ועדת החוקה של הכנסת דנה הבוקר (יום ב') באישור התקנות שעליהן החליט קבינט הקורונה להחלת התו הירוק בכל כמות משתתפים באולמות, גני אירועים, כנסים, אירועי תרבות וספורט, מכוני כושר וסטודיו, בתי מלון, בתי קולנוע ומסעדות. במתחמים שבהם פועל תו ירוק תתאפשר כניסה עבור מחוסנים ומחלימים או באמצעות בדיקת קורונה שלילית. עד 20 באוגוסט יחול התו הירוק על בני 12 ומעלה, ואז יחול על כל הגילים. הדיון עסק גם בהחלטת הקבינט להחריג בתי תפילה ולהחיל תו ירוק רק במקומות שבהם יהיו יותר מ-50 מתפללים. ynet העביר את הדיון מהכנסת בשידור חי.

עוד בנושא הקורונה:

בתחילת הדיון אמרה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד בריאות, כי הממוצע השבועי של החולים המאומתים עומד על 3,400 ליום. "כיום יש 349 בני אדם במצב קשה או קריטי, כשלפני חודש היו 20-25 חולים במצב קשה. בגל הרביעי יש מעל מאה נפטרים, שזו גם עלייה אחרי שתקופה ארוכה לא היו נפטרים. אלה נתונים של מגפה במקדם הדבקה של 1.3-1.4 ואנחנו רואים שאחוז וחצי מהמאומתים מתחילים להיות חולים. זה מקדם הדבקה מאוד גבוה. זו בהחלט מגפה שהיא לא יציבה. אנחנו במקום אחר מבחינת החיסונים. אנחנו צריכים לתת לחיסונים האלה זמן". היא הוסיפה כי "אנחנו רואים את המגפה כרגע ממשיכה בעלייה מעריכית (אקספוננציאלית) שמכפילה את עצמה כל כמה ימים".
3 צפייה בגלריה
ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה
ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה
ד"ר שרון אלרעי פרייס בוועדת החוקה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
במקביל דנה הוועדה בראשותו של ח"כ גלעד קריב (העבודה) גם בהחמרה בכללי הכניסה והיציאה מהארץ, לפי רשימת מדינות מעודכנת שתיכנס לתוקף ביום שני הקרוב. אם ועדת החוקה תאשר את קיום המדיניות החדשה, החוזרים מרוב היעדים בעולם יצטרכו בידוד מלא של שבוע, גם אם הם מחוסנים, בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות. עד אז תימשך המדיניות שהייתה נהוגה עד היום, שכוללת שורת מדינות שהחזרה מהן מחייבת בבידוד של 24 שעות למחוסנים.
משרד הבריאות הודיע כי מעתה המדינות יחולקו לשלושה צבעים: אדומות, שהסיכון בהן הוא מרבי, כתומות - שמחייבות בידוד מלא, וצהובות, שהסיכון בהן נמוך. בנושא זה אמרה ד"ר אלרעי פרייס: "יש עוד רעיונות איך לדייק את זה יותר ולמצוא את המתווה הנכון. כרגע אנחנו נמצאים בתחלואה שהולכת ועולה ברמה שעלולה להשפיע על פעילות המשק במדינת ישראל ורצוי בשלב הזה כמה שפחות להכניס תחלואה מבחוץ".
3 צפייה בגלריה
גלעד קריב בוועדת החוקה
גלעד קריב בוועדת החוקה
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
"המתווה החדש לסיווג המדינות אושר באופן עקרוני", הוסיפה ד"ר אלרעי פרייס, "תהיינה מדינות בודדות בסיכון מירבי ותהיינה מספר מדינות שעומדות בקריטריונים של תחלואה מאוד נמוכה שיהיה אפשר לחזור מהן ללא בידוד. סט המדינות לא אושר סופית. תהיה התרעה מספיק מוקדמת". יו"ר הוועדה, ח"כ קריב, הלין על כך שמשרד הבריאות פרסם את המתווה כאילו כבר קיבל אישור: "צריך לציין שלא רק שזה עתיד להיכנס בתאריך מסוים, אלא גם שהמתווה כפוף לאישור של הממשלה ושל ועדות הכנסת".
3 צפייה בגלריה
עומסים בנתב"ג
עומסים בנתב"ג
נתב"ג. "למצוא את המתווה הנכון"
(צילום: שמוליק דודפור )
ח"כ קריב הצביע על כך שהמתווה החדש יגדיל את מספר האזרחים שיידרשו לבידוד ושאל אם למשרד הבריאות יש מספיק בדיקות. ד"ר אלרעי פרייס אישרה שמשרד הבריאות ופיקוד העורף ערוכים לכך. יו"ר הוועדה גם נזף במשרד הבריאות על כך שלא הייתה התקדמות בחקיקה שתאפשר להשתמש ביישומון "ההסכמון" כדי לפקח אחר מבודדים: "מתי אתם הולכים לתקן את החוק? באוקטובר? ובינתיים להחמיר את ההגבלות על הציבור? אני מבקש תשובה". במהלך הדיון אישרה הוועדה את התקנות המסירות את הודו מרשימת המדינות בסיכון מירבי ו"מקפיאות" את שאר הרשימה עד לאישורו של מודל חדש להערכת סיכונים. כמו כן, אישרה הוועדה הוספת חריג לאיסור היציאה מישראל - עיתונאי או איש תקשורת היוצאים לשם מילוי תפקידם.

