12 צפייה בגלריה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח, הנרצחים בפיגוע בחדרה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח, הנרצחים בפיגוע בחדרה
רש"ט שיראל אבוקרט ורש"ט יזן פלאח, הנרצחים בפיגוע בחדרה
רש"ט יזן פלאח (19) מכסרא סמיע בגליל העליון ורש"ט שיראל אבוקרט (19) מנתניה, לוחמי מג"ב, הם שני הנרצחים בפיגוע הירי אמש (ראשון) בחדרה. ארגון דאעש קיבל הלילה אחריות על הפיגוע בהודעה שפרסם בערוץ הטלגרם שלו. למרות קבלת האחריות, שני המחבלים לא פעלו בהכרח בהכוונת הארגון, ובשב"כ מעריכים שפעלו לבד.
בהודעת מג"ב נמסר כי פלאח התגייס לפני כשנה ואבוקרט לפני כחצי שנה. שניהם שירתו בפלוגה מ"ג במג"ב איו"ש. פלאח השאיר אחריו הורים ושתי אחיות, אחת מהן תאומה שלו. אבוקרט הותירה הורים ואח.
ראש הממשלה נפתלי בנט כתב הבוקר: "הלב נשבר ממותם של לוחמי מג"ב שיראל אבוקרט ז"ל ויזן פלאח ז"ל, שנפלו כשהגנו בגופם על אזרחים מפני רוצחים שפלים. לא נשכח את גבורתם. אני מאחל רפואה שלמה לפצועים ושולח את תנחומיי העמוקים למשפחות. פיגוע שני של תומכי דאעש בתוך ישראל, מחייב את כוחות הביטחון להסתגלות מהירה לאיום החדש. וכך נעשה. אני קורא לאזרחים להמשיך לגלות עירנות. יחד, נוכל גם לאויב הזה".
המשטרה עצרה במהלך הלילה חמישה חשודים בסיוע לשני המחבלים שביצעו אמש את פיגוע הירי בחדרה. שלושה מהחשודים הם הם תושבי אום אל פחם, בהם אחיו של אחד המחבלים ושני בני דודיו. אחד מהם חשוד בסיוע לפיגוע, וארבעה חשודים בחברות בתא טרור של דאעש.

12 צפייה בגלריה
יזן פלאח
יזן פלאח
"הדביק את כולם בחיוך שלו". התמונה שהעלה יזן פלאח לסטורי
12 צפייה בגלריה
שיראל אבוקרט ז"ל
שיראל אבוקרט ז"ל
"כל התעודה של מאיות". שיראל אבוקרט
אבוקרט עלתה לישראל עם משפחתה מצרפת בשנת 2006, ולמדה בתיכון ריגלר בנתניה. קרוביה מספרים שהחלום שלה היה להתגייס למג"ב. הבוקר הגיעו לבית המשפחה אנשים רבים, בהם צעירים שהכירו אותה ולמדו איתה. מנהל תיכון ריגלר, אורי כהן, אמר כי "אנחנו בהלם ועדיין לא מעכלים. שיראל חלמה להגיע למג"ב, איזו שמחה אחזה בה כשהיא התבשרה שקיבלו אותה. היא עדיין לא הספיקה לקחת את תעודת הבגרות שלה. תלמידה מצטיינת, כל התעודה שלה מאיות".
לדבריו, "שיראל שאפה למצוינות ורצתה להגיע גבוה. ילדה חייכנית ואהובה. היא עלתה לישראל בשנת 2006 ונקלטה אצלנו. שמעתי אתמול ב-23:00 בלילה שהיא נרצחה ולא ישנתי כל הלילה. הבוקר נדבר עם כל התלמידים ונקים פינת הנצחה. אנחנו בהלם גדול".
