שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום (שני) עם בני משפחות חטופים, ולפי לשכתו הסביר להם כי "סירוב חמאס לכל מתווה חייב אותנו להתחיל את הפעולה ברפיח". קודם לכן משפחות חטופים שלחו מכתב חירום לשרי קבינט המלחמה, בני גנץ וגדי איזנקוט, וקראו להם לצאת לציבור – ולספר את האמת על המשא ומתן לעסקה.

3 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בדיון מבצעי בפיקוד צפון
שר הביטחון יואב גלנט בדיון מבצעי בפיקוד צפון
"השבת החטופים תמיד לנגד עינינו". גלנט
(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
3 צפייה בגלריה
גדי איזנקוט ובני גנץ
גדי איזנקוט ובני גנץ
איזנקוט ובגנץ. משפחות חטופים דורשות: ספרו את האמת על המו"מ
(צילום: שלו שלום )
בדיווחים שונים שהתפרסמו בתקשורת הערבית, נזכיר, איימו גורמים בחמאס כי המשא ומתן בסכנת פיצוץ - ואמרו כי מבצע ישראלי ברפיח מסכן גם את החטופים הישראלים. לפי דיווחים שונים, חמאס אף השעה את המו"מ בפועל - אך במצרים טוענים שמחר תגיע משלחת של ארגון הטרור לקהיר כדי להמשיך בדיונים.
בהודעה שהתפרסמה היום מטעם גלנט נכתב כי "שר הביטחון יואב גלנט נפגש היום, כמדי שבוע, עם משפחות חטופים המוחזקים בשבי חמאס ברצועת עזה. שר הביטחון שוחח עם בני משפחותיהם של החיילים החטופים, והדגיש בפניהם את מחויבותו להשבת החטופים וכן פירט את המאמצים שנעשו ונעשים להשבתם.
"השר גלנט השיב לשאלות המשפחות באשר לפעילות המבצעית המתוכננת ברפיח, והדגיש כי מדינת ישראל ממשיכה כל העת במאמצים השונים להשבת החטופים".
לפי ההודעה, גלנט אמר לבני המשפחות כי "הפעולות להשבת יקירכן נמשכות כל העת, גם בשעות אלה. אנו מחויבים להשגת מטרות המלחמה, אך סירוב החמאס לכל מתווה שיאפשר את השבת החטופים, מחייב אותנו להתחיל את הפעולה ברפיח. בכל החלטה שאנו מקבלים - מבצעית או מדינית, משימת השבת החטופים עומדת לנגד עינינו. גם לאחר תחילת הפעולה ברפיח, יימשכו כל המאמצים להשבת החטופים".
במקביל, גורמים בממשל האמריקני דיווחו כי הנשיא ג'ו ביידן שוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בצל הפעולה המסתמנת ברפיח. ביידן התייחס בשיחה לשחרור החטופים, ואמר שהוא מאמין שהפסקת אש בין ישראל לחמאס היא הדרך הטובה ביותר להציל את חייהם.
3 צפייה בגלריה
כיכר החטופים תל אביב
כיכר החטופים תל אביב
אמש בכיכר החטופים בתל אביב
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)
על המכתב לגנץ ואיזנקוט חתומים נציגים מ-30 משפחות, כולל שש חטופות שחזרו מהשבי: ילנה טרופנוב, אירנה טטי, תמי מצגר, דיצה הימן, חנה פלטי קציר ואילנה גריצבסקי. המשפחות קוראות לגנץ ואיזנקוט, שהצטרפו לממשלה בתחילת המלחמה, לכנס עוד היום מסיבת עיתונאים ולתת תשובות בנושא לעסקת החטופים.
"מה עמד מאחורי התדרוכים של ראש הממשלה בשבת נגד העסקה? מדוע מודרתם מההחלטה על יציאת המשלחת לקהיר? מהן הדרכים שבהן נתניהו טרפד את העסקה עד כה?", כתבו המשפחות לשני השרים וחברי קבינט המלחמה.
במכתב מסרו המשפחות: "אנחנו, בני משפחות חטופים, מתבוננים באימה במה שמתרחש. נתניהו מטרפד במכוון את העסקה ומפקיר את החטופים למותם. כניסה לרפיח עכשיו היא גזר דין מוות לחטופים, והודעתו של נתניהו כאילו הוא אינו זה שמטרפד את העסקה, הנה מצג שווא וזריית חול בעיני הציבור – ואתם יודעים זאת".
עוד כתבו במכתב: "הפכתם לניצבים במופע האשמות והטרפוד של נתניהו, והמשמעות היא הפקרת החטופים למותם. אתם מצדיקים את הישארותכם בממשלה בהחזרת החטופים. הגיע הזמן שתהפכו כל אבן כדי להחזיר אותם. הגיע הזמן שתסירו את המכשולים שנתניהו שם לעסקה".
מוקדם יותר היום גורם ישראל ששוחח עם "ניו יורק טיימס" טען, בעילום שם, כי לפני הצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבת תחת הכינוי "גורם מדיני בכיר" ישראל וחמאס היו קרובות יותר לעסקת חטופים. מכתב המשפחות מגיע על רקע טענה זאת. עם זאת, טען הגורם, ההצהרות שבהן הבטיח "גורם מדיני" כניסה לרפיח בכל מקרה גרמו לחמאס להקשיח עמדות במשא ומתן ולדרוש ערבויות כדי להבטיח שישראל לא תממש רק חלק מההסכם - ולאחר מכן תחדש את הלחימה.