2 צפייה בגלריה
 אביב כוכבי, רב סרן גלעד פרנקן
 אביב כוכבי, רב סרן גלעד פרנקן
רס"ן פרנקן וכוכבי
(צילום: שאול גולן, מתוך עמוד הפייסבוק של חיל המשטרה הצבאית)
החלטתו של הרמטכ"ל לסרב לפשרה שהציע בית המשפט העליון בפרשת ניב לובטון ז"ל היא חשובה ואמיצה. חשובה, מכיוון שהיא מבהירה את המעמד שמקנה הרמטכ"ל לשאלת האחריות הפיקודית, ואת התעקשותו שלא לאפשר לבית המשפט לקבל במקומו החלטות שכל-כולן במישור הפיקודי והערכי. ואמיצה, מכיוון שלא פשוט, אפילו אם אתה רמטכ"ל, להיישיר מבט אל נשיאת בית המשפט העליון ולומר לה "לא, גברתי הנשיאה".
למעשה, הרמטכ"ל כוכבי משרטט גבול ברור לעליון, ואומר לו: או אני - או רס"ן פרנקן. הצבא הזה לא מספיק גדול עבור שנינו. החייל מס' 1 לא משתמש במילים כאלו מול בית המשפט העליון ולא מציב אולטימטום, בוודאי לא בגלוי, אבל הצעד שבו נקט אתמול הוא בהחלט חריג. השופטים ציפו ממנו להסכים לפשרה ולמעשה להתקפל. והוא נותר זקוף.
למעשה, הרמטכ"ל כוכבי משרטט גבול ברור לעליון, ואומר לו: או אני - או רס"ן פרנקן. הצבא הזה לא מספיק גדול עבור שנינו
לטענת הצבא, מפקד מצ"ח באר שבע כשל כאן: במשמרת שלו לוחם מצטיין איבד את חייו, ומשפחת לובטון איבדה את בנה. הפקודים שלו הם אלה שגייסו את לובטון באיומים כמקור. הם אלה שזילזלו בזעקותיו לעזרה, הם אלה שפטרו את עצמם ב"הכל טוב, שיזדיין", והם אלה, כפי שפרסם השבוע איתי אילנאי ב"ידיעות אחרונות" ו-ynet, שאפילו לא טרחו למסור את המידע הרלוונטי לכוחות שניסו לאתר את לובטון ולהציל אותו ברגע האחרון.
2 צפייה בגלריה
ניב לובטון ז"ל
ניב לובטון ז"ל
הצומת הערכי של הרמטכ"ל. ניב לובטון ז"ל
(צילום: אלעד גרשגורן)
לכן, צדק הרמטכ"ל כוכבי כאשר הדיח את רס"ן פרנקן. וצדק שוב כאשר סירב, בסופו של דבר, להיכנע לעליון ולהסכים לפשרה שתשאיר את הקצין בצבא בתמורה לנזיפה.
לא רק פרשת לובטון נידונה השבוע בעליון, בעקבות הערעור על פסק הדין השערורייתי של שופטת המחוזי ארנה לוי, אלא סמכותו של הרמטכ"ל כמפקדו העליון של הצבא. אם הוא לא יכול לקבוע כי אחד מקציניו לא עמד במצופה ובנדרש ממנו וכי הוא לא מימש את אחריותו הפיקודית, איך הוא יכול להוביל את צה"ל?
לא תהיה פשרה, אמר כוכבי לשופטים. אם תרצו, אתם מוזמנים להכריח אותי להחזיר את פרנקן לצבא. אתם תהיו אלו שמפוררים את ערך הסמכות הפיקודית בצה"ל, לא אני. הימור לא פשוט מבחינתו של כוכבי, כי הניסיון מלמד ששופטי העליון לא ימהרו להפוך את החלטת המחוזי.
הצומת הערכי הגדול ביותר בכהונת קודמו של כוכבי בתפקיד היה פרשת אלאור אזריה. גדי איזנקוט נלחם על טוהר הנשק ולא ויתר עד שהלוחם שירה למוות במחבל פצוע ששוכב על הרצפה בחברון, 11 דקות אחרי שנוטרל, יועמד לדין על המעשה שעשה. הוא לא התקפל גם כשההמון ברחוב קפלן זעק "גדי גדי תיזהר, רבין מחפש חבר" אחרי פסק הדין. שלוש שנים לתוך כהונתו, ונדמה כי אביב כוכבי הגיע לצומת שלו.