האחיזה המודיעינית הרפה של מערכת הביטחון במזרח ירושלים הובילה לתרחיש שממנו חששו בישראל יותר מכל. העובדה ששני מאבטחים אזרחיים בכניסה למעלה אדומים הגיבו אמש (רביעי) בחדות ובמהירות וחיסלו את המחבל עודאי תמימי שירה לכיוונם, האפילה על כך שלראשונה זה שנים, מחבל שהצליח להימלט מהזירה ללא פגע, שב על מעשיו במהלך מנוסתו.
5 צפייה בגלריה
תיעוד הפיגוע
תיעוד הפיגוע
תמימי יורה לעבר המאבטחים, שניות לפני שנהרג
5 צפייה בגלריה
עמדת השמירה בכניסה למעלה אדומים
עמדת השמירה בכניסה למעלה אדומים
הנזק מהפיגוע יכול היה להיות הרבה יותר גדול. עמדת השמירה בכניסה למעלה אדומים
5 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע במעלה אדומים
זירת הפיגוע במעלה אדומים
זירת הפיגוע במעלה אדומים
(צילום: AFP)
תמימי, נזכיר, חמק ללא פגע לא רק מהלוחמים הרבים במחסום שועפט לפני כשבועיים, שם ירה מטווח קצר בלוחמת נועה לזר ז"ל ופצע באורח קשה את המאבטח דוד מורל. במשך יותר מ-11 ימים הוא מצא מסתור, ככל הנראה בסיוע תושבים במחנה הפליטים, מבלי שהדבר נודע לשב"כ ולמשטרה באופן שהוביל ללכידתו.
ניתן להניח שאם תמימי היה מצליח אמש להרוג את אחד המאבטחים במהלך חצי דקה של ירי בלתי-פוסק מנשקו, או לחילופין פותח באש על תחנת אוטובוס עמוסה באזרחים בכל מקום בבירה, המחדל בניסיונות לתפוס אותו היה זועק עוד יותר לשמיים.
בשב"כ חוקרים כעת כיצד הצליח לחמוק מתוך מחנה הפליטים, ומדוע הכתר שהוטל על הכפר שבמזרח ירושלים, פעולה קיצונית שהובילה לעוד אירועי אלימות והפרות סדר קשות, לא סייע בהתקדמות המצוד. מעבר לכך, תמימי הגיע חמוש לעמדת הכניסה למעלה אדומים אחרי שצעד במשך דקות ארוכות בכביש 1, בירידות שבין ירושלים לים המלח, בשעת ערב מוקדמת ומבלי שנתפס. הוא נשא עליו גם סכין ורימון רסס שיכול היה להסב הרוגים רבים אם היה מושלך לעבר קבוצת אנשים.
5 צפייה בגלריה
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
פעילות כוחות הביטחון בעוטף ירושלים
"כל הסביבה הקרובה של המחבל נחקרה בשב"כ". מעצרים בשועפט בזמן המצוד
(צילום: דוברות המשטרה)
בעוד שהמצוד אחר החוליה שביצעה את הפיגוע שבה נהרג לוחם גבעתי עידו ברוך במהלך חג הסוכות ליד שבי שומרון מתקדם, וההערכה היא שהמחבלים - שזהותם ידועה - ייתפסו בטווח הנראה לעין, המרדף אחר תמימי נוהל במקום בו יש קושי גדול יותר ללכוד מחבלים נמלטים.
אילו תמימי היה נמלט צפונה, לכיוון רמאללה, הדבר יכול היה לסייע במצוד אחריו בשל האחיזה המודיעינית הכמעט אבסולוטית שיש לשב"כ ולמודיעין הצבאי ביהודה ושומרון. הטכנולוגיות הרבות שנוספו לאוגדת איו"ש בשנים האחרונות לצד כלים משפטיים גמישים יותר, מאפשרים סיכול נרחב של פיגועים, גם מצד מפגעים בודדים שקשים יותר לאיתור מוקדם, מכיוון שאין ארגון טרור או תשתית מסודרת מאחוריהם.
לפי ההערכות הראשוניות, תמימי פעל לבד והיה משוכנע שלא ייצא בחיים ממחסום שועפט, גדוש הלוחמים החמושים. העובדה שלא חוסל במהלך מנוסתו - כמו רוב המחבלים שרק משיבים אש ממקום מחבואם כשכוחות הביטחון מגיעים אליהם - אלא נחשף ביוזמתו, במועד שבחר בעצמו בפיגוע נוסף, יכולה להעיד על תעוזה חריגה שעלולה להדביק בהשראה מסוכנת גם מפגעים נוספים.
במערכת הביטחון ניהלו את המצוד במקביל מתוך שתי הנחות עבודה סותרות: האחת שהמחבל נמצא בשטחה של אוגדת איו"ש, והשנייה שלא יצא ממחנה הפליטים, ועל כן בוצעו מהלכים מבצעים ומודיעיניים בשתי הגזרות במקביל. "ההנחה היא שכל הפעולות שבוצעו גרמו לו לצאת מהמחבוא", אמרו היום גורמים ביטחוניים ל-ynet.
בינתיים, המחבל ההרוג כבר הפך לגיבור ברחוב הפלסטיני ובפרט במזרח ירושלים, שטח הפקר שבו צה"ל לא פועל מתוקף חוק, ולכן החסות בו לגורמי טרור נמלטים חזקה אף יותר מאשר בקסבה של שכם או במחנה פליטים ג'נין. הגורמים אמרו כי כשמחבל ללא שיוך, ללא אידיאולוגיה וללא רקע בטרור מתנהג כמבוקש - מאוד קשה להגיע אליו. "יש ריכוז מאמץ מודיעיני סביבו, ובעת שלכאורה לא מתבצעת 'טעות' מצדו, האיתור שלו מאוד מאוד מאתגר", אמרו.
"כל סביבתו הקרובה של המחבל הייתה או עודנה במעצר ונחקרת על-ידי שב"כ, כולל כל משפחתו וכל חבריו", הוסיפו הגורמים. "זה לא שלא נעשו פעולות רבות להביא ללכידתו. בעידן כזה היה מאוד קשה להגיע אליו. הנחת העבודה היא שהוא לא תכנן לצאת חי מהפיגוע בשועפט, ומאז החשש המרכזי שלנו היה שיוציא עוד פיגוע 'מוצלח' כפי שעשה בעבר, כי לכאורה אין לו מה להפסיד".