הסרטון שפרסם אתמול (יום שלישי) חמאס, שבו נראה הישאם א-סייד מחובר למסכת חמצן, עורר הדים - אך בינתיים בישראל לא משנים מדיניות. ל-ynet נודע כי ראש הממשלה נפתלי בנט, ומחליפו העתידי שר החוץ יאיר לפיד, החליטו שלא ללכת על עסקה חלקית - דהיינו, או שבהסכם שיושג יהיו כלולים גם שני האזרחים השבויים וגם שתי גופות החיילים, או שלא תהיה שום עסקה.
מלבד א-סייד, נזכיר, נמצאים בשבי החמאס גם החיילים הדר גולדין ואורון שאול, והאזרח אברה מנגיסטו. את הסרטון של א-סייד פרסם חמאס יממה אחרי שטען שחלה "הידרדרות" במצבו של אחד השבויים. ישראל נמצאת בקשר תמידי עם המתווכים המצריים, ועכשיו ביתר שאת, בעקבות ההתפתחות המדאיגה. בסרטון, הראשון אי-פעם שמפרסם חמאס מאז א-סייד נפל בשבי כשחצה את גבול הרצועה ב-2015, נראה השבוי שוכב במיטה ומחובר לבלון חמצן.


6 צפייה בגלריה
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
מימין: אברה מנגיסטו, הישאם א-סייד, אורון שאול והדר גולדין
(צילום: אלבום פרטי)
6 צפייה בגלריה
מנאל ושעבאן הוריו של השבוי הישאם א סייד
מנאל ושעבאן הוריו של השבוי הישאם א סייד
הוריו של א-סייד עם תמונת בנם
(צילום: חיים הורנשטיין)
ישראל רואה בפרסום הסרטון של א-סייד ניסיון של חמאס "לעורר" את המשא ומתן התקוע לעסקת שבויים, וההערכות הן שארגון הטרור פרסם את הסרטון כדי להוכיח שעשה הכול בשביל לדאוג לבריאותו של השבוי. ואולם, חרף הניסיון של חמאס לטעון שאם יקרה לא-סייד משהו האשמה היא על ישראל, המסר הישראלי הוא שחמאס אחראי לבריאותו של השבוי שבידו.
עד כה, המשא ומתן על עסקת שבויים היה תקוע בגלל ההתעקשות של החמאס על שחרור רוצחים. ישראל, מנגד, הודיעה חד-משמעית שרוצחים לא ישוחררו, ועל זה הכול קם ועומד.
מערך ההסברה הלאומי הפיץ אמש מסרי הסברה שמהם עולה כי ישראל מטילה על האחריות לקיפאון במו"מ על החמאס. "חמאס מעכב כל סיכוי לעסקה", נטען. "פעולותיו מוכיחות שמדובר בארגון טרור המחזיק את אזרחי עזה כבני ערובה, והם נאלצים לשלם את מחיר פעולותיו".
6 צפייה בגלריה
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
הישאם א-סייד ותעודת הזהות שלו שהוצגה בתיעוד
6 צפייה בגלריה
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
תיעוד: השבוי הישראלי בידי חמאס
א-סייד בתיעוד שהפיץ החמאס
"חמאס מחזיק בשבי במשך שנים שני אזרחים פגועי נפש, וזאת בניגוד לחוק ולדין הבינלאומי. ישראל רואה בחמאס את האחראי הישיר למצבם. הישאם א-סייד איננו חייל, אלא אזרח ישראלי פגוע נפש, אשר חצה את הגבול לרצועת עזה. חמאס מחזיק גם בגופות שני חיילי צה"ל, הדר גולדין ואורון שאול ז"ל, תוך רמיסה של כל גבולות המוסר והדין הבינלאומי".
"אנו קוראים לקהילה הבינלאומית לגנות את חמאס על התנהגותו הלא-אנושית ולדרוש ממנו לשחרר לאלתר את האזרחים ואת הגופות שהוא מחזיק. מדינת ישראל תמשיך לעשות את כל המאמצים על מנת להשיב את השבויים והנעדרים, חיילי צה"ל ואזרחי ישראל, הנמצאים בשבי החמאס".
