8 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
"לא נבגוד באמונכם". מלוני חוגגת את ניצחונה ברומא
(צילום: AP)
למרות שתוצאות הבחירות באיטליה עדיין אינן סופיות, מנהיגים באירופה ובעולם כבר החלו לברך אמש (שני) את ג'ורג'ה מלוני, מנהיגת מפלגת הימין הקיצוני "האחים של איטליה", שצפויה להפוך לאישה הראשונה אי-פעם שתעמוד בראשות הממשלה במדינה. בעוד שמנהיגים ליברלים כמו נשיא צרפת עמנואל מקרון ומזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן השמיעו תגובות "פושרות", מנהיגים שמרנים כמו ראשי הממשלות של הונגריה ופולין ומנהיגי הימין הקיצוני בצרפת ובספרד לא הסתירו את שמחתם מהתוצאות המסתמנות.
באיטליה מעדכנים כי על פי ספירת הקולות עד כה, מפלגתה של מלוני זכתה בכ-26% מהקולות, מפלגת ה"ליגה" מהימין הקיצוני בפחות מ-9% מהקולות, ומפלגת "פורצה איטליה", גם היא מגוש הימין, בכ-8% מהקולות. "המפלגה הדמוקרטית" מגוש השמאל צפויה להיות המפלגה השנייה בגודלה, ותנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית בראשות ג'וזפה קונטה תהיה השלישית בגודלה - אך המחנה השמרני הוא זה שמוביל וצפוי להרכיב את הממשלה. כפי שנראים הדברים כעת, זו תהיה הפעם הראשונה מאז מלחמת העולם השנייה ונפילת הדיקטטור בניטו מוסוליני שבה פוליטיקאי מהימין הקיצוני יעמוד בראש ממשלת איטליה.
"אנחנו מכבדים את הבחירה של המצביעים באיטליה", אמר נשיא צרפת מקרון. "כמדינות שכנות וגם ידידות אנחנו חייבים להמשיך לעבוד יחד. בתוך אירופה נתגבר על האתגרים המשותפים שלנו".
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן אמרה לתחנת הרדיו RMC שהיא "לא מעוניינת להגיב על הבחירה הדמוקרטית של העם האיטלקי", אך הוסיפה: "באירופה, יש לנו ערכים מסוימים שמובילים אותנו, וברור שנעמוד על המשמר". מנגד, מנהיגת הימין הקיצוני במדינה מרין לה פן בירכה בהתלהבות: "העם האיטלקי בחר לשלוט בגורלו על ידי בחירת ממשלה פטריוטית. ברכותיי למלוני שהתנגדה לאיומי האיחוד האירופי היהיר והאנטי-דמוקרטי".
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן כתב בטוויטר שהוא "מצפה לעבוד עם הממשלה באיטליה על מטרות משותפות כמו תמיכה באוקראינה ובעצמאותה, כיבוד זכויות אדם ובניית עתיד כלכלי יציב". הוא הוסיף כי "איטליה היא בעלת ברית חיונית ומוערכת". ראש ממשלת בריטניה ליז טראס בירכה את מלוני על "ההצלחה".
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן
ראש ממשלת צרפת אליזבת בורן
"נעמוד על המשמר". בורן
(צילום: AFP )
8 צפייה בגלריה
נתוני בלינקן
נתוני בלינקן
"מצפה לעבוד עם הממשלה באיטליה על מטרות משותפות". בלינקן
(צילום: רויטרס )
רוסיה אמנם לא בירכה, אך בקרמלין לא הסתירו את שביעות רצונם מתוצאות הבחירות המסתמנות. "נקבל בברכה כל כוח פוליטי שיהיה מסוגל להתעלות מעל השנאה הממוסדת שמופנית כלפי המדינה שלנו ולבנות איתנו יחסים חיוביים", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כשנשאל על ניצחונה המסתמן של מלוני. איטליה תחת ראש הממשלה היוצא מריו דראגי, נזכיר, התבטאה בחריפות נגד פלישתה של רוסיה לאוקראינה, החרימה וילות ויאכטות של אוליגרכים ואף גירשה משטחה עשרות דיפלומטים רוסים. רק לפני שבוע אמר דראגי כי הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו על רוסיה חייבות להימשך "עד שקייב תנצח במלחמה".
