ראש הממשלה נפתלי בנט ושריו נפרדו היום (א') בישיבת הממשלה השבועית מהיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שכהונתו בת שש השנים תסתיים ביום שלישי. בעוד בנט שיבח את פועלו של מנדלבליט בהגנה על ישראל בזירה המשפטית הבינלאומית, שר המשפטים גדעון סער ושר הביטחון בני גנץ התמקדו בדברי הפרידה שלהם בביקורת הקשה שספג מנדלבליט מצד תומכיו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, בשל החלטת מנדלבליט להגיש נגדו כתב אישום.
6 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט
מנדלבליט בישיבת הממשלה, ארכיון. בנט קם וחיבק אותו
(צילום: מארק ישראל סלם)
מנדלבליט עצמו אמר בפרידה מהממשלה כי "לפני שש שנים פחות יומיים, נכנסתי לתפקיד היועמ"ש. בטקס הכניסה לתפקיד, שנערך בלשכת עורכי הדין, עמדתי על שני היסודות המרכזיים שמרכיבים את תפקיד היועץ המשפטי לממשלה – סיוע לממשלה להגשים את מדיניותה, והאחריות לשמירת קיומו של הדין. באשר ליסוד הראשון אמרתי כי "שלטון החוק אין משמעו שלטונו של היועץ המשפטי. בשיטתנו הדמוקרטית, השלטון מופקד בידי נבחרי העם'.
"עוד הוספתי בהקשר זה כי "היועץ המשפטי נדרש לסייע לממשלה ולרשויות המדינה למלא את תפקידן ולממש את מדיניותן, ככל שהדבר הוא אפשרי בגבולות החוק. במסגרת הזאת, עלינו גם לשאוף לספק מענה מהיר ויעיל לסוגיות המשפטיות שעומדות לפתחנו, והכל כמובן מבלי להתפשר על יסודיות ומקצועיות העמדה המשפטית. באשר לשמירת קיומו של הדין אמרתי באותו נאום – ואני שוב מצטט – כי 'בראייתי המילים שלטון החוק אינן מילים בעלמא. הן נוגעות לכל אזרח ואזרח במדינה והן אבן יסוד בחוסנה ועוצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית'.
"עוד הוספתי כי 'שלטון החוק הוא הערובה לכך שכולם יהיו שווים בפני החוק, מקטן ועד גדול, תוך מלחמה בלתי מתפשרת בפשיעה המאורגנת ובשחיתות. על-מנת לקיים את שלטון החוק, יש לפעול ללא הרף על-מנת לשמור על עצמאותו של מוסד היועץ המשפטי לממשלה. היועץ המשפטי לממשלה איננו נתון למרותו של איש, זולת האינטרס הציבורי בקיום החוק והמשפט. יש להישמר מכל ניסיון להחליש את מעמדו'".

מנדלבליט הבהיר כי "בשש השנים שבהן כיהנתי כיועץ המשפטי לממשלה נדרשתי פעם אחר פעם ליצוק תוכן מעשי לעקרונות הללו. אלו היו שנים עתירות אתגרים, בלשון המעטה. בשנים הללו קיבלתי אלפי החלטות, בתחומי הייעוץ המשפטי, הייצוג בערכאות ואכיפת הדין. ותמיד, הקפדתי לפעול לאורם של העקרונות האמורים. אני מסיים את תפקידי עם תובנות רבות על חשיבותו של שלטון החוק במדינה דמוקרטית, על חשיבותם של מוסדות החוק והמשפט, וגם על דברים שנדרש לשפר בעבודתם. אני לא טוען חלילה שהכול מושלם.
"אבל יש תובנה אחת שכבר היום ארצה לשתף אותה בכם – וזו האחריות של הממשלה להבטחת שלטון החוק. עוד כשהייתי הפרקליט הצבאי הראשי הדגשתי פעם אחר פעם בפני הרמטכ"לים ששירתתי תחתם, ששלטון החוק בצבא היא אינטרס של הצבא כולו, ובראש ובראשונה של העומד בראשה – ראש המטה הכללי. צבא שמקיים בפעולתו את שלטון החוק, שלא נרתע מאכיפת הדין כלפי כולם, כולל מפקדים בכירים, הוא צבא חזק יותר, מוסרי יותר, ובסופו של דבר גם יהיה טוב יותר בשדה הקרב. ולכן, לרמטכ"ל ולמפקד הצבא יש אחריות לשמור על הפרקליטות הצבאית עצמאית וחזקה, כערובה לשמירת שלטון החוק בצבא.
