תדמיתה של העבודה הדיפלומטית שונה מהתפקיד בפועל. זה נכון תמיד, ובמיוחד בימים אלו. רבים משוכנעים שעיקר תפקידו של נציג מדינה אחת במדינה אחרת הוא להתלבש יפה, להגיע לקבלת פנים במכונית מפוארת עם דגל ונהג, לברך את המארח, לפטפט עם מוזמנים אחרים, לנשנש משהו, להרים כוסית, וזהו. עד האירוע המהנה הבא. אלא שמניסיוני, השתתפות בקבלות פנים - לפעמים יש כמה בשבוע - הייתה בין האתגרים המורכבים בעבודה. בשונה מפגישה סביב נושא ספציפי, שאליה נהוג להתכונן, או ראיון בתקשורת, כשניתן לנחש מה יהיו השאלות ולהיערך אליהן, באירוע כגון קבלת פנים, נשף דיפלומטי או קוקטייל כזה או אחר, אין לדעת מי עוד מוזמן ועל מה ירצה לדבר. בקצב האירועים בישראל לאחרונה, כמעט בלתי אפשרי להיות מעודכן כל הזמן, ומכאן שלפעמים קשה להתכונן לסמול טוק שמצפה לך.
להמחשת האתגר, הנה כמה ידיעות מיום ראשון השבוע. שר המורשת עמיחי אליהו קבע שנגיד בנק ישראל, אדם שהאמון המקצועי בו, בארץ ובעולם, חיוני ליציבות הכלכלה, הוא פרא אדם שצריך להיות מגולגל מכל המדרגות. מקובל בהרבה מדינות ששרים מחווים דעה רק בתחומי אחריותם, ואם הם מתבטאים בנושא אחר, ברור שהם משקפים את עמדת הממשלה. מי שלא בקי בהתנהלות אצלנו, יחשוב שגלגול ומדרגות הם ביטוי ציורי לעמדתה הרשמית של ישראל.
עכשיו דמיינו שגריר שלנו במדינה שישראל מנהלת איתה מו"מ כלכלי, והוא מתקדם היטב. השגריר הוזמן השבוע לקבלת פנים, נניח לרגל פתיחת מושב הפרלמנט, או לכבוד יום עצמאות כלשהו. לאחר שלחץ יד פה וחייך שם, הוא ראה בקצה האולם את יו"ר התאחדות התעשיינים המקומית וניגש אליו לשוחח על פרטי מו"מ אחרונים. "הבנתי שהממשלה בישראל סבורה שהנגיד שלכם לא ראוי", הוא שומע את בן שיחו אומר לו. "על רקע אי הוודאות שהדברים מעוררים, אולי מוטב לעכב בינתיים את הסכם הסחר המתגבש?".
נסו לעמוד בנעלי השגריר הישראלי באותו רגע. מה יאמר? שהשר צודק? שהוא מדבר שטויות? הוא מוציא טלפון, בודק, ומעדכן את בן שיחו שראש הממשלה ושרים אחרים מיד גינו את הדברים. אלמלא הגינוי, היה ניתן לפרש את השתיקה כהסכמה, על כל הנזק הכלכלי שינבע מכך.
בתחושת הקלה על שהיה לו מענה ראוי לשאלה המביכה, ממשיך שגרירנו להסתובב באולם. הוא מחייך פה, לוחץ יד שם, ואז ניגש אליו הנונסיו (NUNCIO), השגריר של האפיפיור באותה מדינה. מסיבות שלא כאן המקום לפרט, יחסי עדות נוצריות שונות עם העולם היהודי, לרבות ישראל, השתפרו בשנים האחרונות. הנונסיו מתנצל שעליו להעלות נושא רגיש, אבל דומה שההתחייבויות של ישראל לכיבוד כל הדתות וחופש הפולחן שלהן, לא עולות בקנה אחד עם האירועים האחרונים. אירועים? אלו אירועים? השגריר הישראלי נע במבוכה ומפשפש בקדחתנות בזיכרונו. על מה מדובר?
ובכן, באותו בוקר התפרסמו בארץ שני דיווחים צנועים שהיה קל לפספס נוכח שפע הכותרות הגדולות. ידיעה קטנה סיפרה על מעצר של יהודי בחשד שגרם נזק לחדר הסעודה האחרונה בהר ציון בירושלים, שהוא אתר מקודש לנוצרים. במקביל, ברשתות החברתיות הופצה הזמנה להפגנת תמיכה מול מנזר סטלה מאריס על הכרמל – שבו לאחרונה החלו יהודים להתפלל בטענה ששם קבור אלישע הנביא. האירועים הללו מצטרפים לסדרה גוברת והולכת של התנכלויות לאתרים ולאישים נוצרים, כולל יריקות לעבר תהלוכות ואנשי דת, פגיעה ברכוש ושיח בוטה ברשתות החברתיות. אלו זוכים לכיסוי תקשורתי נרחב במדינות עם אוכלוסייה נוצרית גדולה. אצלנו פחות.
1 צפייה בגלריה
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו
שר המורשת עמיחי אליהו. לא בתמונה: גרם מדרגות
(צילום: שלו שלום )
כאמור, אי אפשר לעקוב אחרי כל הזמן אחרי כל בדל ידיעה, אך השגריר הישראלי המופתע כבר נתקל בסוגייה, ולכן ידע שרבנים בולטים (בהם הרב הראשי דוד לאו, הראשון לציון שלמה עמאר, הרב אליעזר מלמד והרב שלמה אבינר) יצאו בעבר נגד התנהגות כזו. הנונסיו ישמח לשמוע זאת, ואז ישאל על תגובות מנהיגים פוליטיים, שהם בעלי הכוח לשנות.
טובה הרצלטובה הרצל
ראש עיריית ירושלים, שאחראי על אחת הערים המורכבות והנפיצות בעולם, מה הוא אמר? כלום. הדובר שלו? גם לא. שר החוץ, שתפקידו לדאוג למעמד ישראל באומות, הוא בוודאי התייחס? לא בדיוק. שר הפנים, שבאחריותו קבוצות דתיות? דממה. שר התיירות? הוא הרי יודע שכמחצית מהתיירים שמגיעים לישראל הם נוצרים, ובהם צליינים רבים, וכל תייר מכניס כסף למדינה, ובהתאם לחוויה שלו, הוא הופך למליץ יושר. ובכן, כבוד שר התיירות לא התבטא. ומה עם שר התפוצות, שאמור להיאבק באנטישמיות, והרי מבין שאולי יש בהתנכלויות בישראל להזיק ליהודים בעולם? טרם התפנה. ראש הממשלה, ותיק ומנוסה בהלכות עולם? צר לי. רגע, זאת אומרת שבעניין הזה, כולם שותקים? אני לא מבין, הנזק לישראל בעולם הנוצרי לא חשוב לאף אחד מהם? ואם כן חשוב, ממה הם חוששים?
השגריר ממלמל משהו, נפרד ושב לביתו, להתכונן לעוד יום של כותרות, הפתעות, וקבלות פנים.
  • טובה הרצל הייתה השגרירה הראשונה במדינות הבלטיות לאחר התפרקות ברה"מ, כיהנה כשגרירה בדרום אפריקה ואחראית על הקשרים עם הקונגרס בשגרירות ישראל בוושינגטון
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו opinions@ynet.co.il