השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר אמר הבוקר (רביעי) בריאיון ל-ynet radio כי הוא לא תומך בקריאות במפלגתו לעצור את ראשי האופוזיציה - אך מנגד טען כי הם "מבעירים את השטח" ועליהם לגלות אחריות. בנוסף טען כי לא הנחה את הממשלה לנהוג ביד קשה נגד המפגינים במוצאי השבת הקרובה בתל אביב - אך כן קרא לה לא לעשות איפה ואיפה בין "אנשי שמאל למפגינים אחרים".
בן גביר התייחס לאמירה של חבר הכנסת ממפלגתו, צביקה פוגל, שקרא לעצור את ראש האופוזיציה יאיר לפיד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יאיר גולן ומשה (בוגי) יעלון - קריאה שאליה הצטרפו לאחר מכן ח"כים נוספים מעוצמה יהודית - וטען: "פוגל שמע איך מסיתים כאן נגד הממשלה וקוראים למרי אזרחי, ושמכנים אותנו נציגי הציבור כנאצים. לכן התגובה שלו הייתה כפי שהייתה".
7 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
איתמר בן גביר, יו"ר מפלגת עוצמה יהודית בישיבת סיעה
"הם מבעירים את השטח". בן גביר נגד ראשי האופוזיציה
(צילום: EPA)
7 צפייה בגלריה
צביקה פוגל
צביקה פוגל
"שמע איך מסיתים נגד הממשלה ומשווים אותנו לנאצים, ולכן הגיב". בן גביר יוצא להגנת פוגל
(צילום: יואב דודקביץ')
הוא טען כי "אינו אוהב" את האמירות ששמע, "אבל כן - מי שאחראי, מי שמבעיר את הבערות האלה, הוא זה שאומר כמו גנץ להשבית את המדינה". הקריאה "להשבית את המדינה", נציין, הייתה דווקא של גולן - שקרא לשביתה במחאה על הרפורמה המשפטית שמתכננת הממשלה.
השר לביטחון לאומי הוסיף: "יאיר גולן מדבר על להשבית את מדינת ישראל ולעשות מרי אזרחי. יעלון אומר לשוטרים לסרב פקודה מה היה קורה אם האמירות האלה היו מגיעות מהצד השני? חצי מהאופוזיציה חסר אחריות. לא נכון לדבר במושגים של 'נעצור את לפיד וגנץ', אנחנו ממש לא שם, ישראל היא דמוקרטיה. אבל אני כן קורא להם ולאנשים שלהם - תגלו אחריות".
יש לציין כי מוקדם יותר הבוקר קרא יעלון למפכ"ל יעקב שבתאי "להגן על השוטרים" מפני הפקודות של בן גביר. "מפכ"ל משטרת ישראל, ראינו את השוטרים במלוא תפארתם, מאפשרים מחאה בירושלים, תל אביב וחיפה, כיאה במדינה דמוקרטית", כתב בציוץ בטוויטר, "זכור שיש פקודות שדגל שחור מתנוסס מעליהן. אינך אשם שהציבו מעליך שר, שהוא עבריין מורשע. הגן על שוטריך, מפני פקודותיו". לאחר מכן השיב לדברי בן גביר וכתב בציוץ נוסף: "לא קראתי לסירוב פקודה, אלא הזכרתי שיש מצב של 'פקודה בלתי חוקית בעליל' - שיעור שלומדים בקורסי מפקדים בצה"ל ובמשטרה".
7 צפייה בגלריה
הפגנה מול בית המשפט העליון לקראת העתירה במינוי של אריה דרעי
הפגנה מול בית המשפט העליון לקראת העתירה במינוי של אריה דרעי
יעלון בהפגנה מחוץ לעליון. קרא לשבתאי להגן על השוטרים
(צילום: יואב דודקביץ')
7 צפייה בגלריה
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
צעדה יהודית ערבית כנגד הממשלה החדשה בתל אביב
"במשמרת שלי לא יהיו הפגנות סוג א' וסוג ב'"
(צילום: עמית שאבי, מוטי קמחי)
השר לביטחון לאומי גם התייחס לבקשתו מהמשטרה לגלות קשיחות גדולה יותר בהפגנה המתוכננת במוצאי שבת בתל אביב. בן גביר אמר כי "זו עוד דוגמה לדמגוגיה ולהתנהלות התקשורתית הכל-כך לא הגונה איתנו. אמרתי שצריך להיות 'שוויון' בין מפגינים. הפגנתי מאות ואלפי פעמים בחיים שלי, אני בעד מקסימום של חופש ביטוי, אבל במשמרת שלי לא יהיו הפגנות סוג א' וסוג ב'. לא יכול להיות שלחקלאים, לחרדים ולמתנחלים יהיה יחס אחד, ולשמאלנים יחס שני. אין דבר כזה, חוק הוא חוק".
