3 צפייה בגלריה
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
ארכיון נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מטוס אייר פורס 1
"מגיע לתיאום עמדות עם ההנהגה הישראלית". נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, על רקע האייר פורס 1
(צילום: AP)
האייר פורס 1 ינחת בנמל התעופה בן גוריון ביום רביעי, בסביבות השעה 15:30, וממנו ייצא נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שיגיע לביקורו העשירי בישראל, והראשון שלו כנשיא. את הביקור הראשון קיים הנשיא לפני כ-50 שנה כסנאטור צעיר, אז פגש את גולדה מאיר. מאז אותו ביקור, פגש ביידן בכל ראש ממשלה ישראלי. זה יהיה הביקור ה-12 של נשיא אמריקני בישראל.

ביקור הנשיא - כתבות נוספות

ביידן יגיע לארץ ללא רעייתו ג'יל אך בליווי פמליה גדולה במיוחד. האמריקנים שכרו מאות חדרי מלון בירושלים. עם ביידן יגיע מטוס נפרד עם 120 עיתונאים שיסקרו את הביקור. האמריקנים עמדו על כך שהטקס יהיה מצומצם במיוחד. בנמל התעופה בן גוריון יקבלו את פניו על השטיח האדום נשיא המדינה יצחק הרצוג, רה"מ יאיר לפיד ומשמר כבוד של חיילי צה"ל עם תזמורת צה"ל. בשדה צפוי טקס קבלת פנים ממלכתי מצומצם מאוד, שככל הנראה יתקיים ללא לחיצות ידיים בגלל החום ובגלל הקורונה.
בכיר ישראלי אמר לקראת בואו של ביידן כי "נשיא ארה"ב מגיע לישראל לתיאום עמדות עם ההנהגה הישראלית בגלל שלשתי המדינות די ברור שהסכם הגרעין קרס". לדבריו, "העובדה שהוא טס ישירות מישראל לסעודיה זה לא במקרה. זה נעשה בתיאום של שלוש המדינות, כי זו דרך פשוטה יותר להגיד שיש כוונות להדק את הקשרים מבלי להסתבך. ההגעה של ביידן תלווה בדיאלוג אסטרטגי מהסוג שלא היה כבר כמה שנים".
3 צפייה בגלריה
מוחמד בן סלמאן
מוחמד בן סלמאן
"יש כוונות להדק את הקשרים בין המדינות". יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP)
לאחר הטקס בנתב"ג ייסע ביידן עם הפמליה שלו לביקור בבסיס פלמחים בליווי רה"מ לפיד. את פניו של ביידן בבסיס חיל האוויר יקבל שר הביטחון בני גנץ, שם יציג לנשיא האמריקני את מערכות ההגנה של ישראל ובראשן מערכת הלייזר ליירוט מל"טים ורקטות.
בתום הביקור בפלמחים יגיע ביידן לירושלים, אך לא הוחלט עדיין אם ברכב או בטיסה. הוא יגיע לטקס ביד ושם בירושלים שבמהלכו יניח זר באוהל "יזכור", וייפגש עם שתי ניצולות שואה עם רקע אמריקני. בחמישי בבוקר ייפגש ביידן עם רה"מ לפיד במלון וולדורף אסטוריה בירושלים. לאחר פגישה בארבע עיניים תתקיים גם פגישה בילטרלית בהשתתפות שרים. בסופה יתקיימו הצהרות של ביידן ולפיד.
ביידן יגיע בהמשך לבית הנשיא, שם ייפגש עם הנשיא הרצוג. הוא יקיים גם קבלת פנים בבית הנשיא למוזמנים. לא ברור עדיין אם ביידן ייפגש עם ראש האופוזיציה נתניהו בבית הנשיא או במלון שבו ישהה. לאחר קבלת הפנים יגיע ביידן לטקס פתיחת משחקי המכביה, שם ייפגש עם ספורטאים צעירים מישראל וארה"ב.
האמריקנים מודאגים ממזג האוויר החם בישראל, וחוששים שהדבר עלול לפגוע בביקור הנשיא, ולכן התוכניות עדיין בהתגבשות. "אין כמעט ספונטניות בביקור הזה", אמר ראש חטיבת הטקס במשרד החוץ, גיל השכל. "התוכנית עדיין לא סגורה ולא סופית, ומצאת עדיין בהתהוות. יש עבודה אינטנסיבית סביב הצוותים הישראליים והאמריקניים לגבש את לוח הזמנים הטוב ביותר בהתחשב במזג האוויר והשעות הלא-ארוכות שבהן ישהה הנשיא בישראל", הוסיף.
3 צפייה בגלריה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
 טקס האשכבה לשירין אבו עאקלה
ייפגש עם ביידן בשישי, ובמקביל קיבל סיוע מאיחוד האמירויות. אבו מאזן
(צילום: רויטרס )
בשישי בבוקר יבקר הנשיא האמריקני בבית החולים הפלסטיני אוגוסטה ויקטוריה, ולאחר מכן יגיע גם לבית לחם, ובהמשך גם לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. בצהריים יסיים את ביקורו בטקס פרידה קצר בנתב"ג, וימריא היישר לג'דה שבסעודיה.
לא ברור אם הצעד נעשה על רקע הביקור, אך נשיא איחוד האמירויות השייח מוחמד בן זאיד הורה להעביר 25 מיליון דולר במטרה לסייע לבית החולים אל-מקאסיד שבמזרח ירושלים. בהודעה שפורסמה בסוכנות הידיעות הרשמית של האמירויות נאמר כי סיוע זה בא במסגרת ה"מאמצים לתמיכה במוסדות הבריאות הפלסטיניים, וכמענה לצרכים של העם הפלסטיני". לאמריקנים חשוב להראות לפלסטינים שגם הם יכולים ליהנות מהסכמי אברהם, ובמהלך הביקור ייערכו פגישות גם עם גורמים פלסטיניים.
פורסם לראשונה: 22:55, 09.07.22