2 צפייה בגלריה
ניצב אבשלום פלד
ניצב אבשלום פלד
סגן המפכ"ל החדש ניצב אבשלום פלד
(צילום: משטרת ישראל)
הניצב הנאמן מקודם, הניצב העצמאי נדחק לשוליים: בצל סערת ההדחה של מפקד מחוז תל אביב של המשטרה, ניצב עמיחי אשד, מתחת לרדאר עבר בשקט יחסי מינויו של ניצב אבשלום פלד, ראש אגף ההדרכה, לתפקיד השוטר מספר 2 בארגון - הסמפכ"ל. פלד קודם לתפקיד זה אף שמעולם - כמו שבתאי עצמו - לא כיהן כמפקד מחוז. לעומתו, אשד היה מפקד מחוז מרכז לפני תפקידו הנוכחי, מפקד מחוז תל אביב.
ההדחה של ניצב אשד ביום חמישי האחרון, על רקע ההפגנות נגד המהפכה המשפטית וחסימת נתיבי איילון, נעטפה בצמד המילים "סבב מינויים", כשהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע כי הוא מקבל את המלצת המפכ"ל לקדם את ראש אגף ההדרכה לתפקיד סגן המפכ"ל - ומי שיחליפו הוא ניצב אשד. פלד בן ה-62, המכונה "אבשי" במשטרה, "קופץ כיתה" היישר ללשכת סגן המפכ"ל קובי שבתאי, מתפקיד ניצב ראשון שנמשך כמעט שש שנים, ומדלג מעל לראשם של ניצבים שעשו כמה תפקידים בפיקוד על מחוזות ואגפים משמעותיים.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
איתמר בן גביר, עמיחי אשד, ויעקב שבתאי
בן גביר, אשד ושבתאי. השר והמפכ"ל מראים למפקד המחוז את הדרך החוצה
(צילום: נחום סגל, אלכס קולומויסקי)
אתמול אמר המפכ״ל שבתאי כי טעה בעיתוי ובדרך שבה הוחלט להזיז את ניצב אשד מתפקידו כמפקד מחוז תל אביב, אולם הודיע שההחלטה עומדת בעינה, למרות שהיועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הקפיאה את ההחלטה, ושהוא יעבור מתפקידו בתום חודש הרמדאן. המפכ"ל שבתאי וניצב אשד אינם ביחסים טובים וקיימת ביניהם מתיחות זה חודשים רבים, כך שהזזתו לאגף ההדרכה שהתפנה - תפקיד מטה שאינו נחשב נחשק במיוחד ולרוב מהווה תפקיד ראשון לקצין בדרגת ניצב - למעשה מראה לו את הדרך החוצה מהמשטרה.
פלד החל את דרכו במשטרה לפני 38 שנים כלוחם ימ"מ והתקדם במסלולי פיקוד, מרביתם בתוך מג"ב. הוא נשוי ואב לשלושה ילדים, ובשנים האחרונות שימש כראש אגף ההדרכה של המשטרה והיה הראשון לשמש בתפקיד זה. במהלך שירותו מילא פלד שורה של תפקידים בכירים בליבת העשייה המבצעית בארגון, בהם סגן מפקד מחוז ירושלים, סגן מפקד משמר הגבול, מפקד מרחב נגב ומפקד מרחב חברון.

ניצב פלד נחשב למקורב של קובי שבתאי, שרואה בו איש אמונו. "טבעי שלתפקיד סגנו שבתאי מינה אדם שהוא סומך עליו בעיניים עצומות, כי הוא אמור להיות לו לעזר בכל תחומי האחריות שהוא מופקד עליהם", אומר גורם במשטרה.
שמו של ניצב פלד עלה לכותרות ב-2008 כשהיה מפקד מרחב חברון במשטרה. תנועת "שלום עכשיו" דרשה להשעות אותו לאחר שאמר ל-ynet כי "מניסיוני המצטבר באזור חברון וגוש עציון, פעילות השמאל המיליטנטי עלולה להיות חמורה ומסוכנת".
