הזירה שבה התרחשה התקיפה לאור יום בסוריה היא העיירה אל דימאס, שנמצאת כ-20 קילומטר ממערב לדמשק על כביש מספר 1, כביש דמשק-ביירות. לפי מרכז המעקב הסורי לזכויות האדם, ממערב לעירייה נמצאים מחסנים של צבא סוריה וחיזבאללה, שבהם נשק המיועד להגיע לידי חיזבאללה בלבנון. מהצד השני, העיירה גם נמצאת פחות מ-20 קילומטרים ממעבר ממעבר הגבול היבשתי העיקרי מסוריה ללבנון ליד ג'דיידת אל יאבוס, משם יורד הכביש לעבר בקעת הלבנון עד לבירה הלבנונית.
7 צפייה בגלריה
איזור התקיפה
איזור התקיפה
מקום התקיפה בסוריה. כבר שנים משמש האזור כמסדרון הברחות לחיזבאללה
7 צפייה בגלריה
איזור התקיפה
איזור התקיפה
מקום התקיפה בסוריה, על הדרך מדמשק לביירות
הפרטים האלו חשובים מפני שהאזור הזה של מערב דמשק בואכה גבול לבנון הוא אזור שבו מתנהלות עיקר ההברחות של אמצעי לחימה שמגיעים מאיראן לסוריה. משם הם מיועדים להעברה ללבנון במשאיות וכלי רכב מוסווים על הכביש הראשי, או אם המטען קטן מספיק בכבישים צדדיים. כבר שנים אחדות משמש האזור ההררי הזה כמסדרון הברחות למען התעצמות חיזבאללה.
אמצעי התקשורת הסוריים ידעו לציין שהתקיפה התבצעה באמצעות טילי קרקע-קרקע שנורו מאזור רמת הגולן. אפשר להניח שהמידע הזה הוא נכון פחות או יותר מסיבה פשוטה - לסורים והרוסים יש באזור זה מערך צפוף מאוד של מכ"מים וסוללות טילי קרקע אוויר שיודעות גם ליירט טילים. ואכן הסורים טוענים שהם יירטו כמה מהטילים שנורו לעבר האזור ההררי שממערב לאל דימאס. המכ"מים בוודאי זיהו את סוג החימושים ומהיכן נורו. הסורים הודיעו שנפצעו שני חיילים שלהם וכי נגרם נזק לרכוש. ההודעות האלו לא תמיד מהימנות, ולרוב אמצעי התקשורת הסוריים הרשמיים לא מדווחים על אבידות בקרב אנשי חיזבאללה או מיליציות שיעיות הנאמנות לאיראן.
מבלי להתייחס לזהות התוקף הפעם, ידוע שישראל וחיל האוויר הישראלי מעדיפים לתקוף מטרות בסוריה בשעות הלילה. התקיפות גם נעשות בדרך כלל בשטח סוריה, מפני שתקיפות בלבנון עלולות לתת תירוץ לחיזבאללה ולנסראללה לבצע מתקפת טילים נגד ישראל, כפי שמנהיג הארגון חסן נסראללה איים לא אחת. הוא אמר שאם לבנון תותקף - הוא, כ"מגן לבנון", יתקוף בחזרה. לישראל אין עניין עכשיו להיכנס לעימות עם לבנון, ולכן היא מעדיפה לתקוף את משלוחי אמצעי הלחימה בשטח סוריה לפני שהם מגיעים לשטח לבנון.
בסוריה, אם ישראל לא לוקחת אחריות, בדרך כלל התקיפות עוברות ללא תגובה, יהיה התוקף מי שיהיה - בין אם זו ישראל או גורמים אחרים. זו הסיבה שגם האמריקנים בדרך כלל לא לוקחים אחריות כשהם תוקפים מטרות בשטח סוריה.
העובדה שהתקיפה התבצעה לאור יום מעידה כי למי שתקף היה דחוף לעצור את המשלוח שאמור היה להגיע ללבנון, לפני שהוא יוצא לדרך ומגיע לאזור הגבול. ייתכן אפילו שהמידע על המשלוח, ועל כך שהוא עומד לצאת לדרך, הושג זמן קצר לפני שהמשלוח עמד לצאת לדרך. לכן, למרות הרצון של התוקף להימנע מאבדות, הוא לא חיכה ללילה שבו אין אנשים רבים בקרבת המתקן או השיירה שהותקפו - ותקף באור יום.
