3 צפייה בגלריה
  נתניהו. חייב להתייחס למכתב כנורית אזהרה אדומה, ולא כמו שור לסדין אדום
  נתניהו. חייב להתייחס למכתב כנורית אזהרה אדומה, ולא כמו שור לסדין אדום
נתניהו. חייב להתייחס למכתב כנורית אזהרה אדומה, ולא כמו שור לסדין אדום
(צילום: עמית שאבי, AFP)
מכתב 1,142 אנשי המילואים של חיל האוויר שפורסם אתמול (שישי) עלול לגרום לפגיעה ממשית בתוך כמה חודשים ביכולותיה הצבאיות של מדינת ישראל. זו הסיבה גם שצה"ל בודק אחד לאחד את זהות החתומים על המכתב, ביניהם מאות טייסים ואנשי מבצעים ומטה.
הבדיקה נועדה לא רק כדי לבדוק את אמיתות וזהות החתומים על המכתב, אלא גם כדי לאמוד את הנזק שעלול להיגרם אם ימומש איום החותמים על המכתב - להפסיק להתנדב לשירות מילואים אם תעבור החקיקה נגד עילת הסבירות בכנסת ביום שני.
אנשי חיל האוויר החתומים על המכתב השאירו, עם זאת, "פתח מילוט" לראש הממשלה ולפוליטיקאים מהקואליציה הנחושים להעביר את החקיקה. הם יותר מרומזים במכתב שאם ייעשו שינויים בהצעת החוק שתונח להצבעה שנייה ושלישית והם יהיו מוסכמים גם על אנשי האופוזיציה ועל אנשי המחאה, הם לא יממשו את איומם.
3 צפייה בגלריה
מטוסי F-35
מטוסי F-35
מטוסי F-35. חלק מהחתומים - הטייסים המנוסים והמיומנים ביותר
(צילום: EPA)
בהנחה שרוב החתומים על המכתב הם אכן אנשי מילואים פעילים, אפשר להעריך שאי-התייצבותם לשירות תגרום לפגיעה בצה"ל בשלושה תחומים: הכשירות המבצעית, השיקולים המבצעיים והלכידות של צה"ל.
הכשירות המבצעית תיפגע מפני שרוב החתומים על המכתב הם אנשים בעלי ניסיון בשנות ה-30 וה-40 שלהם, שמשמשים בתפקידי פיקוד שונים. חלקם הם בוודאי מובילי רביעיות שהם הטייסים המנוסים והמיומנים ביותר, אחרים הם מפקדי צוותים ביחידות המיוחדות של חיל האוויר ובתפקידי תכנון וניהול מבצעים במוצב השליטה של חיל האוויר.
אם אנשים אלה לא יבואו לאימוני כשירות, ואם חיל האוויר ידיח אותם, זה עלול לעלות בדם - מפני שאת המשימות יצטרכו לבצע תחת אש אנטי אווירית כבדה טייסים צעירים ופחות מנוסים, שלא יהיה לידם טייס בכיר ומנוסה שיידע להתמודד עם מצבים לא צפויים ומורכבים שאליהם יקלעו. זה נכון גם לגבי שלדג ולגבי צוותי יחידת החילוץ של חיל האוויר 669, וגם לגבי מי שמתכנן את המבצעים.
3 צפייה בגלריה
נוסח מכתב ומספרי חותמים לפי מערך מילואים
נוסח מכתב ומספרי חותמים לפי מערך מילואים
מכתב 1,142 אנשי המילואים בחיל האוויר
הניסיון הוא גורם מכריע ביכולת התפקוד של חיל האוויר, והיעדרם של המתנדבים לשירות מילואים - שהם הבוגרים והמנוסים ביותר - יורגש מאוד ועלול לעלות לנו ביוקר. בעניין זה חשוב לציין שסביר להניח שאם מדינת ישראל תותקף כל לוחמי האוויר האלה יתייצבו כאיש אחד ויילכו לקרב ללא היסוס, אבל אם זה יקרה בעוד כמה חודשים הם יהיו פחות מאומנים וכשירים, וזה כאמור עלול להיות מתורגם למטוסים וטייסים שנאבד תוך כדי מערכה.
במצב שבו מדינת ישראל לא מותקפת אבל היא צריכה לפעול נגד איום מתהווה מלבנון, חוסר כשירותם של הטייסים למשל עלול לגרום לרמטכ"ל להבהיר לדרג המדיני שהוא אינו יכול לפעול כמו שצריך, עד שתוחזר ותשוקם הכשירות של לוחמי האוויר והיחידות המיוחדות. לא כדאי לפרט בעניין זה כדי שלא לתת רעיונות לאויבים מבחוץ.
אם יממשו לוחמי האוויר את איומם - ואפילו אם יעשו זאת רק חלקם - זה ישפיע על השיקולים המבצעיים של הפעלת חיל האוויר במב"מ (מערכה שבין המלחמות) בסוריה ובמדינות אחרות, ועלול לגרום למדינת ישראל להימנע ממבצעי מניעה וסיכול שיש בהם סיכון להסתבך. אין לי ספק שצה"ל וחיל האוויר יוכלו להתמודד ולהדוף התקפה על מדינת ישראל גם בלי אותם 1,142 לוחמי אוויר, אבל כאמור מבצעים יזומים שנחוצים לעיתים ייפגעו קשות, והלחימה והמחירים שנשלם יהיו קשים יותר.
בטווח הארוך יותר, מכתב המילואימניקים של חיל האוויר אתמול מאיים בצורה רצינית על הלכידות והממלכתיות של צה"ל. אם את הכשירות המבצעית והיכולות המבצעיות של חיל האוויר אפשר יהיה להחזיר ולשקם להערכתי בתוך זמן לא רב, הלכידות בתוך צה"ל תיפגע אנושות, בין השאר מפני שיש כיום פוליטיקאים חסרי אחריות שממש מתאמצים להרחיב את הקרע. מכתב המילואימניקים המתנדבים ממש משחק לידיהם.

בהקשר זה צריך לזכור שאנשי המילואים המתנדבים אינם חייבים לשרת על פי חוק. הם מתנדבים לשירות וכל מה שצה"ל יכול לעשות הוא להדיח אותם ולא לאפשר להם להמשיך לשרת. המכתב אתמול אינו דורש את החלפת השלטון או שינוי כלשהו שתבצע הממשלה, לכן זו אינה "הפיכה צבאית" או "מרד צבאי", ולכן הפעולה שנקטו בה לוחמי האוויר יכולה להיחשב כמחאה לגיטימית מבחינת חוק השיפוט הצבאי ולא כהסתה למרד.
והיו כבר דברים מעולם, כמו חטיבת הצנחנים שרבים מאנשיה לא התייצבו במלחמת לבנון הראשונה וגיוס החטיבה כולה בוטל. אלו היו מקרים של סרבנות מובהקת גם על פי חוק, אבל צה"ל הכיל אותם מפני שלא רצה להרחיב את הקרע בעם.
קל וחומר שהפעם צה"ל צריך לנהוג בזהירות עם החתומים על מכתב המילואימניקים המתנדבים של חיל האוויר. עדיף שהממשלה והעומד בראשה יעשו את התיקונים המתבקשים בחוק לצמצום עילת הסבירות מאשר לגלגל כדור שלג שידרדר עוד יותר את ביטחון מדינת ישראל ואת אזרחיה, ועלול לעלות לנו בהרבה חללים והרס בעורף במלחמה הבאה. הממשלה חייבת להתייחס למכתב הזה כאל נורית אזהרה אדומה ולא כמו שור לסדין אדום.
פורסם לראשונה: 21:38, 21.07.23