המדיניות החדשה של הממשלה שהחליטה כי ישראל לא תלך לעסקת שבויים חלקית עם החמאס, אלא בהסכם שיכלול את שני האזרחים השבויים וגם שתי גופות החיילים, וכי לא ישוחררו מחבלים רוצחים, העלה דיון ציבורי בסוגיה. שעבאן א-סייד, אביו של הישאם ששבויי ברצועת עזה, קרא "לא לדבר רק על הישאם", לאחר שבשבוע שעבר פרסם חמאס תיעוד שבו הוא נראה שוכב במיטה ומחובר לבלון חמצן. בריאיון לאולפן ynet הבהיר: "יש לחכות לעסקה כוללת".
הנושא עלה לדיון לאחר פרסם אותו תיעוד. רק נזכיר, כי מלבד א-סייד, נמצאים בשבי החמאס גם החיילים הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, והאזרח אברה מנגיסטו. האלוף במיל' משה טל, לשעבר הממונה על סוגיית השבויים והנעדרים מטעם צה"ל, התייחס לשינוי המדיניות: "זו דילמה קשה למנהיגות הישראלית. יש גישה שאומרת 'החיים לפני המתים'. הגישה הישראלית כוללת את כולם יחד, ונשענת על תפיסה של המתים בזכות החיים".
היכולת של חמאס לשחק בתודעה הישראלית עדיין קיימת? "כן, ישראל באופן עקבי שומרת על מדיניות של שקט. היא לא מתייחסת לסיפור מבחינה תקשורתית, והדבר הזה רק מעצים את הפעמים בהם חמאס בוחר לעלות לאוויר ולתקשורת. במובן הזה, ישראל אולי צריכה לעשות מחשבה מחדש על אסטרטגיה תקשורתית שונה".
האם זה ריאלי להגיד שישראל לא מנהלת מו"מ? "ישראל צריכה לעשות שינוי פרדיגמה. צריך להציע וליזום, שהדגש הוא על יוזמה ולא רק על תגובתיות. להשתמש בכלים דיפלומטיים, כלים כלכליים ונכסים נוספים שהמדינה מחזיקה. ההצהרות של שר הביטחון, שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, ולראות את אלפי הפועלים שיוצאים למשל מהרצועה. האם יש נקודה בתוך אותן מחוות כלכליות-אזרחיות בהן ישראל אומרת 'עד כאן' ומכאן זה תלוי בהתקדמות כלשהי במו"מ? ישראל לא גיבשה פרדיגמה חדשה, ונכון שזה יקרה".
2 צפייה בגלריה
מנאל ושעבאן הוריו של השבוי הישאם א סייד
מנאל ושעבאן הוריו של השבוי הישאם א סייד
"חמאס צריכים לשחרר את שני האזרחים ללא שום תמורה". הוריו של הישאם, שעבאן ומנאל א-סייד
(צילום: חיים הורנשטיין)
האב שעבאן א-סייד סיפר בשבוע שעבר לאחר פרסום התיעוד של בנו בשבי החמאס כי "אי-הוודאות היה הדבר הכי קשה, אבל לראות את התמונות שלו היה משמח במידה מסוימת". היום באולפן ynet הוסיף על תחושות המשפחה מההחלטה הישראלית ועל רצונם שכל השבויים יחזרו הביתה.
אתה מאוכזב מהתגובה? לחכות לעסקה כוללת? "אנחנו מדברים על כמה שבויים. זה נכון שהישאם עלה לכותרות, אבל אנחנו מדברים על כמה אנשים שצריכים לצאת. לא צריכים לעשות עסקה, אלא לשחרר אותם בלי תנאים".

חמאס ישתף פעולה וישחרר אותו סתם כך? "הכדור נמצא עדיין אצל חמאס, למרות שהוציאו סרטון ללא תנאים מוקדמים. הם צריכים להמשיך, הם צריכים להוציא את שני האזרחים כמחווה לפתיחת מו"מ עם המדינה. אני מקווה שהתגובות יהיו פחות או יותר בסדר. אנחנו מחכים, אנחנו במצב חיובי עכשיו".
מה עובר עליכם בשנים האחרונות? "סיטואציה לא קלה למשפחה. נכון, אנחנו רוצים שהבן שלנו יבוא כמה שיותר מהר, אבל יש כל מיני אילוצים שאנחנו צריכים לקחת בחשבון. חמאס צריכים לבוא ולשחרר את שני האזרחים קודם כל ללא שום תמורה, ואני מאמין שהם יעשו את זה. אנחנו מחכים לסרטון של האזרח השני, אברה מנגיסטו".