יום של רגשות מעורבים עבר על שני מרציאנו וסרא אסעד, שראו כיצד מאבקן למען הבעלים שלהן, שנהרגו בעת מילוי תפקידם כלוחמי אש, נושא פרי - אחרי שאושר סופית החוק שמכיר בלוחמי האש והסוהרים כחללי כוחות הביטחון.
3 צפייה בגלריה
דקל מרציאנו ועדנאן אסעד
דקל מרציאנו ועדנאן אסעד
דקל מרציאנו ועדנאן אסעד
באוגוסט 2023 הגיעו דקל מרציאנו ועדנאן אסעד לפתח בור שלתוכו נפל עובד תושב חברון, ונהרגו במהלך פעולות החילוץ כשירדו לבור. ynet ו"ידיעות אחרונות" ליוו את האלמנות שני וסרא אחרי האסון, והיו לצידן גם כשסוף סוף עבר החוק שעליו נלחמו - ושבמסגרתו לוחמי האש והסוהרים שיזכו לקבורה בחלקה הצבאית בבתי העלמין ויהיו חלק מטקסי ימי הזיכרון הממלכתיים.
שני (34) ישבה ביציע האורחים בכנסת וראתה לנגד עיניה את החוק "שמחזיר את הכבוד לדקל ועדנאן", לדבריה, עובר. "פרצתי בבכי כשראיתי שדקל ועדנאן עשו היסטוריה במותם", אמרה שני, אמא לשלושה שמשרתת כשוטרת בתחנת המשטרה במעלות, עיר מגוריה.
לדבריה, "הבטחתי לדקל לצד מיטתו בבית החולים שאלחם עד יום מותי כדי שמדינת ישראל תכיר בו כחלל כוחות הביטחון, וכדי שהוא יזכה לכבוד שמגיע לו כלובש מדים שהמדינה שלחה אותו למשימה שממנה לא חזר. סיפרתי לילדים שיש להם אבא גיבור, ועכשיו כשהם יגדלו הם יראו שהמדינה מכירה בו ככזה. אני שמחה שעשינו היסטוריה והעוול תוקן".
3 צפייה בגלריה
שני מרציאנו - אישתו של הכבאי דקל מרציאנו
שני מרציאנו - אישתו של הכבאי דקל מרציאנו
״פרצתי בבכי כשראיתי שדקל ועדנאן עשו היסטוריה במותם". שני מרציאנו והילדים
(צילום: אפי שריר )
3 צפייה בגלריה
סרא אשתו של עדנאן שנפל בתקרית הבחור בדיר אל אסד
סרא אשתו של עדנאן שנפל בתקרית הבחור בדיר אל אסד
"אתעקש להעביר את עדנאן לקבורה בבית העלמין שלנו". סרא
(צילום: אפי שריר )
סרא (36), אמא לשלושה שהקטנה שבהם נולדה כחודש וחצי לפני שעדנאן נהרג, חולמת על הרגע שתעלה לקברו בחלקה הצבאית בבית העלמין ביישובה בית ג'אן. "אני אתעקש להעביר את עדנאן לקבורה בבית העלמין שלנו", היא אמרה. "הבן שלי שואל 'אמא, מתי נלך לבקר את אבא, להביא לו פרחים בחלקה הצבאית?'.
״הרגע שבו עבר החוק בכנסת היה רגע אחד של שמחה בתוך ים של עצב שנמשך מאז שבאו לבשר לי שעדנאן נפל בפעילות מבצעית. לוחמי האש מסכנים את חייהם בשביל להציל חיים. הוא לא זכה לראות את החיוך הראשון של הבת שלו. איבדנו בעל ואבא, אבל לא ויתרנו על הכבוד שלו. חשוב לי שכל שנה, כל עם ישראל יצדיע לעדנאן ולדקל ולכל לוחמי האש ביום הזיכרון".
את החוק שמכיר בלוחמי האש והסוהרים כחללי כוחות הביטחון הובילו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ח"כ צביקה פוגל וח"כ מירב בן ארי. לפי ההצעה שאושרה סופית, סוהר שנפטר יהיה זכאי להיקבר בבתי קברות צבאיים גם אם לא נהרג בעת ועקב שירותו, וכן כבאים יהיו זכאים לקבורה בבתי קברות צבאיים אם נהרגו בעת ועקב שירותם.
בנוסף, על פי החוק מוצע להעניק למי שכיהן כנציב הרשות הארצית לכבאות והצלה זכאות לקבורה בבית קברות צבאי, וכן לאפשר לרשות המוסמכת לייחד חלקה בבית קברות צבאי גם לכבאים, בנוסף לאנשי כוחות הביטחון השונים.