יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר הודיע היום (שישי) כי יממש את ההסכם שנחתם בינו לבין בצלאל סמוטריץ' לפני הבחירות, לפיו מפלגתו תשמש סיעה נפרדת בכנסת. בן גביר הודיע גם כי שוחח עם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, וקרא לו להיענות לדרישות סמוטריץ' לגבי תיק הביטחון. "הדרישה של סמוטריץ' לתיק הביטחון היא דרישה לגיטימית שתאפשר להגשים מדיניות ימין על מלא", אמר בן גביר לנתניהו.
2 צפייה בגלריה
(צילום: אלכס קולומויסקי, יואב דודקביץ')
יו"ר עוצמה יהודית, שצפוי להתמנות לשר לביטחון הפנים, אמר לנתניהו כי ה"בלוק" במו"מ הקואליציוני בינו לבין סמוטריץ' עדיין קיים, וקרא לו "לשבת בחדר סגור עם כל הסיעות ולמצוא פתרון מהיר כדי להקים ממשלת ימין בהקדם", כלשונו. בעוצמה יהודית הודיעו כי יפנו לוועדה המסדרת בבקשה לקיים סיעה נפרדת מסיעת הציונות הדתית של סמוטריץ'.
נתניהו ובן גביר סיכמו ביום רביעי האחרון על שורת סעיפים שייכנסו להסכמים הקואליציוניים. לפי הליכוד, הסעיפים שסוכמו הם הסדרת ההתיישבות הצעירה תוך 60 יום מכינון הממשלה, תיקון חוק ההתנתקות על חומש באופן שיאפשר שהיית יהודים בישיבה במקום, "חוק דרומי" מורחב על בסיסי צה"ל כדי למנוע את גניבות הנשק מבסיסי הצבא ולהגן על חיילי צה"ל, חוק עונש מינימום על פשיעה חקלאית ו"פרוטקשן", האצת התכנון והביצוע של כבישים עוקפים והרחבת ציר 60, לרבות הגדלת והקדמת התקציבים לצורך הביצוע (פרויקט בהיקף של מיליארד וחצי שקלים) וקידום מתווה אביתר - הקמת ישיבה בתום הסקר.
2 צפייה בגלריה
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישת בנימין נתניהו ו בצלאל סמוטריץ'
פגישה "באווירה טובה". נתניהו וסמוטריץ' ביום שני, אחרי שבוע של נתק
בינתיים המו"מ עם הציונות הדתית תקוע. ביום שני נפגש נתניהו עם סמוטריץ' בכנסת בתום טקס ההשבעה החגיגי של הכנסת ה-25, אחרי נתק של כמעט שבוע. הצדדים סיכמו את הפגישה, שאותה יזם נתניהו, בכך שאמרו שהיא "התקיימה באווירה טובה". עם זאת, הפערים לא נסגרו והפגישה לא סייעה לפתרון הפלונטר שיביא להקמת הממשלה ה-37.
בפגישה ביניהם הבהיר סמוטריץ' לנתניהו כי הוא מעוניין באחד משני התיקים הגדולים - אוצר או ביטחון, ושאין בכוונתו לרדת מדרישותיו. נתניהו בדק תיקים אחרים שניתן יהיה לתת לסמוטריץ' כדי לרצות אותו, לאחר שהסביר לו כי בכוונתו לשמור על תיק הביטחון בליכוד - וכי הוא לא יגיע לידיו. גורמים פוליטיים המעורים בפרטי המשא ומתן אומרים כי נראה שסמוטריץ' לא מתכוון לוותר בעניין, ולדבריהם הוא "ילך עד הסוף". לאחר השיחה בוטלה פגישה בין נציגי הציונות הדתית והליכוד שהייתה אמורה להתקיים ביום רביעי.
השבוע דווח ב-ynet כי הממשל האמריקני העביר מסרים לראש הממשלה המיועד, וגם לבכירים במערכת הביטחון, לפיהם "טוב תעשה ישראל" אם תבחר לתפקיד שר הביטחון ולתפקיד השר לביטחון הפנים אישים שארה"ב תוכל לעבוד איתם מקרוב. האמריקנים נזהרים מלנקוב בשמותיהם המפורשים של סמוטריץ' ובן גביר, אך הרמזים לא יכולים להיות עבים יותר. בארה"ב מבהירים בדרכם הדיפלומטית שתחת השניים יהיה קושי רב להמשיך במערכת היחסים האינטימית והקרובה עם מערכת הביטחון הישראלית.