"הדבר הזה נכון גם בעולם האזרחי. שלטון החוק אינו עניין פרטי של היועץ המשפטי לממשלה. זהו מרכיב יסודי במדינה דמוקרטית, שהממשלה מחויבת לשמור עליו עבור האזרחים ועבור האינטרס הציבורי. באחד הנאומים, קראתי לכך – ביטחון משפטי – שהוא חלק מהחוסן הלאומי, כמו ביטחון צבאי, ביטחון בריאותי, ביטחון כלכלי, וכן הלאה. השמירה על שלטון החוק היא חלק מהנאמנות הציבורית של חברי הממשלה, כמי שמחויבים לראות לנגד עיניהם את האינטרסים הממלכתיים לפני האינטרסים הפוליטיים והאישיים שלהם. ממשלה שפועלת להחלשת שלטון החוק, או חלילה פועלת נגד שלטון החוק, פוגעת בציבור".
היועמ"ש השיב אש למבקריו ואמר: "היו כאלו שהציגו מאבקם בשלטון החוק כמאבק בשם המשילות. אבל למעשה - הסתתרו שם אינטרסים אישיים".
בנט, כאמור, נמנע מלהתייחס לתיקי נתניהו, שעמדו במוקד שנותיו האחרונות של מנדלבליט בתפקיד, ובמקום זאת שיבח אותו על פעילותו להגן על ישראל ב"שדה המשפט הבינלאומי", כלשונו. "האויבים שלנו משתמשים נגדנו בכל כלי אפשרי, גם ברדיפה משפטית ויצירת דה-לגיטימציה בפורמים בינלאומיים", אמר בנט.
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט בישיבת הממשלה, ארכיון. התעלם מתיקי נתניהו בדברי הפרידה
(צילום: רויטרס)
"התפקיד שאתה מילאת, אביחי מנדבליט, בהגנה על מדינת ישראל, על חייליה, על אזרחיה בזירה הבינלאומית זו מערכה של ממש, מימיך כפרקליט צבאי ראשי ועד ימים אלה כיועץ משפטי לממשלה. זה גדול ומשמעותי ועל כך כולנו חייבים לך תודה גדולה", הוסיף בנט. "אני מבקש בשם ממשלת ישראל להודות לך אביחי על שנים רבות ומסורות של שירות למען מדינת ישראל. תודה רבה".
הפרידה ממנדלבליט נמשכה כשעה שלמה, ובמהלכה כל השרים דיברו, כאשר מנדלבליט עצמו יושב יחד עם בנט בחדר אחד ושאר השרים משתתפים בדיון דרך הזום מחדרים אחרים. בסוף הדיון בנט חיבק את מנדלבליט, לקול מחיאות הכפיים של השרים. מנדלבליט אמר שלא חשב שיתרגש - אך הוסיף שבפועל כן התרגש מאוד.
במהלך הדיון נפרד ממנו שר המשפטים סער במילים חמות למדי, אף שבין השניים התגלעה לאחרונה מחלוקת באשר לעתיד תפקיד היועמ"ש: מנדלבליט הביע התנגדות נחרצת לכוונתו של סער לפצל את התפקיד לשניים – ראש התביעה הכללית שאחראי על הפרקליטות וגופי התביעה במדינה, ויועץ לממשלה אשר עצותיו מחייבות אותה.
סער ציין בדבריו הבוקר כי התפקיד שאותו כעת מנדלבליט עוזב הוא אחד הקשים ביותר בשירות הציבורי, שני לדבריו רק לזה של ראש הממשלה עצמו. "הוא כיהן בתקופה הקשה ביותר למוסד החשוב הזה – מוסד היועמ"ש לממשלה – תחת מתקפה גלויה, ארוכה, רצופה וחסרת מעצורים במשך כשנתיים ימים, מתוך הממשלה עצמה ובהובלת רה"מ", הוסיף סער. "המתקפה הזאת נבעה מסיבה אחת בלבד – החלטתו להגיש, לפי חובתו בחוק, כתב אישום נגד רה"מ".