12 צפייה בגלריה
מואפק טריף
מואפק טריף
"העדה הדרוזית שוב משלמת מחיר". מואפק טריף
לפלאח בן ה-19 יש שתי אחיות, עדן וסלאם, בנות 19 ו-18. הוא הותיר אחריו גם הורים, רביע ודינה. באחד הסטורים האחרונים שהעלה לאינסטגרם הוא נראה עומד לצד דגל ישראל. יו"ר המועצה המקומית כסרא-סמיע, יאסר גדבאן, אמר כי "יזן פלאח היה לוחם בשירות סדיר, ילד מלאך, חכם, צנוע ומוכשר. ילד שתמיד חייך, משקיען. כל מי שהיה איתו נדבק בחיוך שלו. הוא בא ממשפחה טובה עם שורשים עמוקים, סבא שלו היה מנהל בית הספר התיכון. רוב בני המשפחה הם אנשי ביטחון או חינוך, משפחה טובה ושקטה. זו טרגדיה שנפלה על היישוב, על העדה ועל כל המדינה".
לואי פלאח, דודו של יזן, סיפר: "יזן התגייס לפני שנה, הוא ממש פרח. נפגשנו כל סוף שבוע, הוא חבר של הבן שלי שבאותו גיל ותמיד עשה לנו אווירה טובה בבית. בבית הספר היה תלמיד למופת, אף פעם לא קיבלנו הערה עליו. הוא לא הרגיש טוב אתמול, אמא שלו אמרה לו שיישאר בבית אבל הוא התעקש לנסוע לבסיס".
ראש העדה הדרוזית, השייח מואפק טריף, אמר כי "זהו פיגוע נפשע. אסור לתת לטרור להרים את הראש, על כוחות הביטחון לעשות את הכול כדי לגדוע את שורשי הטרור והעומדים מאחוריהם. ליבי עם משפחות הנרצחים ואיחולי החלמה מהירה לפצועים. העדה הדרוזית משלמת שוב מחיר קשה בהגנה על ביטחון המדינה".

במהלך קרב היריות של לוחמי משמר הגבול עם המחבלים החמושים נפצעו באורח קל עד קשה שלושה לוחמים ולוחמת נוספים. הם פונו לבית החולים הלל יפה בחדרה. בית החולים מסר הבוקר כי בסך הכול מאושפזים חמישה פצועים מהפיגוע, מצבו של אחד מהם מוגדר קשה מאוד, אחד נוסף במצב בינוני, ועוד שני פצועים קל מאושפזים במחלקה האורתופדית. בנוסף, פצוע קל אחד מאושפז במחלקת ילדים. "אמש הגיעו 12 פצועים סך הכול", נמסר מבית החולים. "מתוכם שבעה טופלו בחדר המיון ושוחררו לביתם".
מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן ספד לנרצחים ואמר כי "הלוחמים נלחמו בגבורה, אנחנו משתתפים בצערן ומחבקים את משפחותיהם של הגיבורים יזן ושיראל ז"ל שהגנו בגופם על אזרחים ובכך הצילו חיי אדם רבים. לוחם ולוחמת צעירים, בעלי מוטיבציה גבוהה, שמסרו נפשם למען ביטחון אזרחי ישראל".
12 צפייה בגלריה
זירת הירי
זירת הירי
אחד המחבלים יורה והאוטובוס שממנו ירדו נוסעים
שני המחבלים שעומדים מאחורי הפיגוע הם בני דודים מאום אל פחם, אחד מהם הואשם ב-2016 בניסיון הצטרפות לדאעש. במערכת הביטחון מעריכים כי מדובר באיברהים ואיימן אגבריה - ערבים אזרחי ישראל. כוחות משטרה ומג"ב פועלים באזור אום אל פחם בעקבות הפיגוע, בהם יחידות מיוחדות ומסוקים רבים. במשטרה ובשב"כ החלו במעצרים ראשוניים של קרובי המחבלים, במטרה לבדוק את החשד שידעו על כוונתם או סייעו להם לבצע את הפיגוע הרצחני.
מחקירה ראשונית של הפיגוע עולה כי שני המחבלים הגיעו לרחוב הרברט סמואל בחדרה, וירו לעבר שלושה ישראלים שהיו בתחנת אוטובוס. פלאח ואבוקרט נהרגו והשלישית נפצעה באורח קשה. המחבלים המשיכו בירי ללא הפסקה, בין היתר לעבר רוכב אופניים שעבר באזור.
