ראש הממשלה בנימין נתניהו, שעדיין ממשיך בסירובו להתראיין לכלי תקשורת ישראליים, המשיך הלילה (בין שישי לשבת) את סבב הריאיונות שלו ברשתות האמריקניות - ובריאיון ל-CNN סירב שוב להתחייב שיציית לפסיקת בג"ץ. "אני חושב שאנחנו צריכים לפעול לפי פסיקת בית המשפט - ובית המשפט העליון צריך לפעול לפי חוקי היסוד שהכנסת מחוקקת", אמר.
המראיינת קייטלין קולינס התעקשה: "זה לא כן או לא", ונתניהו השיב: "זו התשובה הנכונה. אני רוצה שאנחנו נמשיך לציית לפסיקות של העליון ושהעליון ימשיך לפעול לפי חוקי היסוד. זה האיזון הנכון". העימות בין השניים נמשך: "אני חושבת שזה מאוד בולט שאתה לא עונה על השאלה הזו, לא ענית על זה בריאיון הקודם ל-CNN ואתה לא עונה על זה עכשיו. זו שאלה של כן או לא", אמרה לו המראיינת. נתניהו סיכם: "אני מקווה שלא נגיע לשם. אני מקווה ששני הצדדים יעשו את הדבר ההכרחי".
5 צפייה בגלריה
"בג"ץ יפסול חוק יסוד? מקווה שלא נגיע לשם"
"בג"ץ יפסול חוק יסוד? מקווה שלא נגיע לשם"
"בג"ץ יפסול חוק יסוד? מקווה שלא נגיע לשם"
(צילום: EPA, אלכס קולומויסקי)
ב-CNN הקדישו חלק מרכזי מהריאיון עם נתניהו לסוגיית המהפכה המשפטית שמנסה ממשלתו לקדם. "לביידן לקח הרבה זמן לפגוש אותך. אפילו לא בבית הלבן, אלא בשולי עצרת האו"ם. זה די ברור שהם מוטרדים מהרפורמה הזו", אמרה המראיינת לנתניהו. ראש הממשלה השיב: "הם לא מסתירים את זה. אבל אלה ההחלטות הדמוקרטיות שלנו. זה אמנם לקח תשעה חודשים אבל הפגישה קרתה, וזו הייתה פגישה טובה מאוד".

"גרעין סעודי? זה מסובך"

בחלק אחר של הריאיון, שעסק במגעים להסכם היסטורי בין ישראל לסעודיה, נתניהו התחמק מלהשיב על השאלה האם יסכים להעשרת אורניום על אדמת סעודיה, בצל החששות בישראל בנושא וההתנגדות במערכת הביטחון. "יש שם בעיות גדולות. זו סוגיה מסובכת", אמר נתניהו - ימים לאחר שדווח כי הוא הורה לגורמי הביטחון והגרעין הבכירים בישראל לשתף פעולה עם ארה"ב בכל הנוגע למו"מ סביב הגעה לפשרה שתאפשר לסעודיה להפוך למדינה השנייה שתעשיר אורניום במזרח התיכון.

5 צפייה בגלריה
"לא נעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל"
"לא נעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל"
"לא נעשה שום דבר שיסכן את ביטחון ישראל"
(צילום: AP, רויטרס / Brendan McDermid)
ראש הממשלה הבהיר הלילה כי "לא נעשה שום דבר, בשום דרך, שיסכן את ביטחון ישראל. אני חייב להגיד שאני עובד כתף אל כתף עם ביידן בנושא הזה. זה משהו שאנחנו עומדים עליו מאוד בחוזקה - מה אפשר לעשות ומה אי-אפשר לעשות (בהסכם - א"א)".
בריאיון הוא אף התייחס לקשיים שעשויים לעורר שותפיו הקואליציוניים בכל הנוגע לוויתורים לפלסטינים, והעריך כי לבסוף הם יישרו קו. "אני חושב שאנשים לא מבינים איך השיטה שלנו עובדת", אמר לאחר שעומת עם אמירותיהם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', "הקואליציה שלי הצטרפה אליי, לא אני אליהם. הם מדברים ומדברים, אבל זו הפוליטיקה".
5 צפייה בגלריה
נתניהו סבור שלבסוף הם יישרו קו. "הם מדברים ומדברים, זו הפוליטיקה"
נתניהו סבור שלבסוף הם יישרו קו. "הם מדברים ומדברים, זו הפוליטיקה"
נתניהו סבור שלבסוף הם יישרו קו. "הם מדברים ומדברים, זו הפוליטיקה"
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
לדבריו, "כשנגיע לשלב ההחלטות - וכולם יראו את 'החבילה המלאה', אני חושב שיש סיכוי טוב מאוד שכולם יצטרפו. הייתה לי פגישת קבינט לפני כמה שבועות ואמרתי להם שהמדיניות שלנו היא למנוע את קריסת הרשות הפלסטינית - והייתה לנו הצבעה של 10 אנשים, 8 הצביעו יחד איתי, אחד התנגד ואחד נמנע. ואני מאמין שגם כאן נקבל תמיכה מבוססת בישראל מימין, משמאל ומקהילה הבינלאומית".
- תהיה מוכן לפרק את הקואליציה שלך כדי להשיג את העסקה הזו? "אני לא חושב שזה ידרוש את זה. השאלה זה אם אני אחליט ללכת על העסקה הזו. המבחן האולטימטיבי זה אם אני והמפלגה שלי מאמינים שזה משהו שמשרת את האינטרסים של ישראל".