לדברי סער, "הניסיון המכוון והמגמתי לקעקע את כל מוסדות אכיפת החוק במדינה לא הסתיים. יש הבדל בין ביקורת לגיטימית לבין דה-לגיטימציה שיטתית וארסית, המבוססת על הפצת עלילות, כזבים ופייק ניוז. מול המתקפה המסוכנת הזאת, שחתרה תחת יסודות המשטר הדמוקרטי שלנו, גילה היועץ המשפטי לממשלה יכולות עמידה, כושר ספיגה. ברגעים היסטוריים היה לך תפקיד מפתח בשמירה על המשטר הדמוקרטי בישראל וכאשר ישקע האבק – כך אתה תיזכר".
6 צפייה בגלריה
טקס מנוי פרקליט המדינה משרד המשפטים
טקס מנוי פרקליט המדינה משרד המשפטים
סער ומנדלבליט, בשנה שעברה. "כשהאבק ישקע - תיזכר כמי שהגן על הדמוקרטיה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שר המשפטים הוסיף כי מנדלבליט עשה את תפקידו "ביושר, בהגינות וגם – באנושיות". לדבריו, "הוא ידע להעניק לממשלה ולשריה את השירות המשפטי המקצועי תוך ניסיון כן לסייע לממשלה ולשריה להגשים את מדיניותם. הוא נתן את המשקל הנכון והתאים לדרג הפוליטי הנבחר על ידי הציבור לממש את מחויבויותיו כלפי הציבור. במקרים הנדירים והמתאימים ידע להקפיד כדי שמדיניות זאת תתבצע במסגרת החוק".
גם גנץ נפרד ממנדלבליט במילים חמות – ושיבח אותו אף הוא על החלטתו להעמיד לדין את נתניהו. הוא סיפר כי בפרידה ממנדלבליט בישיבת הממשלה, "אמרתי לו שכמי שמכיר אותו עוד מתקופת עבודתו בפרקליטות הצבאית, אני יודע היטב עד כמה הוא תרם לביטחון מדינת ישראל, ולשמירה על הדמוקרטיה. כל זאת לעיתים תחת מתקפות קשות, מולן עמד ביושרה, בממלכתיות ובנאמנות למדינת ישראל ולאזרחיה".
לדברי גנץ, "כשר המשפטים בממשלה הקודמת, ראיתי בעיניי כיצד הוא הגן על שלטון החוק. ברגעים דרמטיים למדינת ישראל, בהם היה מי שניסה לערער את היסודות הדמוקרטיים של המדינה, אביחי היה שם. אני זוכר היטב את הביקור במשרד המשפטים, זמן קצר אחרי שהוקמה הממשלה הקודמת ואת הניגוד הגדול בין הנינוחות האבהית שהקרין על הפרקליטים – לבין הסערה שהתחוללה באותם ימים.
6 צפייה בגלריה
כנס לשכת עורכי הדין באילת
כנס לשכת עורכי הדין באילת
גנץ לצד מנדלבליט, מאי אשתקד. "איפוק שכולו עוצמה"
(צילום: כנס לשכת עורכי הדין)
"יש כאלה שפירשו את האיפוק כחולשה, אך אני ראיתי בדיוק את ההיפך, איפוק שכל כולו עוצמה, ענייניות וביטחון בצדקת הדרך. איפוק שסייע לשמור על עצמאות מערכת המשפט. אביחי הוכיח בהתנהלותו הממלכתית לאורך הדרך בכל הסוגיות שעל הפרק, את עוצמתה של הפרגמטיות".
גנץ הוסיף: "הובלת את הפרקליטות ואת כל מערך הייעוץ המשפטי לממשלה בנושאים מקצועיים וחברתיים, שלהם הייתי עד במסגרת תפקידי כשר המשפטים – מקיצור זמני הטיפול בתיקים, יעילות הטיפול בחוות דעת משפטיות, שקיפות ופתיחות לביקורת, ועד לגיוון במערכת המשפטית, ומעורבות בקהילה ובחברה. בכך הוכחת שהלב שלך, במקום הנכון. אני מבקש להודות לך בשם אזרחי ישראל כולם, ולקוות שיהיה לך קצת יותר זמן עכשיו לכדורגל וללמידה – תודה שהיית כאן והגנת בגופך ובעוצמתך השקטה על שלטון החוק בישראל".