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן כתב בפייסבוק: "בראבו ג'ורג'ה!", ואילו יועצו הפוליטי באלאש אורבן הוסיף: "בזמנים קשים אלו, אנו זקוקים יותר מתמיד לחברים שחולקים את החזון ואת הגישה שלנו לאתגרים שעמם אירופה מתמודדת". גם ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הביע שמחה, וכתב בפייסבוק: "ניצחון אדיר! מזל טוב!". מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "ווקס" בספרד, סנטיאגו אבסקל, כתב ש"מלוני הראתה את הדרך לאירופה גאה וחופשית".
בנו של נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, אדוארדו, כתב בטוויטר: "ראש ממשלת איטליה החדשה מייצגת אמונה באלוהים, במולדת ובערכי המשפחה. היא האישה הראשונה בעידן החדש הזה של איטליה, כל הכבוד ג'ורג'ה מלוני". גם בנו של ראש הממשלה לשעבר בישראל בנימין נתניהו, יאיר, התייחס לניצחון המסתמן וכתב בטוויטר: "מזל טוב לג'ורג'ה מלוני ולמחנה השמרני באיטליה!".
8 צפייה בגלריה
מלחמת רוסיה אוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב מוסקבה ב 20 ספטמבר 2022
מלחמת רוסיה אוקראינה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב מוסקבה ב 20 ספטמבר 2022
בקרמלין מרוצים. פוטין
(צילום: AP)
8 צפייה בגלריה
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן ב נאום ניצחון ב בחירות בארצו ב בודפשט
"בראבו ג'ורג'ה!". אורבן
(צילום: AFP)
מתוך איטליה מגיעות תגובות קשות מהמרכז והשמאל. ראש מפלגת המרכז "אציונה" קרלו קלנדה כתב בפייסבוק: "האיטלקים בחרו לתת רוב מוצק לימין הקיצוני. בעינינו זה מצב מסוכן של חוסר ודאות. נראה אם מלוני תהיה מסוגלת למשול, אנחנו נהיה אופוזיציה קשוחה אבל חיובית".
הזמר דמיאנו דייוויד, סולן להקת הרוק מונסקין שייצגה את איטליה באירוויזיון 2021 וניצחה בתחרות, פרסם בסטורי שהעלה לאינסטגרם תמונה של שער העיתון "לה-רפובליקה" שמכריז על ניצחונה של מלוני, וכתב: "היום זה יום עצוב למדינה שלי".

מלוני: "נדגיש את המאחד בינינו במקום את המפריד"

אתמול בלילה, לאחר פרסום תוצאות המדגמים, אמרה מלוני כי המצביעים האיטלקים העניקו לה מנדט ברור להרכבת הממשלה הבאה, וקראה לאחדות בעם כדי להתעמת עם האתגרים העומדים בפני איטליה. "אם ניקרא למשול באומה זו, נעשה זאת עבור כל האיטלקים, במטרה לאחד את העם, ונדגיש את מה שמאחד בינינו במקום את מה שמפריד", אמרה, "לא נבגוד באמונכם".
מפלגת "האחים של איטליה" (Fratelli d'Italia) צמחה מארגון ניאו-פאשיסטי שהוקם אחרי מלחמת העולם השנייה, והסמל שלה כולל איור של להבה בצבעי הטריקולור האיטלקי, סמל ניאו-פשיסטי מאותה התקופה. מלוני, שתומכת בנקיטת יד קשה יותר נגד מהגרים, בהפחתת התלות באיחוד האירופי ובקידום הנצרות וערכי המשפחה המסורתית, גיבשה הסכם משולש עם מפלגות הימין של מתיאו סלביני וסילביו ברלוסקוני, והם צפויים לאפשר לה להרכיב ממשלה.
בעוד מלוני טוענת כי אין כל קשר בין מפלגתה לבין פאשיזם, וכי הטוענים כך רק מנסים להפחיד את הבוחרים כדי למנוע מהם להצביע לה, מבקרי "האחים של איטליה" מתעקשים שתומכי פאשיזם עדיין נמצאים למכביר בשורותיה. בשבוע שחלף פרסם העיתון "לה רפובליקה" דברים שכתב לפני שמונה שנים ברשתות החברתיות מועמד מטעם המפלגה בבחירות בסיציליה, ושבהם כינה את היטלר "מדינאי ענק" והתגאה בכך שמלוני היא "פאשיסטית מודרנית". המפלגה מיהרה להשעותו ולנתק את הקשרים איתו.