חמאס, יש להדגיש, מעולם לא סיפק אות חיים של שבוי ישראלי שנמצא בידיו ומוחזק ברצועת עזה ללא דרישת תמורה (במקרה של החייל נחשון וקסמן הוא הוחזק בגדה המערבית). העובדה שחמאס מספק אות חיים מהימנה על ישראלי שמוחזק בידיו מבלי לדרוש על כך תמורה - אחרי שבעבר דרש תמורה אפילו בשביל אות חיים - מעידה על רמת הנואשות שבה הוא נמצא במסגרת הקיפאון במשא ומתן לקידום עסקת שבויים מול ישראל.

6 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
"מטרת פרסום הסרטון - סחטנות על גבה של סוגיה הומניטרית". גנץ בכנס היום
(צילום: מוטי קמחי)
שר הביטחון בני גנץ אמר הבוקר כי מטרת פרסום הסרטון הייתה "סחטנות על גבה של סוגיה הומינטרית", והדגיש: "ניסיונות הסחטנות ותרגילי התודעה לא ישפיעו על התנהלותנו. חמאס מחזיק את ארבעת הבנים בניגוד לחוק הבינלאומי ולמוסר. הציפייה שלנו מהקהילה הבינלאומית היא לפעול מול הפעילות הנפשעת הזו של חמאס". גנץ הוסיף כי "מדינת ישראל ממשיכה להפוך כל אבן על מנת להשיב את הבנים הביתה".
חמאס נקט כמה אמצעים כדי להוכיח את אקטואליות הסרטון שפרסם מצד אחד - ומצד שני כדי לוודא שמיקומו של א-סייד לא יוסגר. על-מנת להוכיח שהסרטון צולם בימים האחרונים, חמאס הציג את א-סייד כשברקע תיעוד טלוויזיוני מכינוס שנערך השבוע בקטאר. מנגד, דאגו בחמאס להסיר את הסאונד מהסרטון כדי למנוע אפשרות, גם אם קלושה, של זיהוי המיקום שבו הישראלי מוחזק.
קולות כמו כביש ראשי, מואזין, או צלילים המזוהים עם בתי חולים, עשויים להעיד על מיקומו שנשמר כאחד הסודות הגדולים ביותר של חמאס. כמו כן, סביר שחמאס לא רצה שא-סייד עצמו ינסה למלמל רמז שמעיד על מצבו או על המיקום שבו הוא נמצא. א-סייד נראה מעט מנותק, אך נראה כי הוא מודע לכך שהוא מצולם. לא נראות עליו חבלות כלשהן בחלקים שבהם גופו חשוף (ידיים ופנים). בסרטון פורסמה גם תעודת הזהות של א-סייד.
6 צפייה בגלריה
יחיא סינוואר
יחיא סינוואר
מנהיג חמאס בעזה סינוואר. החזיר לתודעה את סוגיית השבויים
(צילום: AP)
במשפחתו של א-סייד הופתעו מאוד לגלות את התיעוד, ואביו אמר כי "אני קודם כל שמח שראינו אותו. כל הזמן הזה לא ראינו אותו. אז עכשיו שוחרר משהו. ראינו אותו ונראה לי שהוא בסדר". אחיו של הישאם הוסיף כי "כשראיתי את התמונה שלו התרגשתי. זה אחי, לא ראיתי אותו 7 שנים. אבל את התקוות אני לא תולה באף אחד. הם דיברו הרבה - אבל אף אחד לא יצר איתנו קשר".
האם, מנאל, אמרה שהיא סובלת מלראות אותו חולה. "אני לא מרגישה טוב כשהבן שלי רחוק מאיתנו. הוקל לי לראות אותו, כשראיתי את הסרטון בכיתי והתרגשתי, אבל ראיתי שהוא לא מרגיש טוב. אני לא יודעת אם הוא מקבל את הטיפול שהוא זקוק לו. כל הלילה וכל היום אני חושבת עליו, ורק רוצה שהבן שלי יחזור אליי".