שרים נוספים הרעיפו ברכות ומילות פרידה חמות על מנדלבליט. שר החוץ יאיר לפיד אמר לו: "יש בך נדיבות בלהקשיב ולתת את דעתך. אתה תיזכר כאחד מהיועצים הכי חשובים במדינת ישראל". שר הבריאות ניצן הורוביץ העיר כי "יש גם חיים אחרי המוות", בעוד שר האוצר אביגדור ליברמן התלוצץ: "שמעתי שבית"ר ירושלים מחפשים מאמן". השר עיסאווי פריג' התלוצץ אף הוא: "אני שמח שלא הצלחת בעניין הסדר הטיעון לנתניהו".
6 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
לפיד. "מנדלבליט ייזכר כאחד מהיועצים החשובים בישראל"
(צילום: מארק ישראל סלם)
השרה מירב כהן אמרה לו: "בשבילי אתה השראה לאיך מגינים על דברים שמאמינים בהם, גם כאשר זה לא פופולרי. אני לוקחת איתי את המשפט שתבעת - 'בלב כבד, אבל שלם'". שר התקשורת יועז הנדל בירך אף הוא: "ד"ר אביחי מנדלבליט היה סמל הממלכתיות. היה מי שהתבלבל וחשב שבגלל הכיפה השחורה והזקן הוא שלו, של קבוצה או שבט אבל אביחי, וזו הגדולה שלו, היה שליח ציבור. של כלל הציבור, נציג המדינה ולא נציג משפחה או אדם. שומר הממלכתיות. ובכך היה גדול מתפקידו כיועץ משפטי".
השרה אורית פרקש הכהן אמרה: "אני לא מכירה עוד מישהו שכיהן כיועמ"ש במהלך 4 מערכות בחירות ו-5 גלי קורונה שאתגרו את כל מרקם החיים שלנו. זוכרת את הלילות הקשים בממשלה הקודמת שהיה קשה להירגע מהם. כשהצביעו על שר משפטים בצורה לא חוקית ועוד מקרים נוספים. במשך כל הזמן הזה שמרת על ממלכתיות".
6 צפייה בגלריה
מנדלבליט כמזכיר הממשלה של נתניהו, 2014. לאן מועדות פניו כעת?
מנדלבליט כמזכיר הממשלה של נתניהו, 2014. לאן מועדות פניו כעת?
מנדלבליט כמזכיר הממשלה של נתניהו, 2014. לאן מועדות פניו כעת?
(צילום: רויטרס)
מנדלבליט בן ה-58 מכהן כיועמ"ש מאז פברואר 2016, ולפני כן כיהן כמזכיר הממשלה בתקופת ממשלותיו השלישית והרביעית של נתניהו. בין 2004 ל-2011 כיהן כפרקליט הצבאי הראשי. הוא מסיים כעת את כהונתו מבלי שאותר לו מחליף, על ידי הוועדה המיוחדת שהוקמה לשם כך, ואת מקומו ימלא זמנית פרקליט המדינה עמית איסמן. טרם פרישתו ניסה מנדלבליט "לנקות שולחן" עבור יורשו, ובין היתר הוביל עסקאות טיעון שחתמו את פרשותיהם של אריה דרעי ויעקב ליצמן. גם מול נתניהו עצמו הוביל מגעים לעסקת טיעון, אך נראה שאלו הגיעו למבוי סתום בצל דרישתו של מנדלבליט לקלון, דרישה שנתניהו מסרב לה בתוקף.
אף שבתחילת כהונתו מנדלבליט שאף לפי הערכות להתמנות בתום תקופת צינון לבית המשפט העליון, היום כבר לא בטוח שזהו היעד שלו. נראה שהמתחים הקשים שליוו את מנדלבליט, כולל ההתקפות הבלתי פוסקות עליו ועל ביתו, המאיסו עליו בינתיים את הפעילות הציבורית. ההערכה היא שמנדלבליט ייטול פסק זמן של לפחות שנה לפני שיחליט לאן מועדות פניו.