חאלד הייב, תושב נצרת שאיבד את בנו ונכדו הקטן ברצח אתמול בנצרת, דיבר הבוקר (יום ד') לראשונה בריאיון לאולפן ynet, הביע הלם וזעזוע מהתקרית – והאשים את המשטרה שלדבריו הכירה היטב את הסכסוך שהוביל לרצח הכפול, ולא עשתה לכאורה די כדי לפתור אותו. הוא נשאל מה המסר שהוא מבקש כעת לשלוח לחברה הערבית, שבה נרצחו כבר 106 בני אדם מאז תחילת השנה, והשיב: "שיבינו שיש אלוהים בסוף. יש אנשים שלא אכפת להם".
בירי אמש נורו למוות פארס הייב, פעוט בן שנתיים וחצי בלבד, ואביו פיראס, שהיה יעד החיסול. הם נורו ברכב ובסמוך לביתם בנצרת, בשעה שהאב החזיר מהגן את פארס ואת אחיו הקטן, חודיפה בן השנה וחצי. חודיפה היה עד לרצח אביו ואחיו, אבל לא נפגע. היורים פגעו בשמשה האחורית ובצד המקביל לנהג. הירי שכוון לאב נעשה לפי החשד במסגרת סכסוך שכבר הביא להירצחם של שמונה קורבנות - תוך מעט יותר משנה. אמש הודיע המפכ"ל קובי שבתאי, שהגיע לנצרת, כי המשטרה עצרה שני בני אדם בחשד למעורבות ברצח.
לטענת הסב חאלד, האמירה שהשמיע המפכ"ל ולפיה הרצח בוצע על רקע סכסוך בין עבריינים אינה נכונה. "זה לא נכון, ברוך השם כל נצרת מכירה אותנו. אני עד עכשיו לא יודע, אני בהלם", אמר - וטען כי בנו פיראס לא היה מאוים. הוא נשאל את מי הוא "מאשים", והשיב: "את המשטרה, היא יודעת הכול. היא ידעה שלפני שבוע נרצח בן אדם ועוד בן אדם לאחר מכן".
2 צפייה בגלריה
פארס ואביו, זירת הרצח בנצרת
פארס ואביו, זירת הרצח בנצרת
פארס ואביו פיראס, וזירת הרצח בנצרת
(צילום: אביהו שפירא)
2 צפייה בגלריה
הסב ח'אלד הייב עם נכדו חודיפה שהיה עד לרצח
הסב ח'אלד הייב עם נכדו חודיפה שהיה עד לרצח
הסב חאלד הייב עם נכדו חודיפה, שהיה עד לרצח וניצל
(צילום: חסן שעלאן)

מפקד מחוז צפון לשעבר יעקב בורובסקי תלה גם הוא את האשמה לרצח באוזלת ידן של הרשויות. בורובסקי אמר לאולפן ynet: "אין ויכוח, המדינה אשמה. לא מדובר בסכסוך בין עבריינים, אלא במאבקי שליטה אינסופיים. אם בנצרת היו היום 20 צוותי משטרה עם מודיעין וטכנולוגיה שמטפלים במאבק הזה שגורר רצח ועוד רצח, יכולנו להפחית את הרציחות ב-80%".
בורובסקי הוסיף כי "אין אפשר להתעלם מהמציאות ולומר 'זה עניין תרבותי - שישנו את התרבות'. המשטרה חייבת להגן על האזרחים, נקודה. אם זהות הרוצח הפוטנציאלי ידועה למשטרה, זה לא מספיק להזהיר את האדם שנמצא תחת איום. זה דורש חקיקה שתאפשר להגביל את התנועה שלו. המדינה לא פועלת ביד קשה נגד הסכסוכים האלו".
- הממשלה מתחלפת, מה היא צריכה לעשות כדי לעצור את הקטל הזה ברחובות? "להעביר מיידית ארבעה או חמישה חוקים שייתנו לשוטרים מעמד וכוח, וגם גיבוי כשהם טועים. בנוסף לחוק שיאפשר להגביל את תנועתו של אדם מאוים, צריך גם חוק שיאפשר מאסר למחזיקי נשק לא-חוקי וקנס כספי, וגם לאלו שמתשייכים למשפחות פשע. במקביל לתוספות תקציב ולכוח אדם. בחיפה למשל יש מעט מאוד ניידות כיום, וצריך לתקן את זה באופן מיידי. גם בתי המשפט צריכים להשית ענישה חמורה יותר, והמשטרה צריכה להוביל את המאבק הזה".
פארס שנרצח אתמול אינו הילד הראשון שנופל קורבן לאלימות המשתוללת בחברה הערבית. בתחילת השנה הזדעזעה ישראל מהירי התועה שממנו נהרג מול עיני אמו עמאר חג'יראת בן ה-4, בזמן ששיחק בגן שעשועים בביר אל-מכסור. אביו, מוחמד חג'יראת, התראיין הבוקר לשרון כידון ובר שם אור ב-ynet rado והביע זעזוע, וגם ייאוש מסוים, מהעובדה שילדים ממשיכים להיפגע – וקרא לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו להגביר משמעותית את האכיפה.
חג'יראת סיפר כי על הרצח הכפול אמש הוא ואשתו עאישה שמעו במהלך בדיקה כלשהי שעברו בבית חולים. "אשתי התחילה לבכות. למה קורה דבר כזה עוד פעם? עוד עמאר, עוד עמאר, עוד עמאר. מה אני אגיד לכם? אני מבקש, באמת מבקש ממדינה, מהמשטרה – די. מספיק. צריך לאסור את הנשק הזה. למה כל בן אדם מחזיק בנשק? הנשק הזה צריך להיות רק עם המשטרה, עם הצבא, עם המדינה, רק. למה שהנשק הזה יהיה בידיים של הילדים המשוגעים האלה? למה?". מוחמד פנה לנתניהו, וקרא לו לממשלה הבאה להחמיר כמה שיותר את העונשים לעבריינים. "אני רוצה להגיד מילה למדינה, לכולם, לראש הממשלה, לנתניהו. מישהו ירצח? שייכנס חמישים שנה בפנים (בכלא). זהו".
השתתפו בהכנת הכתבה: אטילה שומפלבי, שרון כידון ובר שם אור