על אף שבהפגנות בלפור ואחרות נרשמו עימותים קשים בין המשטרה למפגינים, כולל עשרות מעצרים ושימוש במכת"זית, טען בן גביר כי המשטרה נוהגת ביד רכה יותר כלפי "מפגיני שמאל". לדבריו, "לא הנחיתי את המשטרה להשתמש או לא להשתמש במכת"זית בהפגנה. זו החלטה של המשטרה. אם ארגיש שהיא פוגעת בזכויות אדם, אעצור את זה. אבל אין סוג אחד של מפגינים וסוג אחר".
בן גביר אף טען שקציני המשטרה הודו בפניו שהם מנהלים "מדיניות אחרת" בין הפגנות שונות. "זה סוד ידוע במשטרה שיש מדיניות א' כלפי אנשי שמאל ויש מדיניות ב' כלפי אחרים - חרדים, מובטלים, מתנחלים, ארגונים חברתיים".
7 צפייה בגלריה
המפגינים עוברים למרכז העיר
המפגינים עוברים למרכז העיר
המכת"זית פעלה גם נגד המפגינים בבלפור ב-2020. בן גביר טען: "כבלו את הידיים של השוטרים"
(צילום: עמית שאבי)
כשנאמר לו שבהפגנות בלפור דווקא פעלו מכת"זיות של המשטרה, המשיך לטעון בן גביר ש"כבלו את הידיים של השוטרים", והוסיף: "אני לא רוצה שייצא מכאן מסר שהמשטרה צריכה לפעול באלימות, אבל אני רוצה דין שווה לכולם. לא יהיה דין א' ודין ב', מפגינים מסוג אחד ומפגינים מסוג אחר". בסוף הריאיון הבהיר: "אופוזיציה יקרה, תפגינו, תצעקו, אל תסיתו".
זמן קצר אחרי הריאיון של בן גביר נודע שמפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי נפגש הבוקר במטה המשטרה ברחוב סלמה בתל אביב עם מובילי המחאה נגד הרפורמה במערכת המשפט, ובהם שר הביטחון לשעבר יעלון, ראש המוסד לשעבר תמיר פרדו ויו"ר התנועה לאיכות השלטון אליעד שרגא. לפי ההערכות, להפגנה הקרובה צפויים להגיע עשרות אלפים.
הצהרתו של שר המשפטים לוין בנוגע לרפורמה במערכת המשפט, הוציאה כזכור במוצאי השבת האחרונה יותר מ-10,000 מפגינים לרחובות תל אביב. למחאה הקרובה צפויים להגיע ראשי מפלגות האופוזיציה - יש עתיד, המחנה הממלכתי, העבודה ואפילו רע"מ, לאחר שהביעו בימים האחרונים תמיכה במחאה.
7 צפייה בגלריה
יריב לוין
יריב לוין
הרפורמה שעוררה מחאה. יריב לוין
(צילום: שלו שלום)
7 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
יגיעו למחאה בשבת? עד לא מזמן יחד בקואליציה, עכשיו באופוזיציה
(צילום: שאול גולן, ירון ברנר, שרון צור)
אחרי שאמר בישיבת הסיעה שראש הממשלה בנימין נתניהו עשוי להוביל למלחמת אחים, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר אתמול: "אני קורא לכל מי שהדמוקרטיה הישראלית חשובה לו להמשיך להיאבק עליה בכל הדרכים החוקיות והדמוקרטיות". הדברים גררו זעם כלפי האופוזיציה, עד לכדי איומים על חבר הכנסת אלעזר שטרן מיש עתיד, אחרי שמתח ביקורת על הרפורמה, ואף איום וניסיון פגיעה במפגינים בבאר שבע.
ראש הממשלה לשעבר לפיד התייחס לכך ואמר לאחר מכן כי "ההסתה של הממשלה תיגמר בדם. אנחנו לא ניתן שיידרסו אותנו ולא ניתן שיידרסו את המדינה האהובה שלנו".
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון, התייחס להפגנה הצפויה לפני פגישתו עם המפכ"ל: "עוד לא נוצרה המכת"זית שתרתיע את אזרחי המדינה מלהילחם ולהיאבק על הדמוקרטיה ועל החופש שלנו. אנחנו מציעים לשר בן גביר לחשב מסלול מחדש ולהבין את מקומו, ומצפים מהמפכ"ל להגן על זכות המחאה של אזרחי המדינה".
תא"ל (במיל') אסף אגמון, ממארגני ההפגנה, הוסיף: "ההפיכה המשטרית המסוכנת של נתניהו ושותפיו לממשלה העבריינית תיתקל בהתנגדות אזרחית שטרם נראתה. בשבת הקרובה, ומדי שבוע, יצאו מהבית עשרות אלפי ישראליות וישראלים, ויחד עם נבחרי הציבור ושותפים מכל המחנות וכל המגזרים, ניאבק בהרס הדמוקרטיה".
ד"ר שקמה שוורצמן ברסלר, מארגון "הדגלים השחורים", הוסיפה כי "ממש כמו בפולין והונגריה, השלטון לא מכריז על הפיכה, הוא פשוט מבצע. לכן יש רק דרך אחת לנצח את הפאשיזם: מחאות המוניות ברחובות עם התנגדות עממית רחבה".