"להפעיל את כל הכלים"

החל מאמש, אדם שלא התחסן יורשה להיכנס למתחמים שדורשים תו ירוק רק באמצעות בדיקה מהירה שבוצעה 24 שעות לפני מועד הכניסה. התקנות נכנסו אמש לתוקף שיימשך עד 4 בספטמבר. הוועדה יכולה לאשר או לבטל את התקנות או לשנות את תוקפן. בנושא זה אמרה ד"ר אלרעי פרייס: "כל כלי שיש לנו, שהוא יחסית רך, שבו עושים בדיקות ומוודאים שאנשים לא נכנסים חולים להתקהלות, ראוי להפעיל אותו. משרד הבריאות אמר שהיה ראוי להפעיל אותו לפני חודש וחצי וזה ראוי שיופעל. זה יבלום את הרכבת הדוהרת הזאת. לא יעצור, אלא יוריד מהירות". ד"ר אלרעי פרייס נשאלה לגבי האפשרות שמדינת ישראל תיכנס בקרוב לסגר רביעי. "סגר זה לא גזירת גורל שהולכים אליה בכל מקרה", השיבה, "סגר זה משהו טקטי שעוזר להוריד תחלואה לזמן קצר. אנחנו מנסים לא להגיע לדבר הזה. במגפה שהיא כרגע עם מקדם הדבקה 1.3-1.4, שמכפילה את עצמה כל 10 ימים, צריך להפעיל את כל הכלים שיש - כולל תו ירוק בלי חרירים, תו סגול שרוצים להמליץ להפעיל אותו במקומות שאין תו ירוק כולל התקהלות, כל הדברים שאפשר לעשות כדי להאט את המגפה ולאפשר למיליון פלוס שלא התחסנו להתחסן". בהמשך הדיון הודיע ח"כ קריב לאמנון שמואלי, מנהל אשכול נתב"ג ברשות האוכלוסין וההגירה, כי ימליץ לוועדה שלא לאשר את התקנות להגבלת היציאה לחו״ל ללא ייעוץ משפטי לוועדת החריגים. "לא ייתכן שבכל הנושא של פגיעה בזכויות יסוד התודעה היא של מצב חירום", אמר יו"ר ועדת החוקה, "לא יכול להיות שצמצום זכויות האדם זה מצב חירום ומהצד השני אין תמיכה משפטית. לא יכול להיות שמשרד המשפטים יחזור אלינו 10 ימים אחרי דיון בזכויות חוקתיות ללא תשובה. אתם מביאים לכך שפעם הבאה לא נוכל לאשר את התקנות להגבלות היציאה לחו"ל, אלא אם יש ייעוץ משפטי לוועדת החריגים. אם לא נקבל נתונים, אל תבואו אלינו בעוד 10 ימים להגבלת המדינות".