רצח גורר רצח, נקמת דם גוררת נקמת דם - וגם ילדים קטנים הופכים לקורבנות: בסכסוך שבמסגרתו חוסל אתמול (שלישי) פיראס הייב ונורה למוות בנו פארס, בן שנתיים וחצי, כבר נרצחו שמונה בני אדם תוך מעט יותר משנה. בסך הכול, בחברה הערבית נרצחו 106 בני אדם במהלך שנת 2022 - המניין עלה הלילה שוב עם רצח צעיר בן 25 ברהט. במניין הנרצחים נכללים גם ארבעה ילדים ו-13 נשים. רק 25 ממקרי הרצח פוענחו.
האב פיראס החזיר מהגן את שני ילדיו - פארס ואחיו חודיפה, בן שנה וחצי - וסמוך לביתם נפתחה אש לעבר הרכב שבו היו. היורים פגעו בשמשה האחורית ובצד המקביל לנהג. האב נהרג במקום, מותו של פארס נקבע בבית החולים האנגלי. חודיפה התינוק, שהיה עד לרצח הכפול, לא נפגע. אמש הודיע המפכ"ל קובי שבתאי, שהגיע לנצרת, כי המשטרה עצרה שני בני אדם בחשד למעורבות ברצח.
בנצרת זעמו על המשטרה, ובינתיים אצל הפוליטיקאים - שתיקה. פרט לראש הממשלה יאיר לפיד, אף ראש מפלגה - הן מהקואליציה המיועדת והן מאלו שירכיבו את האופוזיציה הבאה - לא התייחס לכך שילד בן שנתיים נרצח עקב סכסוך פלילי. לפיד, היחיד שהגיב, כתב בטוויטר: "משתתף בצער המשפחה והקהילה על מותו של פארס הייב בן השנתיים. נעשה הכול כדי למצות את הדין עם הרוצחים. עלינו להמשיך במאבק נגד הפשיעה האלימה בישראל".
6 צפייה בגלריה
פארס
פארס
פארס הייב. נרצח בדרך חזרה מהגן
6 צפייה בגלריה
פארס ואביו, זירת הרצח בנצרת
פארס ואביו, זירת הרצח בנצרת
האב ובנו, והמכונית שלעברה נפתחה האש
(צילום: אביהו שפירא)
המפכ"ל שבתאי, שהגיע כאמור לנצרת לאחר הרצח הכפול, ערך ישיבת הערכת מצב במטה מחוז צפון וקיבל סקירה ממפקד המחוז, ניצב שוקי תחאוכה. שבתאי אמר כי המשטרה תעשה כל שביכולתה כדי לשים את היד על רוצחי הפעוט ואביו, והעריך שמדובר "בתוצאה של הלחץ המשטרתי על ארגוני הפשע".
אבל אותו לחץ משטרתי לא הצליח למנוע רצח נוסף בשרשרת של רציחות באותו סכסוך בין עבריינים, כפי שמגדירה אותו המשטרה. הרצח הראשון בשרשרת זו אירע בספטמבר אשתקד, אז נורה למוות נעים סורי (56), שנחשב בעבר לאחד האסירים המסוכנים בישראל וישב בכלא במשך יותר מ-30 שנה. סורי, שהרג גבר בנצרת עילית במהלך חופשה מהכלא ב-2004 שממנה לא שב, השתחרר בשנה שעברה מהמאסר ונרצח ארבעה חודשים לאחר מכן, ליד ביתו בנצרת.
6 צפייה בגלריה
זירת הרצח בנצרת
זירת הרצח בנצרת
נעים סורי וזירת הרצח בנצרת, בספטמבר אשתקד
(צילום: עמית מגל)
6 צפייה בגלריה
עלי ומחמוד פאחורי
עלי ומחמוד פאחורי
הנרצחים במחלף שער העמקים, עלי ומוחמד פאחורי
ב-15 ביוני השנה נורה ראג'ח עאבד, בעת שהתקין שער ברזל בנוף הגליל, כחלק מעבודתו. עאבד, שלא היה היעד לירי, נפגע מ-22 קליעים ואושפז במשך קרוב לחודש וחצי בבית החולים רמב"ם, לפני שמותו נקבע בבית החולים.
יממה בלבד אחרי אותו ירי, נרצחו במסגרת אותו סכסוך עלי ומוחמד פאחורי, בני דודים מנצרת. הם נורו למוות מתחת למחלף שער העמקים שליד קריית טבעון. כפי הנראה היעד המרכזי היה אח של אחד הקורבנות, והמתנקשים שלא הצליחו להגיע אליו רצחו את אחיו ואת בן דודו.
6 צפייה בגלריה
פתחי שאהין
פתחי שאהין
פתחי שאהין מטמרה. נרצח בביקור בזרזיר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
6 צפייה בגלריה
רעד זועבי
רעד זועבי
רעד זועבי. נורה למוות בשבוע שעבר
ב-7 ביולי נרצח פתחי שאהין, בן 33 מטמרה, בעת שביקר בכפר זרזיר שבגליל. הוא שהה עם כמה חברים בחדר, כשלפתע אלמונים נכנסו פנימה, ירו בו ונמלטו.
הרצח האחרון במסגרת אותו סכסוך, לפני הרצח הכפול אתמול, אירע ב-14 בדצמבר. אז נרצח בנצרת רעד זועבי (33) על ידי אלמונים. אחד מהם תועד פותח באש לעבר רכבו של הקורבן בעת שעצר ברמזור בעיר. גבר נוסף, בן 44, נפצע מהירי באורח בינוני.
"במסגרת סכסוך בין עבריינים קיפח את חייו ילד שלא קשור לכך בדבר", אמר בנצרת המפכ"ל שבתאי. "אנחנו מעריכים שזו תוצאה גם של לחץ משטרתי על משפחות כאלה ואחרות, לחץ שנותן את אותותיו בשטח. נמשיך לתקוף את משפחות הפשע. ראינו שכאשר ראשי הארגונים נכנסו לכלא עדיין לא נוצר ואקום, ויש עדיין משפחות בשטח שממשיכות בפעילות. לצערנו זה גובה קורבנות, גם ילדים תמימים. אנחנו עושים כל שביכולתנו על מנת לטפל בזה ולסכל, אבל יש עוד הרבה מה לעשות".

בנצרת מתחו ביקורת חריפה על תפקוד הארגון שבראשו עומד שבתאי. "המשטרה נכשלה בתפקידה ולא הצליחה לעצור את הסכסוך שבגללו נרצחים גם חפים מפשע", אמרו תושבים בנצרת. "לא יכול להיות שמפכ"ל המשטרה מגיע לנצרת ומדבר, אבל במציאות אין שינוי ורבים מהאזרחים הערבים חשים סכנת חיים. על המשטרה לשלוט בעבריינים בכל מקום ולא להפקיר את האזרחים הערבים שחוששים לחייהם".
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר כי "רצח התינוק פארס הייב הוא אירוע מחריד שאינו נותן מנוח. המאבק בפשיעה בחברה הערבית מורכב מאוד, ואין בו קיצורי דרך. לא אחת, כפי שקרה לפארס למרבה הצער, נקלע חף מפשע שלא באשמתו לטווח האש ומשלם על כך בחייו כתוצאה מהמאבקים בין משפחות וכנופיות פשע".
פורסם לראשונה: 23:20, 20.12.22