המשרד לביטחון הפנים יקל על לוחמים שהשתחררו בשנים האחרונות לקבל רישיון לנשק ויחמיר את התבחינים לקבלת נשק ללוחמים שעברו שנים רבות מאז שחרורם. כך נודע ל-ynet.
בשלושת החודשים האחרונים ערכו במשרד לביטחון הפנים עבודת מטה שעיקרה להקל על המיומנים לקבלת רישיון לנשיאת נשק ולהקשות על לוחמים לשעבר שמאז מועד שחרורם עברו יותר מ-20 שנה. זאת, בטענה שעבר זמן רב מאז שהתממשו בנשק והם עשויים להיות פחות מיומנים.
1 צפייה בגלריה
זינוק בקשות חדשות להוצאת רישיון נשק מאז הפיגועים. מתאמן במטווח בתל אביב, בגל הטרור ב-2015
זינוק בקשות חדשות להוצאת רישיון נשק מאז הפיגועים. מתאמן במטווח בתל אביב, בגל הטרור ב-2015
זינוק בקשות חדשות להוצאת רישיון נשק מאז הפיגועים. מתאמן במטווח בתל אביב, בגל הטרור ב-2015
(צילום: AFP)
בכיר במשרד לביטחון הפנים אמר כי "המטרה שלנו היא להקל על קבלת רישיון נשק ללוחמים שהשתחררו בשנים האחרונות, גם כאלו שעשו רובאי 05. הם עדיין מיומנים בתפעול כלי נשק ויכולים להוות מכפיל כוח ברחובות ישראל, לעומת אזרחים שהיו לוחמים והשתחררו לפני הרבה מאוד שנים וכבר פחות מיומנים בתפעול נשק. הרפורמה הזו עוד צריכה לעבור את אישור השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ואחר כך תגיע להצבעה במליאת הכנסת".
גל הפיגועים האחרון מעורר חשש רב בקרב המוני ישראלים, ובהתאם לכך נרשם כעת זינוק בבקשות להוצאת רישיון לנשיאת נשק, רישיון שבו מחזיקים כעת כ-140 אלף איש. לפי נתוני המשרד לביטחון הפנים, בין 6 במרץ ל-27 במרץ התקבלו אצלו 1,220 בקשות חדשות להוצאת רישיון נשק, פי 3.5 בהשוואה לחודש מרץ אשתקד. בין 20 במרץ ל-27 במרץ, השבוע שבו התרחשו הפיגועים הקשים בבאר שבע, חדרה ובני ברק – הוגשו 621 בקשות חדשות להוצאת רישיון נשק, יותר מפי שניים בהשוואה לשבועות קודמים באותו החודש.

בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, ישנם קריטריונים מחמירים בכל הנוגע לנשיאת נשק, ובניגוד לארה"ב – זו אינה זכות שניתנת לכל אזרח באופן אוטומטי. לרישיון נשק יש כמה תנאי סף, כמו שהיה בישראל במשך שלוש שנים לפחות לפני הגשת הבקשה, וכן שליטה בעברית ברמה בסיסית. הגיל המינימלי לקבלת הרישיון משתנה בהתאם למעמדו של מגיש הבקשה, והשירות שלו בצבא או בשירות הלאומי. כך למשל, אזרח או תושב קבע בשירות צבאי סדיר יכול לבקש רישיון כבר בגיל 18.
בנוסף, נגדים בצה"ל מדרגה של רס"ר ומעלה וקצינים מדרגה של סגן ומעלה, כמו גם מקביליהם בכוחות הביטחון השונים, זכאים לקבל רישיון נשק בכפוף לעמידה בתנאי הסף. מי ששירת ביחידה מיוחדת ולוחמים בעלי הכשרה של רובאי 07 יכולים אף הם לקבל רישיון נשק.
אם נמצא שהמבקש עומד בכל התנאים, בקשתו מועברת למשטרה ולמשרד הבריאות לצורך קבלת עמדתם בנושא. מספיק שלאחד מהגורמים קיימת התנגדות להוצאת רישיון נשק, והמבקש לא יוכל לקבלו. הרישיון ניתן לתקופה של שלוש שנים ומותנה בקבלת הכשרה לירי במטווח מורשה ותשלום אגרה שנתית.
ח"כ ניר ברקת (הליכוד) אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי יש לצייד בנשק את כל הלוחמים המשוחררים מעל גיל 45 וליצור "משמר מקומי". "יש כמות גדולה של אנשים שרוצים נשק ומבינים את החשיבות", אמר ברקת. "אנחנו לא יודעים איפה יהיה האירוע הבא. המלחמה באה לעורף וחייבים שיהיו לנו כלים".