נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מסר אמש (שני) הצהרה לראשונה מאז סיום המרד של קבוצת וגנר בארצו. הוא הודה לאנשי הקבוצה על כך שמנעו "שפיכות דמים" ברוסיה, האשים את המערב ואוקראינה ש"רצו שהרוסים יהרגו אחד את השני" והציע לאנשי וגנר להצטרף לצבא רוסיה, לחזור למשפחותיהם - או לעזוב לבלארוס. הוא לא הזכיר את שמו של מנהיג קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין, אך כן אמר כי מארגני המרד יובאו לדין. "זו פעילות נפשעת שנועדה להחליש את המדינה", אמר נשיא רוסיה בהצהרה, שככל הנראה הוקלטה מראש.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין. לבלארוס, למשפחות - או לצבא
(צילום: AFP)
בפתח דבריו בקרמלין אמר פוטין כי "החברה מאוחדת. רוב אנשי וגנר הם פטריוטים גם כן". הוא הוסיף כי "אני מבטיח לאלה מווגנר שרוצים ללכת לבלארוס, שאעמוד בהבטחתי". פוטין אמר כי המרד היה מדוכא בכל מקרה, והזהיר כי "כל סחיטה וניסיון לארגן מרד פנימי יסתיימו בתבוסה". לטענתו, כל ההחלטות ה"דרושות לנטרול האיום" התקבלו כבר בהתחלה. לצד זאת, הוא טען כי ננקטו צעדים כדי למנוע שפיכות דמים גדולה, אך "זה לקח זמן", כלשונו. מיד אחרי הנאום, דווח ברוסיה כי פוטין נפגש עם ראשי סוכנויות הביטחון של רוסיה, כולל שר ההגנה סרגיי שויגו, שאותו דרש פריגוז'ין להדיח.
בנאומו, פוטין הודה לראשונה שטייסים של צבא רוסיה נהרגו במהלך התקדמות קבוצת וגנר לעבר מוסקבה. "האומץ וההקרבה של הטייסים הגיבורים שנפלו, הצילו את רוסיה מהשלכות הרסניות", אמר. הקרמלין לא סיפק מידע רשמי באשר לכמות כלי הטיס והטייסים שנפגעו, אך בערוצי טלגרם רוסיים המסקרים את המלחמה דווח בימים האחרונים על לפחות שלושה מסוקים ומטוס שיורטו על ידי לוחמי וגנר. בליל המרד, פריגוז'ין טען להפלת מסוק רוסי: "מסוק פתח באש לעבר שיירה אזרחית, והוא הופל על ידי היחידות של וגנר".
אתמול פרסם הקרמלין סרטון ראשון של פוטין מאז שבת בבוקר, ובו בירך הנשיא את משתתפיו של פורום תעשייתי. לא ידוע מתי הוא צולם. זה היה הסרטון הראשון של נשיא רוסיה מאז תום המרד בשבת בערב, אך פוטין לא התייחס בו לאירועי סוף השבוע. במהלך המרידה בשבת דווח כי מטוסו של פוטין המריא ממוסקבה, ורבים תהו אם הוא הסתלק מהבירה הרוסית מחשש להפיכה. לפי שעה, עדיין לא ברור גם איפה נמצא פריגוז'ין. גם בארה"ב אמרו שאין כרגע ודאות שהוא נמצא בבלארוס - כפי שהוחלט בהסכם שבו תיווך הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו.
6 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטין
פוטין בפגישה עם ראשי סוכנויות הביטחון. גם שויגו שם
(צילום: AP)
6 צפייה בגלריה
סרגיי שויגו
סרגיי שויגו
שר ההגנה שפריגוז'ין דרש להדיח עדיין בתפקיד. שויגו בדרכו לפגישה
(צילום: AP)

דבריו של פוטין הגיעו אחרי שאתמול פורסמה לראשונה מאז המרד הקלטה של מנהיג קבוצת וגנר יבגני פריגוז'ין. הוא אמר כי הוא ואנשיו לא תכננו להפיל את השלטון. "התחלנו בצעדה שלנו בגלל אי-צדק. לא הראינו שום תוקפנות. אנחנו הותקפנו בטילים ומסוקים", אמר. "הסתובבנו כדי למנוע שפיכת דם של חיילים רוסים". עוד טען כי מטרת ה"צעדה" הייתה למנוע השמדה של קבוצת וגנר. ה"צעדה", הוסיף פריגוז'ין, הייתה דוגמה של "כיתת אמן" לאופן שבו אמורה הייתה להיראות הפלישה לאוקראינה.
בהקלטה הוסיף מנהיג קבוצת שכירי החרב כי לוקשנקו הציע לו פתרונות שבמסגרתם תוכל קבוצת וגנר להמשיך להתקיים בשטח בלארוס - אך לא פירט.

