5 צפייה בגלריה
ניר חפץ
ניר חפץ
ניר חפץ בבית המשפט, היום
(צילום: יואב דודקביץ)
עד המדינה במשפט נתניהו, ניר חפץ, הגיע הבוקר (שני) לעדות העשירית שלו בבית המשפט המחוזי בירושלים, וגם היום המשיך סנגורו של יו"ר האופוזיציה בחקירה הנגדית. ynet העביר עדכונים שוטפים מהעדות שנמשכה שעות ארוכות.
בשבוע שעבר התמקד עו"ד בעז בן צור בניסיון להראות שבניגוד לנטען בתיק 4000, אתר וואלה דווקא לא היה חשוב לנתניהו - ובניגוד למה שעלה מעדותו של מנכ"ל האתר לשעבר אילן ישועה ואחרים, האתר גם לא נקט קו אוהד כלפי ראש הממשלה לשעבר. גם היום הוא המשיך בכך.
הסנגור בן צור הציג כותרות מהאתר, בהן נכתב בין היתר "הסייען הגדול לתכנית הגרעין של איראן", "הרשת צוחקת על הסרטון של נתניהו" וכן "נתניהו שוקל לבטל את הנאום בקונגרס". חפץ ענה לגבי האחרונה: "נתניהו מעולם לא שקל לבטל, זה שקר מוחלט".
בן צור אמר כי "ארגון ציוני אמריקה פרסם מודעת תמיכה בנאום נתניהו בקונגרס וביקר ארגונים יהודים אחרים שראו בזה מהלך לא נכון. ראינו ששורה ארוכה של עמדות של ארגונים שהיו נגד מצאו ביטוי ב'וואלה'. זכור לך שביקורות של ארגונים יהודים נכנסו לאתר?". חפץ ענה: "זכור לי שהיה בכלי תקשורת נוספים. עמדת יהדות ארה"ב הייתה חשובה לנתניהו והיה לו חשוב שיהיה איזון בנושא".
5 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
"הבהיר לי שהאתר מגויס לטובת נתניהו". חפץ על שאול אלוביץ'
(צילום: יואב דודקביץ)
בן צור: "פנית לישועה ואמרת לו - 'זה הקישור שרצית, תוכלו לעשות אייטם? יודע מה קרה?". חפץ: "לא". בן צור: "אחדש לך כשאומר שנפנפו אתכם, לא פרסמו כלום. בניגוד למה שאמרה התביעה, הוצאנו מסמך של יפעת. אז יש טעות של התביעה, היא כתבה שהדרישה נענתה, והיא לא נענתה. ישועה כותב לך - יעלה. בהנחה שזה לא עלה, תאשר לי שהמשתמע שלא עקבת כל הזמן אחרי 'וואלה'". חפץ: "אם אדם כל כך בכיר אומר לי שזה יעלה, אני מניח שזה סגור".
בן צור הציג בפני חפץ מאמרים שונים שפורסמו באתר נגד נתניהו, ועד המדינה השיב כי הוא זוכר שמדור הדעות בוואלה היה ביקורתי ולעומתי כלפי נתניהו - ועל כן הוא ביקש להכניס כותב "מהצד שלו", כלשונו. "הזדהיתי עם התפישה שמייצגת את הצדק של הלקוח שלי", אמר חפץ. "לא רק רה"מ ומשפחתו, אלא תנועת הליכוד. חשבתי שהדו"ח על המעונות ופרשת מני נפתלי לא פורסמו במקרה, ופניתי מתחושת צדק פנימית שאני משרת מטרה נכונה, שמישהו מנסה להתערב בהשפעה על הבוחר בדרכים לא לגיטימיות. לא כל העבודה היא ציניות ואינטרסים, הרבה פעמים אתה חושב שהלקוח צודק לגמרי".
סנגורו של נתניהו הציג דרישה לפרסום מכתבי תמיכה של עובדי מעון ראש הממשלה, וציטט הודעות של חפץ לאילן ישועה בעניינם. "פניתי אליו, לא סמכתי עליו. נזהרתי עם האיש הזה", אמר חפץ. "המכתבים היו בנפשה של שרה נתניהו. היא יזמה אינטראקציה עם העובדים. זה היה כל כך חשוב לנתניהו שעסק בזה אישית והפעיל את עו"ד יוסי כהן כדי שזה יתפרסם, הפצנו בכל מקום".
