מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה שניה ושלישית את הצעת חוק בתי קברות צבאיים - לפיה יושוו תנאי הזכאות לקבורה עבור סוהרים לאלו של שוטרים, חיילים או עובדי שירות הביטחון וכן תוסף הזכות לקבורה בחלקה צבאית ייחודית ללוחמי אש שנפלו עקב ובמהלך שירותם. שבעה חברי כנסת תמכו בהצעה, ללא מתנגדים או נמנעים.
2 צפייה בגלריה
בית העלמין הצבאי בחיפה ריק ביום הזיכרון
בית העלמין הצבאי בחיפה ריק ביום הזיכרון
בית העלמין הצבאי בחיפה
(צילום: אביהו שפירא)
לפי ההצעה שאושרה סופית, סוהר שנפטר יהיה זכאי להיקבר בבתי קברות צבאיים גם אם לא נהרג בעת ועקב שירותו, וכן כבאים יהיו זכאים לקבורה בבתי קברות צבאיים אם נהרגו בעת ועקב שירותם. בנוסף, על פי החוק מוצע להעניק למי שכיהן כנציב הרשות הארצית לכבאות והצלה זכאות לקבורה בבית קברות צבאי, וכן לאפשר לרשות המוסמכת לייחד חלקה בבית קברות צבאי גם לכבאים, בנוסף לאנשי כוחות הביטחון השונים.
ח"כ צביקה פוגל (עוצמה יהודית), יו"ר הוועדה לביטחון לאומי שאישרה את ההצעה, הציג את החוק במליאה ופתח את דבריו בכך שהתייחס לביקורת שהושמעה נגדו. "לזכות הקבורה הצבאית משמעות סמלית רבה. זהו הכבוד האחרון שחולקת המדינה למי שנלחם למענה ועל כן אנו מציעים לזכות את אוכלוסיית הסוהרים ולוחמי האש שנהרגו תוך מילוי תפקידם בכבוד הנלווה לקבורה בבתי קברות צבאיים", אמר פוגל.
ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד), שהצעה שיזמה בנושא מוזגה להצעת החוק שהתקבלה, אמרה: "אני מודה למשפחות השכולות של לוחמי האש ושל שב"ס. אירוע הקבורה הוא חשוב, אבל האירוע הכי חשוב זה להפוך את כבאות והצלה לגוף ביטחוני, לחלק ממערכת הביטחון של מדינת ישראל. אנחנו שלחנו אותם להציל חיים ואנחנו נדאג להם לא רק במותם אלא לאורך כל חייהם כלוחמי אש. יש פה בשורה חשובה שהיא רגל בדלת".
החוק שאושר, כאמור, מורכב משתי הצעות חוק שמוזגו של ח"כ בן ארי הנוגעת לקבורת סוהרים ושל ח"כ פוגל הנוגעת לקבורת כבאים. כך, החוק שאושר כולל לבסוף את שני סוגי המשרתים שיהיו זכאים מעתה לקבורה בבתי עלמין צבאיים כמו חללי צה"ל ואנשי מערכת הביטחון.
2 צפייה בגלריה
לוחמי האש דקל מרציאנו ועדנאן אסד. נהרגו בעת חילוץ צעיר מבור
לוחמי האש דקל מרציאנו ועדנאן אסד. נהרגו בעת חילוץ צעיר מבור
לוחמי האש דקל מרציאנו ועדנאן אסד. נהרגו בעת חילוץ צעיר מבור
אחרי דיון רגיש וטעון, ביום שני האחרון אישרה הוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ פוגל את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית. אז יצא נגד החוק בדיון הסוער יו"ר יד לבנים אלי בן שם, שטען: "אתם פוגעים בחיילי צה"ל שנלחמים עכשיו בעזה. אתם הופכים את בתי הקברות הצבאיים לבתי קברות אזרחיים. זו בושה וחרפה ואתם גורמים לזילות חללי צה"ל".
שני מרציאנו וסרא אסעד, אלמנותיהן של לוחמי האש דקל מרציאנו ז"ל ועדנאן אסעד ז"ל שנהרגו כאשר ירדו לבור במשימת חילוץ צעיר בדיר אל-אסד, זעמו על דבריו: "הדם של בעלי מלכלך את בתי הקברות הצבאיים? הוא ירד לבור בפקודה של הקצין שלו. המינימום שהוא זכאי לו זה קבורה צבאית", אמרה מרציאנו. אסעד הוסיפה: "מדובר במי שהקריבו את עצמם למען המדינה. מגיע להם קבורה צבאית והצדעה בכל יום זיכרון".