"חלון ההזדמנויות" - והמכשולים

בפועל, על אף דבריו של נתניהו על "חלון הזדמנויות להסכם" כלל אין ביטחון שארה"ב, סעודיה וישראל יגיעו לאחד כזה בקרוב, וישנו סיכוי לא מבוטל שמאמציהם ייכשלו ולפי נתניהו אם זה לא יקרה ב"חודשים הבאים" ייתכן שזה אף יידחה בשנים אחדות.
על אף דבריו המהדהדים של יורש העצר הסעודי בריאיון ל"פוקס ניוז" בלילה שבין רביעי לחמישי וכן נאומו של נתניהו באו"ם שהכריז כי "אנחנו על סף שלום היסטורי", נזכיר כי ישנם לא מעט מכשולים הצפויים בדרך, בין היתר מצד גורמים ניציים בקואליציה של נתניהו - אך לא רק.
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
יצליח להביא הסכם היסטורי ב"חלון ההזדמנויות"? ביידן
(צילום: Jim WATSON / AFP)
גורם מדיני בכיר העריך אחרי פגישת נתניהו עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי הסיכויים להצלחה נאמדים ב-50%, וגורם אמריקני בכיר היה אף פסימי יותר ודיבר על 40%. הדרך להסכם נורמליזציה עוד ארוכה ומלאה במהמורות. למרות הנחישות של כל אחד מהשלושה לקדם את האינטרסים שלו, בפניהם ניצבות הסוגייה הפלסטינית והרצון הסעודי להעשרת אורניום עצמית - שתי מחלוקות שעליהן יהיה קשה להגיע להסכמה.
לפי ההצהרות האחרונות של שלושת המנהיגים, נראה שישראל וסעודיה מעולם לא היו כל כך קרובות לנורמליזציה. נראה כי שלושת המנהיגים מעולם לא היו נחושים כל כך להגיע להסכם, כל אחד מסיבותיו. ביידן צריך הישג גדול בתחום מדיניות החוץ לקראת הבחירות לנשיאות שאולי יציל אותו בסקרים, נתניהו רוצה להשאיר אחריו מורשת ולהביא הישג מדיני משמעותי, שיחליש את המחאה ויזכיר לישראלים ש"רק נתניהו יכול", ובן סלמאן שואף להשיג גרעין אזרחי והסכם הגנה, שיבטיח שאם איראן תתקוף את סעודיה – ארה"ב תיחלץ להגנתה.
בריאיון שלו, בן סלמאן פתח רשמית במרוץ גרעין מזרח תיכוני, בדיוק כזה שראש האופוזיציה יאיר לפיד הזהיר מפניו. לפיד סבור שנתניהו רץ להסכם עם סעודיה בלי בלמים רק כי הוא נואש להישג מדיני-פוליטי. לטענתו, במקום שישראל תהיה הראשונה להתייצב נגד העשרת אורניום בסעודיה נתניהו ושריו משדרים שאפשר להתקדם להסכם גם אם זה התנאי שניצב בפניהם.

האמירה של בן סלמאן על דהירה לנשק גרעיני מרמזת על כך שהסעודים לא באמת סומכים על ההתחייבות של ביידן, שלא יאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני – לכן הוא שם על השולחן את האפשרות של העשרה עצמית. ייתכן שזו הייתה אמירה טקטית שנועדה להלחיץ את האמריקנים ולגרום להם לנקוט יד קשה יותר מול האיראנים, אבל מבחינת ישראל עניין זה יכול להתברר כאסון אסטרטגי. עניין הגרעין הוא לא המכשול המשמעותי היחיד שעומד בדרך לנורמליזציה - הסוגיה הפלסטינית מורכבת לא פחות.
הסעודים והאמריקנים מדברים על פתרון שתי המדינות, בזמן שממשלת ישראל עושה הכול כדי להבהיר שהעניין לא על הפרק -בין אם בבנייה בהתנחלויות ובין אם בהחלשת הרשות הפלסטינית. האמריקנים לוחצים על נתניהו לתת לרשות הקלות נוספות ובעיקר ליישם את מה שכבר הוחלט בקבינט ומה שסוכם בפסגות שהתקיימו בעקבה ובשארם א-שייח.
נתניהו מאמין שאפשר להגיע לנוסחה כזו שתיתן הקלות לפלסטינים ותחזק את הכלכלה ברשות, אך עדיין לא תיתן להם מדינה. נתניהו אמר לביידן, וגם בריאיונות השונים שסיפק ביממה האחרונה, שהפלסטינים יהיו חלק מהתהליך וכי הוא מוכן לקדם איתם שלום, אבל הם לא יוכלו להטיל וטו על האופן שבו הדברים יתנהלו. במילים אחרות, נתניהו חושב שניתן להגיע להסכם דוגמת הסכמי אברהם עם הסעודים, אבל לא בטוח שהם יוותרו על הפלסטינים כל כך מהר, וימים יגידו עד כמה הם מחויבים להם.