התחלתי את דרכי בכנסת כיועצת פרלמנטרית כלכלית בוועדת הכספים. יו"ר הוועדה, חמי הרב אברהם רביץ ז"ל, היה נוהג למחות בפני שרי האוצר המתחלפים ומבקש מהם להכניס את הכספים הקואליציוניים לבסיס התקציב. בקשותיו לא נענו. הוויכוח שמתנהל בשבועות האחרונים בנושא הכספים הקואליציוניים, החזיר אותי לאותם ימים.
באותה תקופה שלחתי את בני - מרצוני ובהתאם לאמונתי – למוסד "פטור". ידעתי שההחלטה הזאת, לרשום אותו למוסד שלא מלמד ליבה, תגרום לכך שתקצוב לימודי החובה שלו יהיה 55% בלבד מהמימון של כל תלמיד אחר בחינוך הממלכתי. זה היה בסדר, כך בחרתי. אלא שנתח האחוזים הזה היה מותאם לתקציב המדינה במאה הקודמת. הוא לא עודכן כבר עשורים. גם בקשותיו של הרב רביץ המנוח מאותם שרי אוצר טרם נענו בחיוב. האם זו דרישה מוגזמת לבקש שהתקצוב של תלמיד חרדי אכן יהיה 55% ולא יישחק לפחות מחצי?
1 צפייה בגלריה
ארכיון. שכר המורה לא קשור למלחמה
ארכיון. שכר המורה לא קשור למלחמה
ארכיון. שכר המורה לא קשור למלחמה
(צילום: יואב פרידמן)
ומדוע בתי, שלומדת לימודי ליבה מלאים - אנגלית, מתמטיקה וכו' – לא זכאית למורה המתוגמלת ברפורמת "אופק חדש"? למה מורתה לא זכאית להשתכר כפי שמשתכרות חברותיה המלמדות בכיתות מקבילות בחינוך הממלכתי? מדוע שהמורה של בתי לא תזכה לפיתוח המקצועי שהרפורמה מעניקה, לשיפור במבנה שעות ההוראה ובמרחב הלמידה שנגזר מהתוכנית? במה נגרע חלקה של בתי מחלקה של כל תלמידה אחרת במדינת ישראל?
ראיתי ויכוח סוער בתקשורת, האם מדובר ב-30 מיליון שקל ויש שהרחיקו עד 300 מיליון. שר העבודה יואב בן צור הבהיר כאן שמדובר ב-35 מיליון שקל. ואני שואלת, מדוע זה משנה? איש לא שאל על כספי אופק חדש כשהם הוקצו לציבורים אחרים שאינם הציבור החרדי. עכשיו מתחילים להתעמק בסכום?
ומילה על הסלידה מכספים קואליציוניים. ברור שמדובר בהכרח מגונה, שוודאי מעורר אי-נוחות בעת מלחמה. מובן שהייתי מעדיפה שרפורמות חינוכיות עבור המורות של בנותיי יוכנסו לבסיס התקציב, כמו רפורמות חינוכיות עבור מורות בבתי ספר אחרים במדינה. אבל זה לא קרה, והתקצוב בנושא נשאר בינתיים ככסף קואליציוני. איך זה קשור למלחמה? המורות לא צריכות לקבל תלוש משכורת בגלל המלחמה?
אני מכהנת כיו"ר המדור החרדי במועצת התרבות. אני מכירה את הספרים של משרד החינוך, והתקציב שלו לא קוצץ בגלל המלחמה, ודאי לא באופן משמעותי. ובצדק - אכן צריך תרבות גם בזמן מלחמה. אבל אם תרבות היא חיונית, כיצד חינוך משופר הוא מיותר?
רבקה רביץרבקה רביץZoltan Mihaly
אגב, תקציב משרד התרבות עמד בכל אחת מהשנים האחרונות על כ-2.2 מיליארד שקל, לא כולל ההוצאות המותנות. יודעים כמה מקבלים החרדים? מיליונים בודדים בלבד. קהילה המהווה קרוב ל13% מאוכלוסיית ישראל, שמעצם הגדרתה יש לה צורכי תרבות שונים ונפרדים, זוכה ליהנות רק מפרומילים בודדים של תקציב התרבות הישראלי.
האם גם על זה יתקיימו דיונים ארוכים בכנסת? בוועדה? האם גם כאן יתנגדו חברי כנסת לתקציב בגלל חוסר ההוגנות שלו? לא שמעתי על דיון כזה שמתעורר. הלוואי ואתבדה. בינתיים אבקש מאותם חברי כנסת: אל תעשו פופוליזם יקר על גבה של המורה של הבת שלי.
רבקה רביץ, מחברת הספר "אם וארץ", היא עמיתה בכירה במכון המחקר JPPI. לשעבר ראש הסגל של הנשיא ראובן ריבלין