8 צפייה בגלריה
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
ג'ורג'ה מלוני חוגגת את נצחונה ברומא
קראה לאחדות בעם. מלוני חוגגת את ניצחונה ברומא
(צילום: AP)
מלוני, הפייבוריטית המובהקת להקמת ממשלת קואליציה, אינה צפויה ללקק דבש בתוך הברית שלה. סלביני, שעד לא מזמן היה בעצמו המנהיג החזק ביותר של הימין הקיצוני באיטליה, רואה עם מלוני עין בעין בתחומים הנוגעים למאבק בהגירה ולקידום הנצרות וערכי המשפחה, אך בעניינים אחרים הם חלוקים, ואחד הנושאים האלה הוא המדיניות כלפי רוסיה. סלביני נודע כמעריץ של הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ותקף את המערב על הסנקציות שהטיל על מוסקבה בעקבות הפלישה לאוקראינה, ואילו מלוני תומכת נחרצות בהמשך הזרמת הנשק והסיוע לקייב.
גם ברלוסקוני, הצלע השלישית בברית, נודע כתומך של פוטין, ויתרה מכך – כידידו הקרוב. בסוף השבוע חולל סערה באיטליה כשהצהיר כי פוטין בסך הכול "נדחק" לפלוש לאוקראינה "על-ידי העם הרוסי, על-ידי מפלגתו ועל-ידי שריו", וכי כל שהנשיא הרוסי רצה הוא להעמיד "אנשים הגונים" בראש ההנהגה בקייב במקום וולודימיר זלנסקי וממשלתו – ואז לעזוב את אוקראינה בתוך שבוע. לאחר ביקורת חריפה, פרסם ברלוסקוני הודעת הבהרה שבה טען כי דבריו הוצאו מהקשרם: "עמדתי ברורה. ההתקפה על אוקראינה בלתי-מוצדקת ובלתי-מתקבלת על הדעת. תמיד נתמוך באיחוד האירופי ובנאט"ו".
למרות המתחים בתוך הברית שלה והמערכת הפוליטית הלא יציבה של איטליה (מאז 1946 שלטו בה כמעט 70 ממשלות), מלוני מבטיחה שתצליח להנהיג ממשלה שתשלים חמש שנות כהונה. תוכניתה כוללת הורדת מיסים, השקעה גדולה יותר בתוכניות חברתיות והגנה גדולה יותר על האינטרסים של איטליה בזירה הבינלאומית. סקרים מלמדים כי הנושא החשוב ביותר לאיטלקים כעת הוא העלייה החדה שנרשמת לאחרונה ביוקר המחיה, והוא דוחק לשוליים שאלות כמו פאשיזם וליברליזם.
מלוני בת ה-45 צפויה להתמנות לראשות הממשלה בדיוק 100 שנה אחרי מוסוליני, הדיקטטור הפאשיסטי של איטליה, שעלה לשלטון באוקטובר 1922. למלוני עצמה יש קשרים לשושלת מוסוליני: בשנת 2019 היא הציגה בגאווה את קאיו ג'וליו צ'זארה מוסוליני, נינו של הדיקטטור, כאחד המועמדים שלה לפרלמנט האירופי, אך בסופו של דבר הוא הפסיד במרוץ.
בסרטון שפרסמה לאחרונה, ושבו דיברה באנגלית, בצרפתית ובאיטלקית, היא הצהירה כי הימין האיטלקי זנח את הפאשיזם כבר לפני עשרות שנים, וגינתה באופן שאינו משתמע לשתי פנים את דיכוי הדמוקרטיה ואת "החוקים המחפירים נגד יהודים", כלשונה. כוונתה לחוקים שאסרו ב-1938 על הקהילה היהודית של איטליה לקחת חלק בעולם העסקים, במערכת החינוך ובפעולות אחרות בחיי היום-יום, ושסללו את הדרך לגירושם של רבים מיהודי איטליה למחנות ההשמדה הנאציים.
פורסם לראשונה: 22:02, 26.09.22