במערב הסירו אחריות

פוטין אמנם האשים בדבריו את המערב ואת אוקראינה, אבל במדינות המערב הסירו עוד לפני כן כל אחריות מהמרד של פריגוז'ין. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הבהיר אתמול כי לארה"ב או לנאט"ו לא היה כל קשר, וג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, ציין כי האמריקנים הבהירו זאת גם בכמה ערוצים דיפלומטיים. גם שר החוץ הבריטי ג'יימס קלברלי אמר כי מדובר בעניין פנים-רוסי, ודברים דומים השמיע ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, שהאשים כי פוטין "יצר את האיום הזה" - קבוצת וגנר - אמר שלשום כי המרד ברוסיה מוכיח לעולם שמוסקבה "לא שולטת בשום דבר", גם לא על שטחיה שלה. זלנסקי ניצל את היום לביקור בחזית הלחימה במחוז דונייצק, והצטלם עם חיילים אוקראינים.
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
זלנסקי בחזית. טען שהמרד הוא דוגמה לכך שמוסקבה לא שולטת בשום דבר
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian Presidential press service)
6 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי
(צילום: AFP PHOTO / Ukrainian Presidential press service)
הדרמה ברוסיה, נזכיר, החלה ביום שישי בערב, כשפריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר" שלקחה חלק מרכזי במאמץ המלחמתי של הרוסים באוקראינה, האשים כי הצבא הרוסי תקף את כוחותיו והרג רבים מהם. פריגוז'ין הבטיח נקמה, ועד מהרה השתלטו חייליו, ללא כל התנגדות, על מתקני הצבא בעיר רוסטוב-על-הדון ובעיר וורונז'. משם המשיכו להתקדם לעבר מוסקבה, כשהטנקים והמשוריינים שלהם מוחצים מחסומים שהוקמו בכבישים, וכוחות הביטחון הרוסיים אינם מעמידים מולם התנגדות משמעותית. בצל ההתקדמות המהירה של אנשי וגנר נערכו בשישי במוסקבה לאפשרות של קרבות דמים בעיר: לוחמים הוצבו בעמדות ירי, והתושבים נקראו להישאר בבתים.
במהלך האירועים בסוף השבוע אמר פריגוז'ין כי מטרת המרד שלו היא להדיח את שר ההגנה שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב, שאיתם הוא מסוכסך כבר זמן רב ושאותם הוא מאשים בכישלונות הרוסיים באוקראינה. הוא הדגיש כי ההתקדמות למוסקבה אינה "ניסיון הפיכה" אלא "צעידה למען הצדק", וכי מטרתה אינה להדיח את פוטין, אלא את ראשי מערכת הביטחון שלו בלבד. הדהירה של חיילי פריגוז'ין אל מוסקבה עוררה דריכות גדולה במערב, בהתחשב בעובדה שרוסיה מחזיקה בארסנל הנשק הגרעיני הגדול ביותר בעולם, ושפריגוז'ין הוא פושע מלחמה לא פחות מפוטין, ואחראי לשלל מעשי טבח מחרידים באוקראינה, בסוריה ובאפריקה.
6 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו 6 אפריל 2023
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו 6 אפריל 2023
לוקשנקו. הציע "פתרונות" לפריגוז'ין
(צילום: AP)
בשבת בערב, כשהיו כבר מי שדנו באפשרות שמשטר פוטין ייפול, הודיע לפתע פריגוז'ין כי הורה לכוחותיו לסגת בחזרה לבסיסיהם באוקראינה, בעקבות הסכם שהושג עם הקרמלין בתיווכו של הרודן הבלארוסי אלכסנדר לוקשנקו. בהמשך מסר דוברו של פוטין כי במסגרת ההסכם נקבע שפריגוז'ין ייצא לגלות בבלארוס, החקירה נגדו ברוסיה בגין קריאה למרד תיסגר, ו"קבוצת וגנר" תפורק למעשה: הלוחמים שהצטרפו למרד של פריגוז'ין יקבלו חסינות מהעמדה לדין על מעשיהם, ואילו כל שאר לוחמי הארגון יידרשו לחתום על חוזים אישיים מול משרד ההגנה – ויהפכו כפופים למרותו.
אלא שפריגוז'ין אמר אמש כי רוב הלוחמים סירבו לחתום על חוזים מול משרד ההגנה. "כולם יודעים היטב מהחוויה הנוכחית ומהחוויה שלהם ב'מבצע הצבאי המיוחד' (המלחמה באוקראינה) שזה יוביל לאובדן של היכולת להילחם", הוא אמר. למרות זאת, הוא הבהיר כי כמה לוחמים כן חתמו על חוזים עם משרד ההגנה - אבל טען שמספרם מינימלי. "הלוחמים האלה, שהחליטו שהם מוכנים לעבור למשרד ההגנה, מספרם מוערך באחוז או שניים", אמר.
פורסם לראשונה: 22:11, 26.06.23