ראש הממשלה נפתלי בנט יעלה מחר (יום ב') בשעה 16:00 אחר הצהריים לנאום בכינוס העצרת הכללית של האו"ם, במה שיהיה הנאום המדיני הבינלאומי הראשון שלו. בנאום, כפי שהודיע דוברו, הוא לא צפוי להשתמש בעזרים חזותיים דוגמת בריסטולים, תצלומי אוויר וציורים.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט. יקדיש חלק נרחב לאיראן
(צילום: אוליבייה פיטוסי)
בנט, שנחת מוקדם יותר בניו יורק, אמר לקראת הנאום שהוא סבור שהגיעה העת לספר את סיפורה של ישראל כפי שהיא מוגדרת, בעיני עצמה, מול כל העולם. הוא אמר שבכוונתו לעשות זאת בצורה בוגרת, כפי שעושים זאת רוב מנהיגי העולם, כלשונו.
גורם בפמליית ראש הממשלה לאו"ם סיפר שבנט עצמו כתב את הנאום שהוא צפוי לשאת באו"ם מחר. אף שהנאום עבר ועוד צפוי לעבור הליך ארוך של שפצורים ורטוריקה, בנט הרגיש חשיבות שהנאום יהיה בקולו – וישקף רעיונית את הדברים כפי שהוא רואה אותם.
"זו הבמה העולמית הנרחבת ביותר, והנאום צריך לשקף את האופן שבו ראש הממשלה רואה את ישראל. הוא ישקף את האופן שבו ראש הממשלה רואה אותה מהותית, את האתוס הישראלי של עשייה, פתרונות, חדשנות ואופטימיות ואת מקומה של ישראל באזור הפחות סימפטי שבו אנו חיים – ואת מקומה של ישראל בפן הרחב יותר", ציין הגורם.
הגורם ציין שהחלק המעניין בנאום צפוי להיות הרוח החדשה, כפי שהגדיר אותה בנט בביקורו הקודם בארה"ב, אז נפגש עם הנשיא ביידן. "יש פה אתוס קצת אחר, הסתכלות אחרת. יותר דינמי ואופטימי עם דור חדש של ההנהגה הישראלית", אמר הגורם.
2 צפייה בגלריה
בסביבת בנט הופתעו מהביקורת של רה"מ לשעבר. נתניהו בנאום הפצצה באו"ם ב-2012
בסביבת בנט הופתעו מהביקורת של רה"מ לשעבר. נתניהו בנאום הפצצה באו"ם ב-2012
בסביבת בנט הופתעו מהביקורת של רה"מ לשעבר. נתניהו בנאום הפצצה באו"ם ב-2012
(צילום: רויטרס)
בנאומו של ראש הממשלה צפוי להיות פרק נרחב שיוקדש לאיראן. בצל התזמון, בשלב הקריטי בתוכנית הגרעין ואולי לקראת חזרה להסכם הגרעין, בנט צפוי לעסוק בפעילות האזורית של איראן – מניהול והכוונת טרור ועד ההנהגה האיראנית. בעניין הסכם הגרעין, ראש הממשלה צפוי לומר באופן ברור שבתוכנית הגרעין מטפלים במעשים.
מלבד איראן, צפוי הנאום גם לעסוק בהתמודדות עם הקורונה ובמודל שמונהג בישראל מאז כניסתו ללשכת ראש הממשלה – ללא סגרים והגבלות. בנט גם צפוי להתייחס להסכמי אברהם ולכל מה שנבנה סביבם.
ומה לא צפוי לכלול הנאום? היחסים עם הפלסטינים. נפתלי בנט סבור שיחסי ישראל עם העולם לא צריכים להיות מוגדרים לפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואמר שהעובדה שלאורך 73 שנה שמה של ישראל נקשר כתאום סיאמי בעניין הפלסטיני הוא לא דבר בריא. "אנחנו מדינה קטנה אבל חשובה בעולם. צריך לשים את כל מה שיש לנו באופן בילטרלי מול מדינות אחרות בעולם. להסתכל רק על העניין הפלסטיני זה לא נכון ולא משרת דבר".
ראש הממשלה נפתלי בנט אינפו אינפוגרפיקה לו"ז העצרת הכללית של האו"ם או"ם ניו יורק
בסביבתו של בנט אמרו שהם התפלאו מהביקורת של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו על הכוונה של בנט להימנע מגימיקים. "השרטוטים של נתניהו היו מגוחכים, כולם התגשמו במשמרת שלו", אמרו בסביבת בנט. "לא מנצחים את הגרעין האיראני עם בריסטולים. שנים של עזרים ויזואליים ונאומים מרשימים בכל יום שואה וכינוס או"ם – ובסוף איראן בנקודה הכי מתקדמת בתוכנית הגרעין שלה. היא חצתה את הקווים האדומים שהוא עצמו הציב".

כך ייראה הלו"ז של בנט בניו יורק

ראש הממשלה נחת היום בניו יורק, וצפוי לאחר חצות להיפגש עם שר החוץ של בחריין עבד אללטיף א-זיאני ועם השר לענייני המדינה במשרד החוץ של איחוד האמירויות, אנואר גרגש.
לאחר נאומו מחר, הוא צפוי להיפגש עם מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש ולאחר מכן ינאם בפני הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה וראשי ארגונים נוספים. הוא גם ייפגש עם שגרירת ארה"ב לאו"ם לינדה תומאס-גרינפלד, וביום רביעי לפנות בוקר ימריא בחזרה לארץ. את מקומו של בנט ממלא עד מחר שר הביטחון בני גנץ, ועם חזרתו של ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לארץ – הוא ימלא את מקומו של בנט.