לראשונה אי-פעם, איראן תוקפת את ישראל ישירות משטחה - ובאופן מסיבי: גורמים ישראלים אישרו כי מאות כטב"מים, וגם טילי שיוט, שוגרו הערב לעבר ישראל. לכטב"מים לוקח שעות ארוכות לעבור את המרחק הרב (בין שש לתשע שעות) - וייתכן כמובן שחלקם ייורטו לפני הגעתם. לטילי שיוט לוקח עד כארבע שעות. במקביל, העריך בכיר אמריקני כי המספר של הכטב"מים ששוגרו גבוה בהרבה והוא עומד על בין 400 ל-500. בנוסף הודיעו החות'ים בתימן כי גם הם שיגרו כלי טיס בלתי מאוישים לעבר ישראל.
בעקבות המתקפה, כנקמה על החיסול בדמשק, הודיע דובר צה"ל על שינוי הדרמטי בהנחיות פיקוד העורף - ובהמשך אישר את הדיווח שהמתקפה כבר יצאה לדרכה. רשות שדות התעופה הודיעה כי החל מהשעה חצות וחצי - המרחב האווירי של ישראל ייסגר.
ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לבסיס הקריה בתל אביב, ונשא הצהרה מיוחדת בעקבות אותה מתקפה. קבינט המלחמה מתכנס כעת וב-00:30, יתכנס גם הקבינט המדיני-ביטחוני. באופן חריג, וכמו בתחילת המלחמה, הקבינט מתכנס בבור בקריה ולא בחדר הדיונים בקומת ראש הממשלה. בישראל מעריכים שהמתקפה האיראנית תתמקד ביעדים צבאיים.



בהודעה ראשונה מטעמו, שעתיים אחרי הודעת דובר צה"ל על השינוי בהנחיות, אמר ראש הממשלה נתניהו כי "בשנים האחרונות, וביתר שאת בשבועות האחרונים, ישראל נערכת לאפשרות של תקיפה ישירה מאיראן. מערכות ההגנה שלנו פרוסות, אנחנו ערוכים לכל תרחיש, הן בהגנה והן בהתקפה. מדינת ישראל חזקה, צה"ל חזק, הציבור חזק".
"אנחנו מעריכים את ההתייצבות של ארה"ב לצידה של ישראל, וכן את התמיכה של בריטניה, צרפת ומדינות רבות אחרות", הוסיף נתניהו. "קבעתי עיקרון ברור - מי שפוגע בנו, אנחנו פוגעים בו. אנחנו נגן על עצמנו מכל איום ונעשה זאת בקור רוח ובנחישות. אני יודע שגם אתם אזרחי ישראל שומרים על קור רוח. אני קורא לכם לשמוע להנחיות פיקוד העורף".
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי אישר כאמור את הדיווחים לפיהם איראן כבר שיגרה כטב"מים לעבר ישראל. "אנחנו עוקבים אחר האיום במרחב האווירי. זה איום שלוקח לו מספר שעות להגיע לשטח מדינת ישראל. צה"ל וחיל האוויר מוציאים לפועל את התוכנית הסדורה שאליה נערכנו", אמר הגרי.
הוא הוסיף: "כחלק מההיערכות, שירותי ה-GPS לא יהיו זמינים. השיבוש נעשה באופן יזום בהתאם לתוכנית. במידה שנגלה איומים נוספים שמשך זמן ההגעה שלהם קצר יותר אנחנו נעדכן אתכם מיד. אתם מתבקשים לגלות ערנות ולפעול בהתאם להנחיות פיקוד העורף. אנחנו מכירים את האיומים הללו והתמודדנו איתם בעבר".
הגרי הדגיש: "במידה שמופעלת התרעה באזור בו אתם נמצאים, יש להיכנס למרחב המוגן ולהישאר בו לפחות עשר דקות, לא פחות. אנחנו נעדכן במידה שתידרשו להישאר במרחב המוגן זמן ארוך יותר". הוא הוסיף: "אני קורא לכם להימנע מהפצת שמועות ודיווחים לא מאומתים. תתעדכנו בהודעות דובר צה"ל והנחיות פיקוד העורף הרשמיות בלבד, ואני אעלה פה לעדכן בכל דבר שישתנה". הוא קרא לציבור לפעול אחר ההנחיות ולנהוג באחריות וקור רוח, "כפי שעשיתם עד כה".
הוא הבהיר כי צה"ל פועל בשיתוף פעולה הדוק עם ארה"ב והשותפים במרחב, "על מנת לפעול כנגד השיגורים וליירט אותם". לדבריו, "יש לנו מעגלי אבטחה של חילות האוויר והים במספר שכבות ויש לנו מעגלי אבטחה נוספים של צבא ארה"ב. יש לנו מערך הגנה מצוין והוא נמצא בפעילות מלאה, אך זכרו, ההגנה לעולם אינה הרמטית ולכן חשוב מאוד להקפיד על ההנחיות ולהישמע להוראות פיקוד העורף, הן מצילות חיים".

