דיון סוער בוועדת הכנסת: ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) הודיע הבוקר (רביעי) כי חברי סיעות האופוזיציה לא ישתתפו בדיוני הוועדות, במחאה על הייצוג הדל לאופוזיציה בחלוקת ועדות הכנסת. "מתברר לנו שלממשלה אין שום כבוד לכנסת, הרכב הוועדות מעוות לגמרי", אמר פרוש. "ההרכב בוועדת לא משקף את יחסי הכוחות. אין איזון בין הקואליציה לאופוזיציה בוועדות החשובות. מהיום לא נשתתף בדיונים האלה. אין לנו כל עניין בכך".
ח"כ פרוש הוסיף ומתח ביקורת על התנהלות הקואליציה: "בוועדת הכנסת חברים תשעה ח"כים מהקואליציה מול שישה לאופוזיציה. היום אתם מביאים לאישור הוועדה - בפעם השישית בשבוע האחרון - את הפעלת סעיף 98 (סעיף בתקנון הכנסת המאפשר להגביל את משך הדיון ומשתמשים בו במקרים חריגים מאוד כדי למנוע פיליבסטר של האופוזיציה - נ"פ). בכך אתם דורסים כל דעה ששונה מדעתכם".
4 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
הדיון הסוער בוועדת הכנסת, הבוקר
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
האופוזיציה הודיעה כי לא תשתתף בדיוני הוועדות ״אין לנו עניין בכך״
האופוזיציה הודיעה כי לא תשתתף בדיוני הוועדות ״אין לנו עניין בכך״
"אתם דורסים כל דעה ששונה מדעתכם". פרוש
(צילום: ערוץ כנסת)
ח"כ פרוש ביקש "התייחסות של המחלקה המשפטית של הכנסת בכתב" והוסיף: "הכנסת הפכה להיות חסרת משמעות. זה בולט במיוחד כשהשרים לא מגיעים לכנסת עקב חקיקת החוק הנורבגי המורחב. אתם מפעילים את סעיף 98 בסיטונאות, גם לחוקים חסרי כל דחיפות. הקואליציה רומסת את האופוזיציה. מבחינתנו, אתה יכול לקיים את הישיבות בבית, לא נתנגד. בעינינו זה כישלון של הייעוץ המשפטי של הכנסת שלא הניף דגל אדום שימנע את המצב. אם הייעוץ המשפטי לא ימנע את המצב - גם הוא יישא באחריות".
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) אמר: "אתם לא יכולים למנוע מאיתנו לדבר על חוקים שמשנים סדרי עולם בכנסת". בתום דבריהם, חברי הכנסת פרוש וקרעי יצאו מהדיון.
4 צפייה בגלריה
שלמה קרעי בריאיון באולפן
שלמה קרעי בריאיון באולפן
עזב את הדיון. קרעי
(צילום: משה מזרחי)
4 צפייה בגלריה
ועדת הכנסת
ועדת הכנסת
יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ ניר אורבך
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו) אמר לאחר מכן כי "בדמוקרטיה יש מקום לאופוזיציה, אולם לא להטרלה. מי שחושב שניתן להטריל את הקואליציה - יפגוש קואליציה לוחמנית. צריך וניתן להגיע איתם להסכמות. אם שומעים מהם רק קללות והשמצות, האופוזיציה תבין שלא נאפשר את זה".
ביום ראשון האחרון, בתום דיון ארוך וסוער, אישרה הוועדה המסדרת את הרכבי 11 הוועדות הקבועות. ההצעה אושרה בתמיכתם של 17 ח"כים מול 13 ח"כים שהתנגדו להצעה.
היועצת המשפטית של ועדת הכנסת, עו"ד ארבל אסטרחן, השיבה לטענות חברי הכנסת על אי-חוקיות הצעת הקואליציה להרכב ועדות הכנסת ואמרה כי ההצעה שנדונה אינה על דעת הייעוץ המשפטי: "לו ההצעה הייתה של הייעוץ המשפטי - היינו מניחים הצעה אחרת. דחפנו להגיע להסכמות. בעינינו אין ועדות חשובות וזניחות. אין ועדות מדרג א' או ג'".