שיר חדש בהפקה מושקעת הועבר אתמול (שלישי) בין קבוצות וואטסאפ וטלגרם של נוער הגבעות - שיר שמוקדש לפרעות בחווארה, ומעורר זעזוע עמוק. השיר, המבוסס על לחן של שיר של חנן בן ארי, מפאר ומהלל את ההתפרעויות בחווארה וכן אירועי אלימות של מתנחלים בשבועות האחרונים נגד האוכלוסייה האזרחית במקום.
בשיר נשמעים הזמרים מתגאים בפגיעה בחפים מפשע, זקנים וילדים לדבריהם, ושרים: "מי עולה עכשיו בלהבות? חווארה. גם בתים ומכוניות, חווארה. מפנים משם את כל הזקנות, חווארה. את הכבשים ואת המכבסות, חווארה. כאת האמבולנסים ואת הכבאיות".
3 צפייה בגלריה
הפיגוע והפרעות בעיירה חווארה
הפיגוע והפרעות בעיירה חווארה
הפרעות בחווארה לאחר הפיגוע
(צילום: שאול גולן)
3 צפייה בגלריה
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
   מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
מתנחלים הציתו בית של פלסטינים בחווארה בעקבות הפיגוע
בשוברים שתיקה גינו את השיר: "אירועי אלימות המתנחלים והטרור היהודי בחווארה לא מתרחשים בחלל ריק - זוהי תוצאה ישירה של עידוד מהדרג המדיני ואבטחה של כוחות הצבא. כששר במשרד הביטחון קורא למחוק את חווארה, ברור שיש מי שיקשיב ויבצע".
מארגון תג מאיר נמסר: "אם שר בכיר בישראל תומך במחיקת חווארה מה לנו כי נלין על מקהלת סמוטריץ' ששרה 'מי עולה בלהבות? חווארה'".
לפני כשבועיים נרצחו בפיגוע ירי בעיירה הפלסטינית האחים הלל ויגל יניב, ובעקבות האירוע, שעות לאחר מכן, התפרעו מתנחלים ברחבי יהודה ושומרון בנקמה על רצח האחים. במוקדי ההתפרעויות השונים נמנו עשרות פצועים פלסטינים, שאת דברם פציעתם אישרו בישראל, ובתיעוד מחווארה נראו בתים עולים באש, לאחר שהמתפרעים הציתו שטחים, בניינים ורכוש בעיירה. כוחות הביטחון תועדו כשהם מסייעים למפונים להיחלץ מהבתים שהוצתו.
אמש התחוללה שוב מהומה ביישוב כאשר פעם נוספת התרחשו אירועי אלימות נגד הפלסטינים תושבי המקום. על פי תיעוד שהעבירו תחקירני ארגון "יש דין", אמש פונו לבית חולים ארבעה פלסטינים, בהם ילדה, שנפגעו מאבנים שזרקו המתנחלים. מ"יש דין" נמסר כי: "הפוגרומים בחווארה נמשכים גם כחלק מחגיגות הפורים של המתנחלים, והכל בחסות רוח גבית של הממשלה והיעדר אכיפה של רשויות החוק".
3 צפייה בגלריה
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
האחים הלל מנחם ז"ל ויגל יעקב ז"ל
הלל ויגל יניב, שנרצחו בפיגוע הירי בחווארה
ראש העיירה חווארה, מועין מודידי, אמר ל-ynet כי "בשעה 22:00 בלילה הגיעה קבוצת מתנחלים לחגוג ולהתגרות בנו, התושבים. כמובן לאחר מכן התחילו תושבים להתקהל שם כדי להבין מה קורה. הם הגיעו לבניין נטוש שהצבא השתלט עליו והחיילים גם כן שיתפו פעולה איתם ורקדו יחד איתם. לאחר מכן, התפתחו עימותים ותקפו משפחה שיש בה ילדה בת שנתיים. ריססו אותה ואת אמה בגז פלפל ויידו לעברן אבנים".
מודידי טען כי 31 בני אדם נפצעו באותו לילה, ואמר כי תושבי חווארה "מרגישים בסכנה מתמדת". לדבריו, "זה לא חיים. מה שקורה בחווארה זה תחת פיקוד הצבא, והם לא עושים כלום, רק תוקפים את התושבים".
לאחר הפרעות בחווארה, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' עשה לייק לציוץ של סגן ראש מועצת שומרון דוד (דוידי) בן ציון, שבו כתב "את הכפר חווארה צריך למחוק היום". כאשר נשאל על תמיכתו בפוסט, סמוטריץ' אמר: "למה עשיתי לייק לציוץ? כיוון שאני חושב שאת הכפר חווארה צריך למחוק", והוסיף: "המדינה היא זו שצריכה למחוק את חווארה".
דבריו של סמוטריץ' עוררו זעם בישראל וגם בקהילה הבינלאומית. מחלקת המדינה האמריקנית פרסמה גינוי חריף לדבריו של סמוטריץ', ודובר המחלקה נד פרייס אמר כי "מדובר בהתבטאות בלתי אחראית ודוחה, היא מגיעה לכדי הסתה ואלימות". הוא אף קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לגנות את דברי השר. בארה"ב אף שוקלים למנוע את כניסת סמוטריץ' למדינה, אך נתניהו דווקא הביע בו תמיכה: "הוא הבהיר שלא הייתה לו שום כוונה לפגיעה בחפים מפשע או לענישה קולקטיבית. אני מכיר את עמדותיו והן השתקפו בהבהרתו".