נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן הצהיר הערב (יום ו') כי הבחירות לרשויות המקומיות שיתקיימו ב-31 במרץ יהיו מערכת הבחירות האחרונה שלו – אמירה שמשמעותה היא כי בכוונתו לפרוש בתום הקדנציה הנוכחית שלו כנשיא. "זה הסוף מבחינתי, תחת המנדט שנתן לי החוק אלה הבחירות האחרונות שלי", אמר ארדואן. "תוצאות הבחירות הללו יהיו העברת השרביט לאחים שלי שיבואו אחריי".
2 צפייה בגלריה
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
נשיא טורקיה רג'פ טראיפ ארדואן
ארדואן. הפך מרה"מ לנשיא - והרחיב את סמכויותיו
(צילום: Sean Gallup/Getty Images)
ארדואן מנהיג את טורקיה זה יותר משני עשורים. ב-2002 נבחר לראשונה לראש הממשלה, אז התפקיד הבכיר בטורקיה, תוך שהוא מוביל את מפלגתו האיסלאמיסטית לניצחון סוחף בבחירות. בעשור שעבר עבר לכהן כנשיא והעביר רפורמה פוליטית עמוקה שכללה את שינוי החוקה והפיכת הנשיא לבעל התפקיד הבכיר במדינה.
ארדואן מואשם כי תחת הנהגתו דוכאה התקשורת החופשית בטורקיה ונשלל ממתנגדי שלטונו חופש ביטוי ממשי, וכי גם מוסדות דמוקרטיים כמו ועדת הבחירות המרכזית נתונים למעשה למרותו. בשנת 2016 הצליח לשרוד ניסיון להפיכה צבאית, ובעקבותיו יצא למסע טיהורים שבו עשרות בני אדם נכלאו ורבבות נוספים פוטרו בטענה כי היו שותפים למזימת ההפיכה.
מערכת הבחירות האחרונה לנשיאות טורקיה נערכה במאי של השנה שעברה, ובה ניצח ארדואן בפער של כ-4.2% את מנהיג האופוזיציה החילונית כמאל קיליצ'דראולו. ארדואן הגיע לבחירות ההן כשלפי הסקרים הוא נמצא בפיגור משמעותי אחרי קיליצ'דראולו, והעובדה שניצח לבסוף ללא קושי רב רק העמיקה את התחושה ששליטתו בפוליטיקה הטורקית ובמוסדות המדינה מוחלטת.
2 צפייה בגלריה
תומכים של רג'פ טאיפ ארדואן חוגגים באיסטנבול
תומכים של רג'פ טאיפ ארדואן חוגגים באיסטנבול
תומכי ארדואן חוגגים בבחירות אשתקד. הן לא היו הוגנות
(צילום: רויטרס)
לפי משקיפים בינלאומיים, אף שהבחירות אשתקד היו דמוקרטיות מבחינת האפשרות לממש את זכות ההצבעה, הן היו לחלוטין לא הוגנות, וכללו בין השאר פער עצום בדקות השידור שניתנו בתקשורת הממלכתית לארדואן ולשותפיו לעומת אלה שניתנו לאנשי האופוזיציה.
לאורך שנות שלטונו נקט ארדואן מדיניות חוץ לעומתית כלפי מדינות שונות, בהן ישראל ולעיתים גם ארה"ב. למבקר חריף ביותר של ישראל הפך ב-2009, בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" בעזה, ולשיא הביא את המשבר איתה ב-2010 בעקבות המשט לעזה, שבו פעילים טורקים שניסו לפרוץ את הסגר על רצועת עזה נהרגו מאש צה"ל, אחרי שתקפו בנשק חם את לוחמי השייטת שניסו לעצור אותם.
בשנים הבאות נערכו כמה ניסיונות פיוס בין המדינות, ובשנתיים האחרונות הסתמנה התחממות משמעותית בין הצדדים. מאז 7 באוקטובר ותחילת מלחמת "חרבות ברזל" שב ארדואן להיות אחד מתוקפיה החריפים ביותר של ישראל, ובין השאר האשים אותה ברצח עם בעזה והשווה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לאדולף היטלר.