7 צפייה בגלריה
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
מסר מארה"ב לאיראן. המטוסים הישראליים לצד המפציץ האמריקני בשמי הארץ
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
מטוסי ה-F-15 הישראליים מלווים את המפציץ האמריקני B-1
(צילום: דובר צה"ל)
7 צפייה בגלריה
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
מטוסי הF-15 והמפציץ האמריקאי, הB-1b
(צילום: דובר צה"ל )
אפשר להעריך גם שהתקיפה התבצעה באמצעות טילי קרקע-אוויר כדי שלא לאתגר את מערך ההגנה האווירית הצפוף שסביב דמשק. הדבר יכול היה להביך את הרוסים, המסייעים לסורים להפעיל שם את סוללות הנ"מ החדישות שסיפקו להם. השימוש בטילי קרקע מדויקים וקצרי-טווח יחסית (בין 70 ל-300 קילומטר) מקשה מאוד על מערך ההגנה האווירית הסורי לזהות את התקיפה ומונע ממערך הנ"מ את מרווחי הזמן הדרושים לו כדי ליירט את הטילים. כשמטוס מתרומם לאוויר, אפילו אם הוא נמצא בשטח ישראל, אפשר לזהותו לפני שהוא משגר את החימושים, וזה נותן למערך ההגנה האווירית הסורי-רוסי מרווח זמן גדול יותר כדי ליירט אותם.
העובדה שישראל מצליחה לפגוע במטרות בשטח סוריה למרות שהן מוגנות על ידי מערך הגנה אווירית חדיש מתוצרת התעשיות הצבאיות הרוסיות פוגע במוניטין של הייצוא הצבאי הרוסי ובייצוא הביטחוני הרוסי, שהוא מקור הכנסה החשוב לכלכלת רוסיה. סביר להניח שנושא זה עלה לאחרונה בשיחות בין גורמים רוסים וישראלים, בין השאר בשיחות של הנשיא ולדימר פוטין וראש הממשלה נפתלי בנט. תקיפה באמצעות טילי קרקע קצרי טווח ומדויקים לא מביכה את הרוסים באותה מידה.
בנוסף לשיקול הזה קיים שיקול נוסף להפעלת טילי קרקע-קרקע על ידי התוקף. לאחרונה נמסר מפי גורמים בחיל האוויר הישראלי שהאיראנים הצליחו להעביר לסוריה סוללות טילים להגנה אווירית מתוצרתם, שמשתוות באיכותן לטילים הרוסיים. האיראנים אף הצליחו להעביר למערך ההגנה האווירית הסורי שיטות שמאפשרות לו להגיב מהר יותר על תקיפות שמיוחסות לחיל האוויר הישראלי. ייתכן מאוד שגם עובדה זו הייתה שיקול בהפעלת טילי קרקע-קרקע על ידי מי שלא תקף שם.
ויש עוד סיבה כנראה. שעות אחרי התקיפה הודיע דובר צה"ל כי מפציץ של חייל האוויר האמריקני מסוג B-1 חלף בשמי ישראל בדרכו מזרחה אל עבר המפרץ הפרסי, כשהוא מלווה על ידי מטוסי קרב ישראליים מסוג F-15. המפציץ האמריקני היה באזור המרחב האווירי של ישראל בערך באותה שעה שבה התרחשה התקיפה בסוריה, שבמשטר בדמשק מייחסים לישראל. (צפו בתיעוד שהפיץ דובר צה"ל בראש הכתבה).
7 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ראש הממשלה נפתלי בנט עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
תקיפה מהקרקע לא מביכה את רוסיה כמו תקיפה מהאוויר. בנט ופוטין בשבוע שעבר
(צילום: AP)
ניתן להעריך כי אחת הסיבות שהתקיפה בוצעה בטילי קרקע היא כדי לא לגרום לסוללות הנ"מ הסוריות לטעות בזיהוי ולהפציץ את כלי הטיס האמריקני ומטוסי הקרב הישראלים שליוו אותו.
שיגור המפציץ האמריקני למזרח התיכון על ידי הממשל האמריקני עשוי להיות איתות אזהרה לאיראן, שתימנע מתכסיסי ההשהייה במשא ומתן על חזרה להסכם הגרעין. בתקופת הנשיא דונלד טראמפ נשלחו כמה פעמים מפציצים אמריקנים משטח ארצות הברית למפרץ הפרסי כאיתות אזהרה לאיראנים מפני פעולות נגד ארצות הברית וחייליה במזרח התיכון, ונגד המשך העשרת האורניום שאיראן מבצעת.
על סמך שמגיעים מסוריה, עדיין מוקדם להעריך מה בדיוק נפגע ואם הפגיעה אכן הייתה מדויקת. אבל אפשר להעריך שמדובר בציוד לדיוק טילים שאיראן מנסה להעביר לחיזבאללה, או בסוללות טילי קרקע-אוויר מהירות שהסורים ניסו להעביר לחיזבאללה. בכל מקרה ברור שמישהו התכוון למנוע הגעה של חומרי ואמצעי לחימה לחיזבאללה וכנראה הצליח, לפחות חלקית.