הרמטכ"ל אביב כוכבי מפקד על כוחות צה"ל במבצע צבאי שלישי מול ארגוני הטרור בעזה, אבל בניגוד לארבעת המבצעים הקודמים - שומר החומות, חגורה שחורה, צוק איתן ועמוד ענן - ראש הממשלה אינו בנימין נתניהו, אלא יאיר לפיד. בשעה 18:30 התכנסה הצמרת הביטחונית להערכת מצב בקריה בתל אביב בהשתתפות לפיד, שר הביטחון בני גנץ ורה"מ החליפי נפתלי בנט.
בהודעה מטעמם של ראש הממשלה ושר הביטחון, שעה אחרי פתיחת מבצע "עלות השחר", נמסר כי "צה"ל תקף לפני זמן קצר מטרות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. מדובר בפעולה שמטרתה הסרת איום קונקרטי על אזרחי מדינת ישראל ועל עוטף עזה ופגיעה במחבלים ובמשלחיהם. שיתוף פעולה מבצעי של צה"ל, גורמי המודיעין והשב"כ".



ראש הממשלה לפיד אמר כי "הממשלה לא תאפשר לארגוני הטרור לקבוע את סדר היום בעוטף עזה ולאיים על אזרחי מדינת ישראל. יידע כל מי שקם לפגוע בישראל כי אנחנו נגיע אליו. כוחות הביטחון יפעלו כנגד מחבלי הג׳יהאד האיסלאמי להסיר את האיום מעל אזרחי ישראל".
שר הבטחון גנץ הוסיף: "המשימה היא להגן על יישובי ישראל ואזרחי ישראל – לא נאפשר לאף גורם לאיים או לפגוע באזרחי ישראל. מי שינסה – ייפגע". הערב בשעה 18:30 יקיימו לפיד וגנץ הערכת מצב ביטחונית בקריה בתל אביב.
4 צפייה בגלריה
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
הערכות מצב בעקבות מבצע "עלות השחר"
הרמטכ"ל ושר הביטחון, היום
(צילום: דובר צה"ל)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
ראש הממשלה יאיר לפיד בהתייעצות ביטחונית על המצב בדרום
לפיד בהתייעצות ביטחונית
(צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ)
4 צפייה בגלריה
תייסיר ג'עברי
תייסיר ג'עברי
תקיפת "מגדל פלסטין"
4 צפייה בגלריה
תייסיר ג'עברי
תייסיר ג'עברי
תייסיר ג'עברי שחוסל
ההחלטה לצאת למתקפה יזומה נגד הג'יהאד האיסלאמי, לאחר ארבעה ימי כוננות, התקבלה בדיון בין לפיד, גנץ וראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, דיון שהתקיים בבוקר וארך שעתיים. כל המהלכים שעליהם הוחלט היו בקונצנזוס מלא בין כולם. בישראל אומרים כי הם פועלים באופן ממוקד נגד מחבלי הג'יהאד האיסלאמי, כדי להסיר איום קונקרטי מעל אזרחי ישראל. "לא נאפשר לארגוני הטרור לקבוע את סדר היום בעוטף עזה ולאיים על אזרחי מדינת ישראל", אומרים במערך ההסברה הלאומי, "על אף שפנינו אינן להסלמה - יידע כל מי שקם לפגוע בישראל כי נגיע אליו".
במהלך הפתיחה של המבצע מטוסי קרב של חיל האוויר יצאו לתקיפת שורת יעדי טרור של הג'יהאד האיסלאמי ברצועה, ובגל התקיפות חוסל תייסיר ג'עברי, מפקד המרחב הצפוני של הג'יהאד האיסלאמי בעזה ויורשו של בהא אבו אל-עטא שחוסל במבצע "חגורה שחורה" בנובמבר 2019. צה"ל הודיע על "מצב מיוחד בעורף", ופיקוד העורף הגביל התקהלויות במרחק של עד 80 ק"מ מהרצועה.