יסוד השפיטה ובו הסעיף הנוגע להרכב הוועדה לבחירת שופטים, ניתן להעבירו גם ברוב רגיל.
היום תתכנס ועדת החוקה של הכנסת להמשך ההצבעות על כ-1,900 הסתייגויות שהוגשו על הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. אחרי שההצבעות על ההסתייגויות יסתיימו והחוק יאושר בוועדה - הוא יעלה להצבעה במליאה בקריאה שנייה ושלישית. הנוסח המעודכן קובע מצב שבו בוועדה יכהנו 11 חברים: נשיאת העליון ושני שופטי עליון, שר המשפטים ושני שרים נוספים, יו"ר ועדת החוקה ושני ח"כים מהקואליציה, ושני חברי כנסת מסיעות אופוזיציה שונות. למינוי שופט מספיקה תמיכה של 6 מחברי הוועדה.
יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן שוקל שהמינוי השלישי לעליון והלאה ידרוש תמיכה של נציג מהשופטים ונציג מהאופוזיציה. בפועל, המתווה החדש מאפשר לקואליציה למנות שני שופטים שמרנים לבית המשפט העליון. לפי הנוסח, נשיא בית המשפט העליון ייבחר על ידי הוועדה ולא לפי שיטת הסניוריטי שנהוגה כיום. מלבד החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, בהמשך השבוע צפויים לעלות במליאה גם "חוק דרעי 2" וחוק החמץ.
בקואליציה נערכים כבר לדיון סביב החוק בבג"ץ, משום שברור שיוגשו לא מעט עתירות בבקשה לפסול אותו, ואז - אם אין בין תומכי החוק 61 חברי כנסת, לבג"ץ הרבה יותר קל לפסול אותו בשלל עילות. הבעיה האפשרית היא לא רק שחלק מחברי הכנסת יצביעו אקטיבית נגד החוק, אלא מספיק שיהיו כאלה שיעדרו מההצבעה.
2 צפייה בגלריה
דוד ביטן
דוד ביטן
ביטן. ההערכה היא כי ניתן יהיה להביא אותו להצביע בעד
(צילום: אלכס קולומויסקי )
בליכוד מנסים לערוך בקרת נזקים נוכח ההתבטאויות האחרונות. גלנט, יולי אדלשטיין, אבי דיכטר ודוד ביטן הם שקראו לעצור והשאלה היא כיצד ינהגו בהצבעה. במסגרת הערכת מצב אומרים בליכוד כי סימן שאלה מרחף רק מעל האצבע של אדלשטיין וגלנט וההערכה היא כי ניתן יהיה להביא את דיכטר ואת ביטן להצביע בעד.
בשיחות שניהלו גלנט ודיכטר עם נתניהו, ראש הממשלה אמנם הבהיר את הצורך להמשיך בחקיקה ולא לעצור אך גם נתן להבין שהנושא אינו סופי וייתכן גם שיהיו שינויים בנוסח החוק שאושר כבר בוועדה לקריאה שנייה ושלישית. בסביבת נתניהו בוחנים חלופות רבות אולם שרים ששוחחו איתו לאחרונה אומרים כי הלך הרוח בגרעין הקשה של הליכוד לא מאפשר לעצור ונתניהו מבין את זה. עם נאום גלנט, החלו גם פעילים רבים בליכוד להציף את חברי הכנסת בהודעות ובדרישה מפורשת שלא להתקפל.
כך או כך מדובר בשבוע דרמטי מאוד עבור הקואליציה ועבור המחאה המתעצמת בחוץ ועד הרגע האחרון לא ברור אם ומה בדיוק יובא לאישור. גם היום שר המשפטים יריב לוין נחוש להמשיך את החקיקה, ובסביבתו גם מתחו ביקורת על גלנט. "שלא כמו שר הביטחון, שר המשפטים יכבד את ראש הממשלה וימתין עם תגובה לשובו ארצה", אמרו בסביבת לוין. נתניהו כעת יצטרך לבחור בין שר המשפטים לבין שר הביטחון.
פורסם לראשונה: 23:05, 25.03.23