פלד, שהיה אז קצין בדרגת ניצב-משנה, אמר אז: "כשמנתחים את אירועי הפרות הסדר עולה תמונה ברורה שזה לא רק מתנחלים, אלא ישנם גורמים בעלי עניין שמעוניינים להשפיע על דעת הקהל. בתודעה הציבורית צרובים המתנחלים כמחוללי הפרות הסדר, אבל במציאות הדברים אינם מדויקים. רובו של ציבור המתיישבים הינו שקט, ומיעוטו בלבד עוסק בהפרות סדר. גם חלקים גדולים מארגוני השמאל מקיימים מחאה לגיטימית, אך יש ארגונים שמקיימים פעולות בלתי חוקיות בעליל, ואפילו מיליטנטיות. כמשטרה, מטרתנו לפעול לאכיפת חוק שוויונית וללא משוא פנים".

לפי גורם במשטרה, פלד בן ה-62 נכנס לתפקיד הסמפכ"ל ב"גיל מאוחר לכל הדעות". ב-2017 הוא קודם לדרגת ניצב וקיבל את הפיקוד על אגף ההדרכה שהוקם אז. בשש שנים שהוא מפקד על האגף עברו כמה סבבי מינויים לתפקידי מפקדי מחוז או ראשי אגפים משמעותיים - אך דילגו עליו. בסבב הנוכחי יש תנועה הפוכה, כשמפקד מחוז תל אביב, שבעברו פיקוד על מחוז מרכז, נשלח לאגף ההדרכה - בעוד מפקד אגף ההדרכה מקודם לתפקיד הסמפכל מבלי שפיקד על מחוז.
אז מה בעצם תפקידו של הסמפכ"ל? הוא ממלא את מקומו של המפכ"ל בהיעדרו, ובתפקידו הוא מוגדר כמי שמרכז את תיאום עבודת המטה בין אגפי המשטרה והמחוזות, כמו גם את שיתוף הפעולה עם המשרד לביטחון פנים. הוא גם אחראי בשם המפכ"ל על בית הדין למשמעת, בית הדין לערעורים, היחידה הארצית לביקורת ועל מחלקת בטיחות ומינהל טכנולוגיות. סגן המפכ"ל אחראי גם על טיפול בממצאי ביקורת מבקר המדינה, מבקר המשרד לביטחון הפנים וגם ועדות בדיקה חיצוניות, והוא מסייע בנוסף בפיקוח על המשמעת במשטרה.
בעבר ההנחה הרווחת הייתה שמינוי לתפקיד סמפכ"ל מצביע על מועמדות פוטנציאלית לתפקיד המפכ"ל הבא. בפועל, מה שקרה במציאות הוא שרוב רובם של הסמפכ"לים עזבו את הארגון מבלי שזכו לעמוד בראשו. גם במקרה של ניצב פלד ניתן לקבוע כמעט בוודאות כי זה יהיה תפקידו האחרון במשטרה, והוא אמור להעניק שקט למפכ"ל שמתמודד בעשייה המבצעית מול הפשיעה והטרור, ומול סגל פיקוד שחלקים ממנו לא מקבלים את מנהיגותו ומשדרים עצמאות.
מינוי נוסף שעליו הודיעו בן גביר ושבתאי הוא שתת-ניצב לימור נח תקודם לדרגת ניצב - הקצינה השנייה בדרגה זו במשטרת ישראל - ולתפקיד ראש אגף טכנולוגיה ותקשוב. תנ"צ נח היא בת 52, נשואה ואמא לשלושה. היא מתגוררת במבשרת ציון והתגייסה למשטרה בשנת 1993. נח היא הנדסאית אלקטרוניקה ומחשבים, בעלת תואר ראשון במדעי הרוח ותואר שני במנהל עסקים. בין תפקידיה הבולטים שמילאה לאורך השנים במשטרה: סגן ראש אגף הטכנולוגיה והתקשוב, ראש חטיבת התקשוב וראש חטיבת הפיתוח.