מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה אמר הערב (שני) בנאום שנשא כי ארגונו יכול להחזיר את ישראל לתקופת האבן, בדומה לאיומי שר הביטחון יואב גלנט לעשות זאת בלבנון.
גלנט אמר בשבוע שעבר בביקור בהר דב כי "אני מזהיר את חיזבאללה ואת נסראללה לא לעשות טעות. עשיתם טעויות בעבר ושילמתם מחירים מאוד כבדים. אם חלילה תתפתח פה הסלמה או עימות - נחזיר את לבנון לעידן האבן".
3 צפייה בגלריה
נאום חסן  נסראללה במסגרת אירועי ציון "יום הניצחון במלחמת תמוז" מלחמת לבנון השניה
נאום חסן  נסראללה במסגרת אירועי ציון "יום הניצחון במלחמת תמוז" מלחמת לבנון השניה
שר הביטחון גלנט ומזכ"ל חיזבאללה נסראללה
( צילום: אלעד מלכה)
במהלך הנאום לציון "יום הניצחון במלחמת תמוז" (מלחמת לבנון השנייה), אמר נסראללה: "הצבא הישראלי כיום הוא במצב הכי גרוע שלו. חוסר אמון בין החיילים למפקדים ולפיקוד, חוסר אמון בין הצבא לדרג המדיני, חוסר הרצון להקריב, חוסר המוטיבציה לשרת ביחידות קרביות, לא מצליחים לשפר את המצב הזה. גם כשהצבא ניסה לעשות פלישה קרקעית בעזה, הם חטפו הרוגים וחטופים.
"אין להם הישג אמיתי של צבא, בטח לא צבא אדיר ואגדי, כל ההישגים זה מהאוויר בלבד. עכשיו ולאור השסע הפוליטי בישראל, המצב שלו הכי גרוע ביחס לכל נקודה בזמן, וזה מה שאומרים בכירים ישראלים וקצינים במילואים וזה משהו שהיה בכותרות ביומיים האחרונים בין ראש הממשלה לרמטכ"ל ולחיל האוויר. אבל המכה האמיתית לצבא תהיה אם חוק הגיוס החדש של הקיצוניים הדתיים יעבור, הם בעצם אמרו שאם החוק הזה עבר זה יהיה מכה קשה עבור הצבא".

נסראללה אמר עוד כי "מאז 2006 אנחנו רואים שינוי בתפיסת הביטחון, רואים הגנה פסיבית ואקטיבית, בין אם זה מקלטים ומיגון ובין אם זה יירוט רקטות וטילים, אמצעים שהתפתחו במהלך העימותים בעזה. כיפת ברזל, קלע דוד, פטריוט וברק. כמעט כל שנה עושים תרגילים לעורף כדי לראות את המוכנות של העורף למלחמה, ואתם יכולים לשמוע את הגנרלים הישראלים בעצמם שאומרים שהעורף לא מוכן.
"פורסם בתקשורת שיש 2.5 מיליון ישראלים שאין להם מיגון ומקלט. הכי חשוב זה האמון שכבר לא קיים בעורף וחוסר המוכנות של התושבים באזורים האלה לשלם את המחיר ולהקריב למלחמה, וזה בא לידי ביטוי גם בצבא, ואנחנו רואים את זה גם בחודשים האחרונים, במיוחד עם ממשלת נתניהו המוזרה וההזויה והשסע הפנימי וההפגנות ואפילו עוד לפני זה".

"אין כל ערך לאיומים האלה"

