ועדת הכוחות המזוינים של בית הנבחרים האמריקני אישרה פה אחד בתמיכה דו-מפלגתית שורה של תיקונים פרו-ישראלים לחוק "הסמכות להגנה לאומית", שלמעשה קובע את תקציב הביטחון של ארצות הברית לשנת 2024.
3 צפייה בגלריה
התרגיל
התרגיל
מטוסי F-35 ו-F-15 בתרגיל אמריקני-ישראלי משותף
(צילום: דובר צה"ל)
תיקון אחד, של הנציג הרפובליקני מטעם מדינת אינדיאנה ג'ים בנקס, יחייב את ארצות הברית לבצע תרגילים צבאיים דו-שנתיים עם ישראל, כולל על משימות תקיפה ארוכות טווח ותדלוק אווירי של מטוסים ישראליים על ידי אמריקניים. "התיקון שלי מבטיח שאמריקה תעבוד עם ישראל כדי ששנינו נהיה מוכנים להגן על עצמנו ועל העולם מפני הנגע של איראן גרעינית", אמר בנקס. "חשוב מתמיד לעמוד לצד ישראל, ואני גאה לעזור להגן על הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון מפני המשטר האיראני העוין והרצחני".
תיקון אחר, של הנציג הרפובליקני מטעם מדינת פלורידה מייקל וולץ, מתקצב מחקר משותף בהפרעות דחק-פוסט טראומטיות (PTSD). תיקון נוסף, של הנציג הרפובליקני מטקסס רוני ג'קסון, יאפשר לישראל לקבל מעמד של משקיפה בתוכנית לאימון טייסי קרב שארצות הברית מעבירה לשותפות שלה בנאט"ו. תיקון נוסף של ג'קסון גם מחייב את משרד הביטחון האמריקני לתדרך את הקונגרס דרך קבע ולספק סקירה על "המאמצים להגביר את השתתפותה של ישראל בארגונים רב לאומיים ובכוחות משימה צבאיים".
תיקון נוסף שאושר ירחיב את הדיווחים הקיימים של משרד ההגנה לקונגרס בכל הנוגע ליכולות הצבאיות האיראניות, כך שיכללו גם כוחות צבא לא סדירים ומיליציות, יכולות שיגור חלל איראניות, כוחות מל"טים איראניים ושיתוף פעולה איראני עם שלוחותיה האזוריות כמו הג'יהאד האיסלאמי ועם סין.
3 צפייה בגלריה
צילום לוויין שיגור איראן חלל טיל
צילום לוויין שיגור איראן חלל טיל
טיל איראני, לפני שיגור לחלל. הדיווחים לקונגרס יתרחבו
(צילום: AP)
התיקונים עדין טעוני אישור של הסנאט. הם מצטרפים להצעת החוק לתקציב שכבר כללה כמה סעיפים פרו-ישראליים, כמו הקמת קרן מימון חדשה בשווי של 50 מיליון דולר לעידוד שיתוף פעולה בין ארצות הברית לישראל בכל הנוגע לטכנולוגיות הגנה מתקדמות, וכן עריכת דוח מצב על המאגרים של חימוש מונחה מדויק, טילים ופצצות מרגמה אמריקניות בישראל.
בתוך כך, קבוצה של כ-65 סנאטורים משתי המפלגות שלחו מכתב למזכיר המדינה אנתוני בלינקן, שבו הם דחקו בממשל ביידן לאמץ את תוכנית הפטור מויזה לישראלים לפני הדד-ליין, 30 בספטמבר. המכתב, שנתמך על ידי השדולה היהודית איפא״ק, מובל על ידי הנציגה הדמוקרטית של מדינת נבאדה ג׳קי רוזן, והנציג הרפוליקני של פלורידה ריק סקוט. חתומים עליו בסך הכל 26 נציגים דמוקרטים ו-39 רפובליקנים.
הסנאטורים מתייחסים במכתב למשוכה האחרונה שמרחיקה את ישראל מהתוכנית - ההגבלות על ערבים בעלי אזרחות אמריקנית המבקשים להיכנס למדינה. "אנחנו מכירים בכך שישנן עדיין סוגיות שמחייבות טיפול לפני שניתן יהיה להשלים סופית את השתתפותה של ישראל בתוכנית, ואנחנו קוראים לשני הצדדים להמשיך ולפעול לטיפול בנושאים האלה - כולל היחס לאזרחי ארצות הברית - כדי להבטיח את ציות ישראל לכל דרישות התוכנית לפני המועד האחרון של 30 בספטמבר 2023", נכתב במכתב.
3 צפייה בגלריה
אנתוני בלינקן
אנתוני בלינקן
בלינקן. 65 סנאטורים הפצירו בו להעניק פטור מוויזה לישראלים
(צילום: רויטרס)
המכתב מגיע על רקע הפיילוט שישראל וארצות הברית יתחילו להריץ בחודש הבא, במסגרתו תושבי הגדה שמחזיקים באזרחות אמריקנית יוכלו לטוס למדינה דרך נתב"ג ללא עיכובים. האמריקנים כבר הבהירו שללא תנאי זה - ישראל לא תתקבל לתוכנית הפטור. המכתב החדש למעשה מהווה תגובת נגד למכתב שנשלח בסוף החודש שעבר על ידי קבוצה של 16 סנאטורים דמוקרטים אחרים שקראו לבלינקן לא לתת פטור מויזה לישראל בגלל "היחס המפלה של המדינה כלפי אזרחים אמריקנים ערבים ומוסלמים".
קבוצת הסנאטורים, בהובלת נציג מדינת הוואי היהודי בריאן שץ ונציג מדינת מרילנד כריס ואן הולן, טוענת שישראל ממשיכה לא לעמוד בדרישות הקבלה לתוכנית וספק אם היא בדרך לעמוד בהן. בין החותמים גם ברני סנדרס, נציג מדינת ורמונט, ואליזבת וורן, נציגת מסצ'וסטס.
פורסם לראשונה: 20:13, 23.06.23