על רקע הניסיונות להגיע למתווה מוסכם של החוק לפטור מגיוס, שיוכל לעלות היום (שלישי) להצבעה בישיבת הממשלה, שורה של אנשי מילואים פרסמו עצומה שקוראת לשרים להתנגד למתווה הנוכחי. בין יוזמי העצומה, רבים מהם אנשי ימין, נמצאים גם השר לשעבר יועז הנדל, סגן ראש המועצה האזורית שומרון דוידי בן ציון, בנימין טרופר אחיו של השר חילי טרופר, וגם רס"ל במיל' אליסף פרץ - בנה של כלת פרס ישראל מרים פרץ, ואח שכול לאוריאל ואלירז שנפלו בעת שירותם בצה"ל.
3 צפייה בגלריה
אליסף פרץ
אליסף פרץ
"הגיע הזמן לשנות דברים שהרבה זמן לא שינו אותם. אנחנו כבר שנים עוסקים בנושא הזה". אליסף פרץ
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשיחה עם ynet אמר פרץ כי הגיע הזמן לפתור את סוגיית שירות החרדים בצה"ל, אחרי שנים ארוכות של פספוס ומריחה. "אנחנו לא מוכנים לוותר על אף אחד", ציין פרץ. "לא על חרדים, לא על חילונים ולא על דתיים. לכולנו יש אחריות, שותפות וגורל משותף. אנחנו צריכים להיכנס לתהליך הזה בלי שנאה או כעס".
לדברי פרץ, המלחמה חייבת להביא לשינוי המציאות בישראל: "הגיע הזמן לשנות דברים שהרבה זמן לא שינו אותם. אנחנו כבר שנים עוסקים בנושא הזה. אני לא רוצה להגיע למאבק הזה תוך כיפופי ידיים, אני גם לא אוהב את המושג מתחת לאלונקה. מצידי החרדים יכולים להתגייס ולשרת גם בסייבר, בפיתוח, ברבנות, בארגוני החברה האזרחית, בשירות לאומי. יש מתנדבים חרדים בזק"א. הם כבר עושים את זה - אז למה לא שירות אזרחי? מה ההבדל?"
הביקורת של פרץ על המתווה הנוכחי שאותו מקדמת הממשלה היא חדה וברורה: "אני דורש מהממשלה להציע חוק שרואה את צורך השעה", הצהיר. "ההצעה הזאת מפספסת ומחמיצה, אין בה באמת פתרונות למשבר הגיוס. זה לדחות, לעגל פינות, לא לעסוק בליבה עצמה. הם לא צועדים איתנו באמת".
3 צפייה בגלריה
מחאה מול בית המשפט העליון
מחאה מול בית המשפט העליון
"מחר בבוקר לא יגייסו את כל בחורי הישיבות, אבל אנחנו חייבים לייצר שינוי". מחאה נגד החוק לפטור מגיוס
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
לדבריו, "מחר בבוקר לא יגייסו את כל בחורי הישיבות, ואני גם לא רוצה לפגוע בבחורי הישיבות, אנחנו לא חיים בסקנדינביה. "אני רוצה להבהיר, התורה היא מקור הקיום של העם היהודי. בלי התורה, הגמרא והמשנה אנחנו עם ללא יעוד ותכלית. אנחנו חייבים למצוא דרך לשלב בין תורת חיים לצבא ההגנה לישראל. אני רוצה את האחים שלי איתי".
הוא הוסיף: "אנחנו חייבים לייצר שינוי. אנחנו לא יכולים להמשיך עם מה שהיה כאן עד עכשיו. ביחד אנחנו נבנה את הקשר. יש תהום ענקית בינינו. שמענו אמירות קשות של הציבור החרדי. הן הגיעו ממקום של פחד ולא ממקום של שותפות, אבל הם חייבים להבין שאנחנו לא יכולים לוותר עליהם. זה מתוך אהבת אחים. זה חייב לקרות".
לצד הביקורת על הממשלה, פרץ קרא גם לצבא לעשות שינוי כדי לקלוט את בחורי הישיבות לשירות צבאי: "חייבת להיות תפיסה מערכתית. יש פה גדוד ושם גדוד חרדי, אבל חייבים לעשות התאמות, ולא התאמות קוסמטיות. צבא העם חייב להיות צבא העם".
מרים פרץ, אימו של אליסף, שכלה את בנה הבכור אוריאל ב-25 בנובמבר 1998 במארב בדרום לבנון. ב-26 במרץ 2010 נהרג בנה השני, אלירז, בהיתקלות עם חוליית מחבלים ברצועת עזה. ב-2018 זכתה בפרס ישראל על מפעל חיים, וב-2021 אף התמודדה לנשיאות מול הנשיא הנוכחי יצחק הרצוג. הבן אליסף נאבק למען החוק שנתן לראשונה לאחים שכולים הכרה בסיסית מהמדינה - שעבר לבסוף ב-2022.
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
יועז הנדל, מיוזמי העמותה. "החלטת הממשלה הצפויה מבהירה שהמדינה לא תעשה למעננו"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
העצומה שעליה חתם פרץ מתחילה בפנייה לשרים: "עצרו! אל תפנו גב למילואימניקים! הביאו מתווה שירות שמחבר בין כל חלקי העם". עוד נכתב: "אנחנו לוחמי מילואים - הגענו מיד כשהמדינה קראה לנו. רבים מאיתנו התייצבו עוד לפני שהמדינה קראה והתעשתה. אנחנו עשינו ונעשה הכול בשביל המדינה. תמיד נבוא כשיקראו לנו. אנו מצפים שכך ינהגו כולם".
לדברי היוזמים, "החלטת הממשלה הצפויה בנוגע לחוק הגיוס מבהירה שהמדינה לא תעשה למעננו. היא לא תעשה למעננו ולמען המשפחות שלנו. המדינה משתמטת מחובותיה הבסיסיות ביותר של שותפות, שוויון, ערבות הדדית ולכידות פנימית. אין עוצמה צבאית בלי ערבות הדדית - ואת אבן היסוד הזו אתם שומטים עכשיו".
עוד נכתב בעצומה: "אנחנו רואים בחרדים אחים ושותפים. השותפות הזו צריכה לבוא גם ברגע הכי קריטי של להיות אזרח במדינת ישראל - השירות וסיכון החיים. לא כדי לשנות אותם או לפגוע באורחות חייהם. כן תוך פשרות והסכמות עם הצבא. אבל השינוי העמוק חייב להיעשות וכמו שצריך - כי אם לא במצב החירום שאנחנו נמצאים בו, אז מתי?"