התפטרותו של מנכ"ל רשות שדות התעופה, האלוף במילואים חגי טופולנסקי, לא הפתיעה איש בעולם התעופה בפרט ובעולם התחבורה בכלל. היא הייתה תולדה של אירוע ידוע מראש והגיעה כמה שעות לאחר שטופולנסקי עמד בפני שימוע לפני פיטורים במועצת רשות שדות התעופה. גורמים בסביבתו של המנכ"ל היוצא יותר מרמזו כי למעשה המועצה לא הותירה לו הרבה ברירות בנושא.
5 צפייה בגלריה
סנונית ראשונה? רגב וטופולנסקי
סנונית ראשונה? רגב וטופולנסקי
סנונית ראשונה? רגב וטופולנסקי
(צילום: אלכס קולומויסקי, סיון פרג')
"הוא ישב שם במשך שעתיים וסיפר על כל מה שעשה בארגון. אבל איך שהוא יצא מהשימוע לכולם היה ברור שההחלטה התקבלה מראש ואין שם באמת מישהו שמוכן להקשיב ולקבל החלטה אמיתית ומקצועית", אמרו, "חגי רק הקדים תרופה למכה". במכתב ההתפטרות שלו, טופולנסקי, שמונה לתפקיד על ידי השרה מרב מיכאלי לפני שמונה חודשים לא ממש הותיר ספק בסיבות שהובילו להתפטרותו.
"בתקופה האחרונה פוליטיקה, איומים שיקולים זרים ותהליכים לא תקינים גוברים על ערכים וטובת הציבור", כתב בהתייחסות להליך הדחתו שהתרחש בשבועות האחרונים. ברשות שדות התעופה לא הופתעו מהמהלך, אך הביעו צער על עזיבת המנכ"ל. גורם בכיר ברשות הגדיר את טופולנסקי כ"איש של אנשי הרשות, שבא לכאן עם חזון לשפר את נתב"ג ולהצעיד אותו קדימה למאה הנוכחית".
5 צפייה בגלריה
נוסע נוסעים אולם המראות ב נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
נוסע נוסעים אולם המראות ב נתב"ג נמל התעופה בן גוריון
הצליח לקצר משמעותית את התורים אחרי הקורונה, צמצם את משבר המזוודות
(צילום: EPA)
בחודשים האחדים בתפקיד, ניתן לזקוף לזכותו של טופולנסקי שעמד בראש המערכת שהצליחה לקצר משמעותית את זמני ההמתנה בנתב"ג בתקופה שאחרי הקורונה - משעתיים וחצי לכ-40 דקות. בנוסף, צמצם את משבר המזוודות בנמל התעופה וקבע מדדים להליך הנוסע הנכנס והיוצא מהארץ. רגב מצידה פרסמה אמש הודעה לקונית בעניין סיום עבודתו של טופולנסקי, בה נכתב: "לפני מספר דקות מנכ"ל רש"ת הודיע לשרה רגב כי הוא מגיש את התפטרותו. השרה רגב קיבלה את התפטרותו ואיחלה לו הצלחה בהמשך הדרך".

"הפקידים" שעל הכוונת של רגב

רגב נלחמה בעת חלוקת התיקים על משרד התחבורה, למרות שקיבלה הצעות לתפקידים אחרים מראש הממשלה בנימין נתניהו - חלקם אף נחשבים בכירים יותר. רגב התעקשה לחזור למשרד שאותו עזבה ביוני 2021, שנחשב לתחנה מאתגרת ללא ספק - אך מלאת כוח פוליטי.