בן צור שאל איך הוא פירש את העובדה שבוואלה לא נענו לבקשה, וחפץ אמר כי בדיעבד הוא מופתע מאוד. השופט בר-עם שאל מדוע, וחפץ השיב: "באותה תקופה הייתי בקשר עם אלוביץ' שהבהיר לי שהאתר מתגייס לטובת ראש הממשלה. הוא אמר שאילן ישועה זה כמוהו, אותו הדבר. הנחתי שהמעגל נסגר. לא זוכר אם עקבתי".
5 צפייה בגלריה
סרטון שיזם יאיר נתניהו. גלאמין במעון רה"מ
סרטון שיזם יאיר נתניהו. גלאמין במעון רה"מ
סרטון שיזם יאיר נתניהו. גלאמין במעון רה"מ
בהמשך התייחס בן צור לסרטון שהופק במעון רה"מ בירושלים עם המעצב מושיק גלאמין, שהתמקד בתחזוקה הירודה של הבית. "למיטב זכרוני, זה לא סרטון שיוצר בדרך המלך על-ידי המטה", שחזר חפץ על הדוכן. "זאת הייתה יוזמה של יאיר נתניהו". בן צור שאל אם הסרטון הופץ לכלי התקשורת, וחפץ השיב שלא היה בכך צורך כיוון שהפך לוויראלי ברשתות החברתיות. בן צור הציג כתבה תחת הכותרת "הרשת צוחקת על הסרטון של מושיק גלאמין", ושאל את חפץ אם הוא זוכר שהיו פרסומים דומים במקומות אחרים. חפץ לא זכר דבר כזה, אך אמר שהיה שיח סוער בכלי התקשורת על כך. הסנגור המשיך לשאול שאלות בנושא והשופטת פרידמן-פלדמן הציעה שיתקדם עם החקירה.
השיחה עברה לנושאים שאותם ביקש קמפיין הבחירות לקדם, ובראשם הנושא המדיני, בעוד שכלי התקשורת עסקו בדו"ח מבקר המדינה על הוצאות המעון בשבועיים שפורסם לפני הבחירות. "נתניהו הרגיש שהוא נרדף על ידי התקשורת ורשויות האכיפה בנושא הזה", אמר חפץ. "ההדלפה הזו לטעמנו באה מרשויות האכיפה, ולפני שחוקרים זו תחושה קשה מאד. הייתי לידו וראיתי איך הגיב. זו תחושה שרודפים אותך".
בן צור הציג התכתבות בין ישועה ליצחק הרצוג, שהתמודד אז מול נתניהו בבחירות. הרצוג הלין על כך שנאומו בעוטף עזה לא פורסם באתר בעוד שנאומו של נתניהו בקונגרס פורסם. ישועה השיב לו שהנחה להעלות את הנאום במלואו, והוסיף: "אין בעד מה לכבוד הוא לי". חפץ חייך ואמר: "זה פתטי שישועה מתרפס מול מועמד לראשות הממשלה. מה שהרצוג עושה זה לגיטימי מצדו. גם מצד נתניהו. כך צריך לנהל מערכת בחירות, השאלה היא מה התפקיד של התקשורת באמצע".
5 צפייה בגלריה
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה בבית המשפט המחוזי ירושלים
אילן ישועה
(צילום: שלו שלום, TPS)
הסנגור החל לדבר על עצרות הימין והשמאל שנערכו בשבועות שלפני הבחירות, וחפץ אמר כי הסערה שנוצרה בעקבות דבריו של יאיר גרבוז הייתה מקבילה מבחינתו ל"נאום הצח'צ'חים" של דודו טופז. במהלך השיחה בין השניים התערבה השופטת ואמרה: "המסמכים האלו לפנינו. לקרוא אותם אנחנו יודעים. מה הערך המוסף? שהוא יגיע שזה סיקור שלילי? כבר ישבנו על זה שלוש שעות היום". בן צור השיב לה כי מדובר בנושאים מהותיים.
