2 צפייה בגלריה
סודן הפיכה שליט צבאי עבד אל פתאח אל בורהאן
סודן הפיכה שליט צבאי עבד אל פתאח אל בורהאן
נשיא מועצת הריבונות עבד אל-פתאח אל-בורהאן
(צילום: EPA)
נשיא מועצת הריבונות של סודן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שהוביל את ההפיכה הצבאית בארצו ולאחרונה הודיע שישיב את ראש הממשלה עבדאללה חמדוק לתפקידו, אמר כי הוא מאמין שמערכת יחסים עם ישראל היא הכרחית כדי להחזיר את סודן לשורות הקהילה הבינלאומית.
קרוב לחודש וחצי אחרי ביקור המשלחת החשאית מישראל בסודן, ככל הידוע כדי לבדוק את מצבה של המדינה לאחר ההפיכה, אמר אל-בורהאן בראיון לערוץ "אל-ערביה" כי בסופו של דבר, "היחסים עם ישראל יהפכו להיות טבעיים". המשלחת הישראלית, שכללה נציגים של המוסד, קיימה שיחות עם אל-בורהאן וככל הנראה גם עם ראש הממשלה חמדוק. גורמים בצבא סודן טענו כי מטרת ביקורה של המשלחת הישראלית הייתה לתווך בין הצדדים. עם זאת, ישראל נמנעה מלהגיב על ההפיכה בסודן, מה שהעלה טענות בסודן שישראל הייתה מעורבת בהפיכה ואף תמכה באל-בורהאן.
אל-בורהאן ציין בראיון כי "לראש הממשלה עבדאללה חמדוק יש חופש מלא לבחור את אנשיו. הפגנות בדרכי שלום הן זכות של כולם, ובלתי מתקבל על הדעת שיהיו קורבנות במחאות - ואנו נעמיד לדין את האחראים לכך". הוא ציין כי אין בכוונתו למשוך את כהונתו לאחר שחמדוק ירכיב את ממשלתו ואמר: "יש לי משימה מוגדרת שאני מחויב לה בפני העם והצבא, והיא השלמת תקופת המעבר, לא אתמודד לנשיאות גם אם יבקשו ממני לעשות זאת. משימתי תסתיים עם תום תקופת המעבר".
2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוק
(צילום: רויטרס)
משנת 2019, אז הודח הרודן עומר אל-באשיר, שולטת בסודן "מועצת הריבונות" - שחילקה את השלטון בין הצבא לגורמים האזרחיים במדינה האפריקנית. לצד המועצה קמה ממשלה אזרחית בראשות חמדוק, שהייתה אחראית על ניהול העניינים האזרחיים של סודן. ב-25 באוקטובר הכריז הגנרל אל-בורהאן על מצב חירום ופירק את הממשלה ואת מועצת הריבונות. הוא האשים את הפוליטיקאים בהסתה נגד כוחות הביטחון והקים מועצת ריבונות חדשה בראשותו.
ההפיכה התרחשה בדיוק שנה לאחר שסודן הצטרפה ל"הסכמי אברהם" והגיעה בעיתוי לא נוח בכל מה שנוגע לנורמליזציה בינה לבין ישראל. שתי המדינות רשמו התחממות ביחסים ביניהן, וקיימו מגעים על עריכת טקס חתימה על ההסכם בוושינגטון, שיאשר רשמית את הצטרפותה של סודן ל"הסכמי אברהם". ארה"ב הודיעה כי בשל ההפיכה הצבאית יהיה צורך לבחון את התקדמות הנורמליזציה.
אל-בורהאן תומך בקידום היחסים עם ישראל, והוא אף נועד עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו באוגנדה בפברואר 2020. סוגיית הנורמליזציה עם ישראל הייתה שנויה במחלוקת בין אל-בורהאן לבין ראש הממשלה חמדוק, שנעצר יחד עם שריו. חמדוק הבהיר בעבר כי הוא אינו מתנגד לנורמליזציה עם ישראל, אך סבר שאין מקום לעשות זאת בזמן הנוכחי, ואליו הצטרפו גם שניים משריו.
פורסם לראשונה: 23:51, 03.12.21