מזכ"ל חיזבאללה המשיך בדברי ההתרסה שלו. "שואלים אותנו איך אנחנו מגיבים לאיומים של האויב. לפני מספר ימים שר הביטחון הישראלי עמד מאות מטרים מהגדר כי הוא יודע שאנחנו עוקבים אחריו, ואיים ואמר שיחזירו את לבנון לתקופת האבן. אנחנו לא מכחישים שיש לישראל את היכולת להחזיר את לבנון לתקופת האבן, עם חיל האוויר העוצמתי שלה, והצבא והסיוע והגיבוי האמריקני, זה לא דבר חדש, זה היה ככה מאז ומתמיד. ולכן זה לא מה שמעניין פה אלא מה שחיזבאללה וההתנגדות יכולים לעשות, וזה משהו שהפיקוד הישראלי מבין, ולכן אין כל ערך לאיומים האלה, תראו איפה לבנון היום. אני אומר עכשיו לישראל גם אתם תחזרו לתקופת האבן, אם תפתחו במלחמה נגד לבנון. זה מה שיקרה בישראל, תחזרו לתקופת האבן.
"השטח של ישראל ידוע, פעם אפילו הצבעתי על מפה. אפשר להכין רשימה ואם אין לו רשימה אנחנו נכין ונשלח לו. שדות התעופה האזרחיים, שדות התעופה הצבאיים, בסיסי חיל האוויר, תחנות כוח, תחנות מים, מרכזי תקשורת מרכזיים, קבוצה של תשתיות מסוימות שאין צורך להרחיב על כך, מפעלי הנפט והדלק והאמוניה, אפשר גם להכניס את המפעלים בדימונה, אלה נמצאים בשטח הקטן. אנחנו לא מדברים על מדינה בגודל ארצות הברית או רוסיה או אפילו סודן. אנחנו מדברים על שטחי פלסטין הכבושה, האויב יכול לחשב כמה טיל מדויק צריך כדי להשמיד את המטרות האלה, ואם ישראל תפעיל את כל סוללות כיפת ברזל שלה ואת קלע דוד, ואת סוללות הפטריוט. אוקיי, אז יירטתם חלק מהטילים, אבל מה הכמות הנדרשת?".
3 צפייה בגלריה
גבול לבנון
גבול לבנון
כוח צה"ל בגבול לבנון
(צילום: AP Photo/Ohad Zwigenberg)
נסראללה ציין עוד בנאומו: "קצינים ישראלים בעצמם הציגו ניתוח טכני, מתוך כוונה להציג את האיום. הם אמרו שהטילים המדויקים יכולים לפגוע במפעלים גרעיניים. ויש כמובן עוד מטרות שאנחנו לא מתכוונים לפרט עליהן, וכל זה בהנחה שהמלחמה תהיה מוגבלת רק עם ההתנגדות בלבנון. אז מה יקרה אם המערכה תתפתח לללחימה עם כל ציר ההתנגדות? אפשר להחזיר איזה יישוב פה או שם לעידן האבן אבל אם המערכה תתפתח לכל ציר ההתנגדות, אז לא יישאר עוד דבר כזה שנקרא ישראל.
"לכן על הנהגת צבא האויב להבין - זה לא עניין נקודתי אלא של להיות או לחדול. הם צריכים לשים את הרגליים על הקרקע ולפעול ברציונליות, ולרוב הם באמת פועלים בהיגיון אם נתעלם מכל הקרקס התקשורתי, ולכן כל האיומים האלה לא מפחידים אותנו ולבנון נהנית מגורמי כוח מרכזיים שמסוגלים להרתיע את האויב, ולתת ביטחון בהתמודדות מול האויב. משוואת הזהב שאנחנו מדברים עליה תמיד היא זו שהחזירה את שדות הגז (הסכם הגבול) והיא זו שתחזיר את כל הגבול ותהווה מגן אמיתי לעם הלבנוני".
נאומו של נסראללה הערב אירע על רקע פרובוקציות חוזרות ונשנות של חיזבאללה לאורך הגבול, וכשאחד מאוהלי ארגון הטרור עדיין ניצב בשטח ישראל בהר דב. מזכ"ל חיזבאללה עוקב מקרוב אחר ההתרחשויות בישראל, ובנאומו בחודש שעבר התייחס לביטול עילת הסבירות, ואמר כי "זה היום הגרוע ביותר בתולדות ישראל, כפי שחלק מהישראלים מעידים, והיום הזה מציב את המדינה במסלול להיעלמות".
בחודשים האחרונים חלה הסלמה בגבול הצפוני, ובהערכת מצב שפורסמה לפני כחודש, אנשי המחקר של מרכז עלמא לחקר האתגרים הביטחוניים בצפון ציינו כי הם "מזהים דפוס ברור של חיזבאללה ליצירת חיכוך והסלמה באזורי המחלוקת שעל קו כחול" - קו ההפרדה בין ישראל ללבנון לפי החלטת האו"ם.
במכון המחקר שבגליל ציינו כי אותם אזורים, 13 במספר, הם אלו שבלבנון טוענים כי נלקחו מהם על-ידי ישראל. תחילת האירועים, שמהווים על פי חוקרי המכון "קפיצת מדרגה ומגמה שתמשיך ותסלים", התרחשו בחודש יוני עם חשיפת פלישת לוחמי חיזבאללה לשטח הריבוני של מדינת ישראל בהר דב והקמתם של שני אוהלים, שאוישו על ידי כוחות חמושים. אך יש שיאמרו כי ראשיתה של ההסלמה הייתה במטח של 34 רקטות שנורו לישראל מלבנון תוך כחצי שעה בחג הפסח - המטח הכבד ביותר שנראה בגבול הצפון מאז שנת 2006, ימי מלחמת לבנון השנייה.