החוק למימון לימודים עבור לוחמים, "ממדים ללימודים", הצליח לעורר פולמוס גדול בכנסת בחודש האחרון, לאחר שבקואליציה ניסו לשכנע את הליכוד להצביע בעד החוק. בסיעת הליכוד מתכוונים להתנגד היום (שני) לחוק בטענה שמדובר במימוש חלקי - אך גם כשהמפלגה עמדה בשלטון, כפי שהודה אתמול ח"כ ביטן באולפן ynet, מרבית המימון הגיע מתרומות.
כדי להבין את מהות החוק יש לחזור לימיו הראשונים. החוק עבור חיילים משוחררים נחקק ב-1984 במטרה לסייע לחיילים משוחררים בתחילת הדרך באזרחות. עשור לאחר מכן עבר חוק "קליטת חיילים משוחררים", שלמעשה ביטל את קודמו, וכולל מספר הטבות בכסף, בסיוע ובהכוונה מקצועית, שהופכים את החזרה לאזרחות לקלה יותר: מעבודה מועדפת ועד מענק השחרור ועד לדמי הפיקדון.
מאז שחוקק החוק נעשו בו 23 תיקונים, שהיו למעשה הרחבות והטבות לחוק המוצע, ובהם סיוע בשכר דירה לחיילים בודדים משוחררים, שינוי סכומי הפיקדון והמענק שיהיו תלויים באופי השירות וכיוצא בזה. תוכנית "ממדים ללימודים" שחוללה סערה רבתי, היא למעשה תיקון מספר 24 לחוק הקיים, ועונה על צורך שעד כה לא היה מעוגן בחקיקה - לימודים אקדמיים עבור לוחמים ולוחמות משוחררים וכן אוכלוסיות מיוחדות.

בתום שירות קרבי של 32 חודשים מצה"ל, יוצאים הלוחמים והלוחמות לאזרחות, וחלק לא מבוטל מהם פונה ללימודים אקדמיים או מקצועיים. עם כניסתם ללימודים קיימות עבורם מספר אפשרויות, כמו תשלום הלימודים מכספי הפיקדון האישי, שבו ניתן להשתמש חמש שנים מיום השחרור וסכומו משתנה בהתאם לאופי השירות ומשך השירות. מדובר בסכום שיכול להצטבר ביותר מ-26 אלף שקלים עבור מי ששירת שירות קרבי מלא, אך הוא לא יכול לכסות את כל תשלומי התואר הראשון. לפי חישוב שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה לשנת תשפ"ב, מדובר בסכום שעומד על 10,391 שקלים לשנה.
חשוב לציין כי רבים מהלוחמים משתמשים בחלק מכספי הפיקדון ללימודי פסיכומטרי, מכינות קדם-אקדמיות ושיפור או השלמת בגרויות, על מנת להתקבל לתואר עצמו. כמו כן למשוחררים הטריים יש אפשרות לנתב את הכסף לאפיקים אחרים כמו פתיחת עסק, נישואין, קניית דירה או קרקע או לחלופין לקבל אותו ישירות לחשבון בתום החמש שנים ולעשות בו כרצונו.
בנוסף קיים גם מענק השחרור, שגם סכומו נקבע בהתאם לאופי השירות, כך שלוחמים בשירות מלא יקבלו כ-18 אלף שקלים. עבור סטודנטים לעתיד, הכסף יכול לשמש למחייה עבורם - החל ממעונות, קניית ספרים, ציוד ללימודים ועוד.
2 צפייה בגלריה
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
קמפוס אוניברסיטת בן גוריון
לוחמים כיום יכולים לקבל סכום של כ-26 אלף שקלים, שלא מכסה את כל התואר. אוניברסיטת בן גוריון
( צילום: דני מכליס)
האפשרויות הקיימות כיום למימון לימודים עבור חיילים משוחררים מטעם המדינה נוגעות בעיקר לסטודנטים מהפריפריה ששירתו כלוחמים או כתומכי לחימה, או לסטודנטים שבוחרים ללמוד במוסד שנמצא בפריפריה. כך או כך, המימון תקף רק לשנה הראשונה.
כמו כן, קיימות כמה מלגות עבור אוכלוסיות ייעודיות כמו תושבי פריפריה, חיילים בודדים, בני העדה האתיופית, חרדים וערבים, אך גם הן לא מכסות את כל שנת הלימודים - ועומדות לרוב על קצת פחות משני שליש סיוע. המלגות כפופות גם בניצול חלקי של דמי הפיקדון ובשעות התנדבות בקהילה.
אך עם זאת, כלל המלגות המוצעות כיום ללוחמים ולוחמות ולחיילים משוחררים בכלל, מגיעות מתרומות של פילנתרופים מהארץ והעולם, ומוגבלות למספר סטודנטים בהתאם לגובה התרומות שהתקבלו. כמו כן, עבור חלק מהמלגות צריך הסטודנט להגיש בקשה מידי שנה ועל כן אין ביטחון כלכלי להמשך התואר.
המטרה של תוכנית "ממדים ללימודים", אם אכן יעבור החוק היום, היא להפוך למלגה היחידה שלוחמים ולוחמות יוכלו לקבל ללא תנאי, אלא רק מעצם כך ששירתו במערך הלוחם של צה"ל, כמחווה והוקרה על שירותם. בנוסף, היא לא תהיה תלויה בתרומות, אלא תהיה במימון ממשלתי ולחיילים שהתגייסו החל מיולי 2013.
הח"כים מקווים לאשר את התוכנית, שתוענק לכלל אוכלוסיות היעד מהמערך הלוחם, ותאפשר לסטודנטים ביטחון כלכלי לאורך התואר (מימון לשלוש שנים, ואף לארבע שנים עבור סטודנטים לרפואה או הנדסה).
2 צפייה בגלריה
חיילי צה"ל בגבול לבנון
חיילי צה"ל בגבול לבנון
התוכנית תאפשר ללוחמים ולוחמות משוחררים לקבל את המלגה ללא כל תנאי. לוחמים באימון
(צילום: AFP)
בנוסף, משתתפי התוכנית לא יהיו מחויבים במתן שעות התנדבות לקהילה, לאחר שהסעיף יעוגן בחוק. בשנה האחרונה לתוכנית, שקיימת מ-2016 וממומנת מתרומות, נדרשו הסטודנטים בהתאם לרצון התורמים ל-180 שעות התנדבותיות או לחלופין חמישה ימי מילואים בשנה ו-15 ימי מילואים סך הכל לכל התואר.
יצוין גם כי התוכנית מיועדת עבור כלל המוסדות האקדמיים שמוכרים על ידי המועצה להשכלה גבוהה, וחלה גם על לימודי מקצוע, ותתאפשר גם לחיילים בודדים, חיילים ערבים, עולים חדשים, ומי שבשירות אושרה בקשתו לתשלומי משפחה להוריו, ובתנאי שאלו בעלי תעודת שחרור בכבוד מצה"ל. משמע, חיילים וחיילות ששירתו לפחות 85% ממשך שירות החובה.
כאמור, היום תעלה ההצבעה הדרמטית החל משעות אחר הצהריים, והלחץ על האופוזיציה רק עולה. אמש, זמן קצר לאחר שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו פרסם סרטון שתקף את הממשלה על הפגישה עם הח"כית המורדת לשעבר ג'ידא רינאווי זועבי, ראש הממשלה נפתלי בנט פרסם סרטון שבו שאל את נתניהו אם בכוונתו לתמוך בחוק עבור הלוחמים.
פורסם לראשונה: 23:50, 22.05.22