לאחר מכן הוזכר הראיון שנערך עם נתניהו ערב הבחירות בוואלה. "ישועה אמר במשפט שהוא לא היה צד לסיכום הראיון", אמר בן צור, וחפץ דחה זאת בתוקף. "השיחות עם ראש הממשלה היו בשאגות. לב העניין היה ההתחייבות שניתנה. היה לי שיח עם אלוביץ' וישועה, והסיכום היה איתו", אמר. "ככל שהוא אומר שלא ידע - זה שקר, נקודה". בן צור פנה אליו פעם נוספת ואמר שלפי טענת החוקרים, הוא זה שערך את האתר בפועל. "שקר, זה פשוט מופרך העניין הזה", אמר חפץ. "כתבים היו בטוחים שאני ערכתי את וואלה. כל דבר שהיה בעד נתניהו אילן ישועה אמר 'חפץ'. שקר וכזה. ארבע שנים אני חי את זה, זה אוכל אותי הדבר הזה".

"כשהרצוג אמר ש'ישמור על נתניהו מאוחדת', הוא חייך וידע שניצח"

בן צור ציין גם את העימות בחדשות 12 בין נתניהו והרצוג, שהתבלבל ואמר "אשמור על נתניהו מאוחדת", במקום על ירושלים. "זה אחד האירועים שהכריעו את הבחירות", אמר חפץ. "אתה רואה כאן את היכולת של ראש הממשלה להציב תנאים לראיון. הם לחצו שיבוא לאולפן, כשהוא בידיים של רינה מצליח. כשהוא יושב בבית והוא שומע בשיהוי לא יכולים להתפרץ לדבריו, כל התנאים שלנו התקבלו". הוא אמר כי הוא ישב במרחק של 30 ס"מ מנתניהו בזמן העימות - ובאותו רגע נתניהו הבין שהוא מנצח. "בעימותים, נפילה קטנה של הצד השני - אתה מנצח את כל העימות. עד היום זה נתפס באחד האירועים שהכריעו את הבחירו".
הסנגור שמע את דבריו והציג את הסיקור של העימות בוואלה, שם הטעות של הרצוג לא נכללה בכותרת. "הם ניסו להציג איזון, ואין מחלוקת שנתניהו ניצח את העימות הזה בנוק אאוט. הם תיקנו את הנפילה המילולית ורק ציינו בסוף שהוא התבלבל בשורה הנכונה", אמר בן צור. חפץ השיב כי מדובר ב"הצגה מעוותת של העימות".
לקראת סוף העדות היום עבר הסנגור לשאול את חפץ על סרטון "הערבים נעים לקלפיות" שפרסם נתניהו ביום הבחירות ב-2015. חפץ אמר כי נתניהו היה אז מוטרד משיעורי ההצבעה, ו"ביקש להקפיץ את הסרטון בכל הכוח". הסנגור בן צור טען בפני חפץ שנתניהו ביקש ממנו להפיץ את הסרטון ב"כל כלי התקשורת", וחפץ השיב: "יכול להיות שהוא כן אמר לי לבדוק שזה גם בוואלה, אני לא זוכר בבירור". בן צור התעקש על הנקודה הזו, ושאל: "בחדשות 2 הוא לא ביקש?". חפץ השיב: "עברו שש שנים, אבל אני חושב שכן אני זוכר שאמר וואלה".
בעוד החקירה הנגדית עוסקת רבות בלחצים שהופעלו על חפץ בחקירה ובסיבות שהובילו אותו לחתימה על הסכם עד המדינה, עיקר עדותו של חפץ בחקירתו הראשית על ידי התביעה עסקה בתיק 4000. חפץ שרטט בעדותו את הציר שקישר לכאורה בין ראש הממשלה לשעבר לבין בעלי השליטה בחברת בזק – שאול אלוביץ' ורעייתו איריס, שמואשמים בפרשה במתן שוחד. הפרקליטות טוענת שהתקיימו יחסי שוחד בין הצדדים: בני הזוג רתמו את האתר "וואלה" שהיה בשליטתם לשירות נתניהו, וזה בתמורה פעל לאשר את עסקת המיזוג בין בזק ל-yes, שהכניסה סכומי עתק למשפחת אלוביץ'.