מהמועצה לביטחון לאומי של ארה״ב נמסר כי "הנשיא ביידן מתעדכן באופן שוטף על המצב על ידי אנשי הצוות הביטחוני שלו וייפגש איתם אחר הצהריים (שעון ארה"ב) בבית הלבן. הצוות שלו נמצא בתקשורת מתמדת עם גורמים ישראליים, כמו גם עם שותפים ובעלי ברית אחרים. מתקפה זו צפויה להתפתח על פני מספר שעות. הנשיא ביידן היה ברור: תמיכתנו בביטחונה של ישראל היא ברזל. ארה"ב תעמוד לצד עם ישראל ותתמוך בהגנתה מפני האיומים הללו״.
מהבית הלבן נמסר כי הנשיא ביידן ייפגש בחדר המצב של הבית הלבן עם שר ההגנה לויד אוסטין, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, יו"ר ראשי המטות המשולבים צ'ארלס בראון, ראש ה-CIA ביל ברנס, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, סגן ראשי היועץ לביטחון לאומי ג'ון פיינר, יועץ הנשיא סטיב ריצ'טי ומתאם המועצה לביטחון לאומי במזרח התיכון וצפון אפריקה ברט מקגורק. סגנית הנשיא קמלה האריס תשתתף באמצעות וידאו מאובטח.
נציין כי ארה"ב מחזיקה בנכסים אסטרטגיים, כמו משחתות ונושאות מטוסים ברחבי המזרח התיכון, כולל מערכות הגנה אווירית בעיראק, סוריה וירדן - והן מסוגלות ליירט טילים וכטב"מים.
בכיר אמריקני אמר מוקדם יותר ל"אל ג'זירה" כי "אנו מודאגים מאוד מהאפשרות שאיראן תפתח במלחמה רחבה נגד ישראל". לדברי הבכיר, "איראן עלולה לפתוח בתקיפה מאדמתה נגד מטרות בישראל בהשתתפות שלוחיה בעיראק ובסוריה. ארה"ב תגן על ישראל ותנסה להתמודד עם תקיפה איראנית אפשרית. היכולות הצבאיות הנוספות שלנו נמצאות בעמדותיהן ומוכנות להתמודד עם כל תקיפה מאיראן ומשלוחיה".
על רקע המתקפה האיראנית, הודיעה רשות פיקוח התעופה האזרחית הירדנית על סגירה באופן זמני של המרחב האווירי לכל הטיסות היוצאות והנכנסות, החל מ-23:00.

"כנף ציון" באוויר

באופן חריג, מטוס ראש הממשלה "כנף ציון" המריא הערב. באפליקציית "פלייט רדאר" הוא נראה באוויר, בדרום המדינה.
בצה"ל נערכים לכל תרחיש ומנתחים נתוני מודיעין הקשורים לתקיפה איראנית. כוחות הגנה רבים פרוסים בכל מרחב המדינה, וכוללים אלמנטים של תקיפה במידת הצורך. למרות ההחלטה הדרמטית לאסור פעילות חינוכית, ובכלל זאת את קיומן של הקייטנות, בצה"ל מנסים להעביר מסר מרגיע ולא של פאניקה.
2 צפייה בגלריה
כנף ציון בפלייט רדאר
כנף ציון בפלייט רדאר
כנף ציון בפלייט רדאר

דבריו של הבכיר האמריקני הערב ב"אל-ג'זירה" נאמרו לאחר שמוקדם יותר עדכן הבית הלבן כי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן החליט לקטוע את חופשת סוף השבוע בביתו שבדלאוור ולשוב בדחיפות ל"התייעצויות ביטחוניות" בוושינגטון, בצל ההיערכות לתגובה האיראנית.
במקביל, מזכיר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין שוחח שוב עם שר הביטחון יואב גלנט, והבטיח לו: "ישראל יכולה לסמוך על תמיכה מלאה של ארה"ב כדי להגן על ישראל מפני כל התקפות של איראן ושלוחיה האזוריים". היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן שוחח עם מקבילו צחי הנגבי וגם הוא אמר דברים דומים: "חזרתי על מחויבות הברזל של ארצות הברית לביטחון ישראל".