את הניצנים למה שהתחולל אתמול בצהריים במשרדי נתב"ג אפשר היה למצוא בסיום דבריה של רגב עם כניסתה לתפקיד מחדש בראשית השנה. אז, בפגישתה עם יושבי ארגוני החברות שתחת משרדה בו הציגה את חזונה היא עשתה אקט לא צפוי. בסיום דבריה מעל הדוכן היא ירדה ממנו ופנתה למנכ"לים ויושבי הראש בחדר והדגישה: "פקידים הם רק פקידים, יועצים משפטיים הם רק יועצים משפטיים ואנשי מקצוע הם רק אנשי מקצוע. באנו למשול".
בכך סימנה רגב את השנים הקרובות במשרד: מי שיישר קו עם רעיונותיה יישאר, מי שלא ימצא את הדרך החוצה. סנונית ראשונה לכך ניתן היה למצוא במאבקה למנות את מקורבה משה בן זקן למנכ"ל המשרד, על אף פסילתו בוועדת המינויים של שירות המדינה.
רגב אמנם לא המציאה את השיטה, שרים רבים לפניה וכנראה עוד אחריה קידמו מקורבים פוליטיים לתפקידי מפתח במשרדם, אך מינויו של בן זקן עורר סערה פוליטית ותקשורתית לאחר שהוא נפסל על ידי ועדת המינויים בטענה שהוא אינו כשיר לתפקיד. לבסוף בן זקן מונה לממלא מקום המשנה למנכ"ל, אם כי לכולם במשרד ברור כי על אף שאבנר פלו נושא בתואר המנכ"ל, בן זקן הוא האיש החזק במשרד.
5 צפייה בגלריה
משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
משה בן זקן, מנכ"ל הקרן לעידוד ופיתוח ענף הבניה בישראל
מינויו למנכ"ל נפסל, רגב מינתה אותה לממלא מקום המשנה. משה בן זקן
(צילום: דנה קופל)
5 צפייה בגלריה
נסיעת רכבת מירושלים למודיעין
נסיעת רכבת מירושלים למודיעין
מיכאלי ומנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר
(צילום: שבתאי טל)
5 צפייה בגלריה
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
הבא בתור? חיים גליק, מנכ"ל נת"ע
(צילום: מוטי קמחי)
חלק מהפקידים במשרד, שרגב כבר הבהירה להם את מעמדם כאמור, אינם בטוחים במשרתם כעת. מדובר באנשים שחלקם מונו בתקופת מיכאלי, ונוכחותה של רגב במשרד מדירה שינה מעיניהם. בין היתר, גם מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר, שמונה על ידי ישראל כץ, נמצא על הכוונת של רגב.
בניגוד למה שהתרחש אמש, במקרה של מייקסנר יהיה קשה יותר לרגב לפטרו, שכן רכבת ישראל היא חברה ממשלתית בעלת דירקטוריון. בכדי לכנסו ולערוך למנכ"ל שימוע יצטרכו ברכבת להשתמש בייעוץ משפטי חיצוני שילווה את התהליך - וכל ישיבה תירשם בפרוטוקול.
בעולם התחבורה מסמנים גם את יו"ר נת"ע מיה ליקורניק ומנכ"ל החברה חיים גליק כמי שעשויים להיות הבאים בתור, כנראה כי מונו בתקופה שקדמה לחזרתה למשרד. במסיבת עיתונאים שקיימה בראשית החודש נשאלה רגב לגבי פתיחת הקו האדום והצהירה שזה ייפתח לאחר יום העצמאות. בכך נתנה רגב לשניים דד-ליין שעליהם לעמוד בו. היא אף הוסיפה בשיחה עם הכתבים כי "אם לא, מדיניותו הובהרה גם להם, שלא אמשיך בסדר היום כפי שהוא. אחרי יום העצמאות אם הקו לא יופעל תדעו מה אני מתכוונת לעשות".
נדמה כי כעת רגב ומשרד האוצר רוצים להחליש במעט את החברה הממשלתית נת"ע. בחוק ההסדרים הקרוב מעוניינים באוצר לפרק את החברה שמקימה כעת את המטרו והרכבת הקלה לשתיים - חברת הקמת פרויקטים וחברת תפעול. לפי הצעת החוק, נת"ע כפי שהיא קיימת כיום תמשיך להקים פרויקטים של הרכבת הקלה, אך לצידה תוקם חברה ממשלתית נוספת שתעסוק בשירות ותפעול הרכבות. המשמעות: עוד תפקידי מפתח במשרד ועוד ג'ובים.