לוחמי יחידת המסתערבים של מג"ב שישבו במסעדה סמוכה שמעו את היריות, רצו למקום וחיסלו את המחבלים. שניים מהמסתערבים נפצעו באורח קל עד בינוני.
12 צפייה בגלריה
המחבלים
המחבלים
שני המחבלים. נבדק אם פעלו בהשראת דאעש
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: AP)
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
רכב המחבלים בזירת הפיגוע
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: AFP)
אחרי הערכת המצב שקיים, המפכ"ל קובי שבתאי הורה על העלאת כוננות לרמה המקסימלית, ואת רמת הפעילות המבצעית לדרגה השלישית הכי גבוהה. במשטרה אמרו כי החל מהיום צפויים מחסומי ביקורת בצירי נסיעה המרכזיים, וכי הציבור מתבקש להישמע להנחיות השוטרים ולגלות סבלנות.
כמו כן, במערכת הביטחון שוקלים לבצע גם מעצרים מנהליים בעקבות שני הפיגועים הקטלניים בשבוע האחרון, ובשב"כ מתחקרים כיצד מגה-פיגוע שתוכנן על ידי שני מחבלים מאום אל פחם, שלפחות אחד מהם היו מוכר למערכת הביטחון, לא זוהה מראש ויצר התרעה שתוביל לסיכול מקדים.
מהערכות ראשוניות של גופי הביטחון, לא נמצא קשר ישיר או ארגוני, דוגמת "מפקדה משלחת", בין המפגעים בשני הפיגועים - ושניהם בוצעו כנראה לאחר התארגנות מקומית. הסימנים בזירת הפיגוע ליד תחנת האוטובוס, ברחוב מרכזי בחדרה, הפתיעו גם את המפכ"ל והשר לביטחון פנים שהגיעו הלילה למקום. לצד השכפ"צים המעוטרים בסמל המזוהה עם דמות הקומיקס "המעניש", שני המחבלים הצטיידו באמצעי לחימה רבים ושונים לפיגוע ארוך ומשולב, שלא מן הנמנע אמור היה לכלול גם חטיפת בני ערובה.

12 צפייה בגלריה
הנשקים של המחבלים
הנשקים של המחבלים
כלי הנשק של המחבלים
(צילום: דוברות המשטרה)
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: גיל נחושתן)
12 צפייה בגלריה
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
זירת הפיגוע
(צילום: גיל נחושתן)
שני המחבלים הגיעו עם כלי נשק תקניים, בהם רובים אוטומטיים, סכינים, מחסניות מלאות, כפפות ואף ארגז תחמושת עם מאות כדורי 5.56 צה"ליים גנובים. התגובה המהירה והחדה של המסתערבים שהיו באזור במקרה סיימה את האירוע ללא מסע קטל המוני.
החשד המרכזי שנבדק הוא כי השניים פעלו בהשראת דאעש, בדומה למחבל הבדואי מחורה שרצח ארבעה אזרחים בשבוע שעבר בפיגוע בבאר שבע. אלא שהפעם הפיגוע היה מתוכנן יותר, כלל שימוש ברכב ובנשק חם על ידי שני אנשים, ולמרות זאת לא סוכל על ידי שב"כ.
במקביל, בתום הערכת מצב של ראשי המערכת הביטחון, הוחלט להקפיץ מחר לאוגדת איו"ש ארבעה גדודי תגבור מאימונים - גדוד שקד מחטיבת גבעתי, גדוד נצח יהודה מחטיבת כפיר, גדוד קדם מחטיבת החילוץ ואת גדוד 50 של הנח"ל, כדי לעבות את הנוכחות והפעילות הצבאית במוקדי החיכוך הרגישים, ולמנוע פיגועי השראה גם מפעילים רדומים של המדינה האסלאמית בגדה.
פורסם לראשונה: 01:50, 28.03.22