ההגבלות, וביטול הקייטנות

הערב הודיע כאמור דובר צה"ל על שינוי דרמטי בהנחיות. הגרי עדכן כי החל מהלילה ועד יום שני ב-23:00 תוטל הגבלה על התקהלות בכל רחבי הארץ, ולא תתקיים כל פעילות חינוכית, כולל הקייטנות שתוכננו לחופשת הפסח. ההנחיה תשפיע על קיום אירועי תרבות וספורט.
2 צפייה בגלריה
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
שינויים במדיניות ההתגוננות של פיקוד העורף
ההנחיות החדשות
(צילום: דובר צה"ל)

ממשרד החינוך נמסר כי לא תתקיים כל פעילות במעונות היום, במסגרות החינוך המיוחד, בבתי הספר של החגים לגילי גן עד כיתות ג' ובקייטנות לתלמידי ד'-ו'. כמו כן לא יתקיימו פעילויות במתנ"סים, במחלקות הנוער ברשויות המקומיות ובתנועות הנוער, כולל טיולים ומחנאות.
עוד לפני כינוס הקבינט, שר הביטחון גלנט נפגש להערכת מצב מבצעית עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ועם בכירי מערכת הביטחון. תא"ל הגרי אמר כי "בהתאם להערכת המצב ולאור המצב הביטחוני, החל ממחר בבוקר ובמהלך הימים הקרובים, מערכות החינוך, הקייטנות והטיולים המתוכננים לא יתקיימו. בשעה 6:00 בבוקר נתקף את ההנחיה שוב. החל מהלילה ובימים הקרובים אין לקיים פעילויות חינוך, לרבות לינה בחניונים וטיולים".
"אנחנו ניתן זמן היערכות מספק במקרה של התרעה", הוסיף דובר צה"ל. "נדרשות ערנות, דריכות ואחריות. מתחילת המלחמה התמודדנו עם מגוון האיומים ששוגרו לכאן על ידי שלוחיה של איראן מהאזור. ידענו להפעיל את מערכות ההגנה וההתקפה שלנו בהתאם. טייבנו אותן, כך שיהיו טובות אף יותר. צה"ל במוכנות מלאה. מערכי ההגנה וההתקפה של חיל האוויר נמצאים בדריכות ועשרות מטוסים נמצאים בשמיים".
דובר צה"ל לא הודיע על עבודה מהבית, אבל במשרד ראש הממשלה הודיעו לעובדים לא להגיע למשרדים ללא אישור. "כלל עובדי המשרד יעבדו מהבית, מלבד עובדים שנדרשים להגיע לקריה, לחמ"לים ולמתן מענה ללשכות", אמרו.

ההכנות לנקמה האיראנית

כבר יותר משבוע מתכוננים בישראל לנקמה האיראנית, בעקבות חיסולו בתחילת החודש בדמשק של מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, חסן מהדווי.
בשבוע שעבר העריכו גורמים אמריקנים כי מתקפת התגובה תכלול נחילי כטב"מים מסוג שאהד לצד טילי שיוט, ואתמול דווח ב-CBS כי "התרחיש הגרוע ביותר" מבחינת ישראל וארצות הברית יכלול ירי של עשרות טילים ויותר מ-100 כטב"מים לעבר מטרות צבאיות בתוך ישראל. אותם גורמים העריכו כי לישראל יהיה "מאתגר" להתמודד מול מתקפה שכזו.

היום הודיעו באיראן כי כוחות קומנדו איראניים השתלטו על כלי שיט שנמצא בבעלות ישראלית חלקית במצר הורמוז. בתיעוד שהופץ נראו הכוחות משתלשלים ממסוק אל הספינה MSC ARIES, במרחק של כ-90 ק"מ מהעיר פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. הספינה שטה תחת דגל פורטוגל, ולפי הדיווחים שהו עליה אנשי צוות פיליפינים. היא נמצאת בבעלות חלקית של חברת Zodiac Maritime - שהיא חלק מקבוצת Zodiac בבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר.
פורסם לראשונה: 21:35, 13.04.24