התקציר באדיבות תאגיד השידור כאן - המשדר הרשמי של כל משחקי מונדיאל 2022
איראן שסועה ומופלגת - את זה היה ניתן לראות היטב הלילה (בין שלישי לרביעי) מסרטונים וציוצים שהחלו לזרום מהמדינה ברשתות החברתיות, בעקבות הפסד הנבחרת 1:0 לארה"ב וההדחה בשלב הבתים של המונדיאל.
מונדיאל 2022 ב-ynet - היכנסו למתחם המיוחד
זיקוקים, צפצופי מכוניות, שירים וקריאות "אמריקה אמריקה" היו חלק מהמראות בסרטונים, שבחלקם אפשר היה לחשוב לרגע שדווקא איראן היא זו שניצחה את שנואת נפשה והעפילה לשמינית הגמר.
7 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
מתנגדי משטר איראנים חוגגים את ההפסד לארה"ב עם דגל כורדיסטן
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
(צילום: רויטרס)
הסרטונים שייכים כמובן למתנגדי המשטר באיראן ולתומכי מחאת החיג'אב, שהחלה באמצע ספטמבר בעקבות מותה של הצעירה הכורדית-איראנית מהסא אמיני. אמיני בת ה-22 מתה בידי משטרת המוסר אחרי שבמהלך ביקור בטהרן נעצרה בטענה שהתרשלה בעטיית החיג'אב שלה, ושבכך הפרה את חוקי הצניעות של הרפובליקה האיסלאמית. בעקבות מותה יצאו המוני איראנים לרחובות, קראו "מוות לדיקטטור" נגד המנהיג העליון עלי חמינאי, ודרשו להרחיב את חירויות הפרט שלהם ולבטל חוקים מדכאים כמו אלה האוסרים על נשים לחשוף את שיערן בפומבי.

"משהו שלא הייתי מצפה לראות גם בעוד מיליון שנה"

עשרות תושבים בסאקז, עיר הולדתה של אמיני, היו בין אלה שנראים צוהלים אחרי ההפסד לארה"ב. העיתונאית והפעילה האיראני, מאסיח אלינז'אד, צייצה סרטון שבו נראה שיגור זיקוקי דינור כשברקע נשמעו צהלות. "הלילה באיראן. הרגע שבו נבחרת ארה"ב הבקיעה שער מול נבחרת הרפובליקה האיסלאמית של איראן", כתבה.
אתר איראן אינטרנשיונל העלה בטוויטר סרטונים דומים מאזורים אחרים באיראן, שבהם נראים תושבים מריעים, יורים זיקוקים וצופרים במכוניתם בחגיגות גדולות. סרטון אחד פורסם ממריבן, עיר במערב איראן עם אוכלוסייה כורדית גבוהה. האתר המתנגד למשטר גם שיתף סרטון מעיר הבירה טהרן. פרשן לעינייני איראן ברשת NBC, בובי גוש, אמר כי "הסרטונים מעידים על תסכול גובר מול המנהיגים הפוליטיים של איראן, שעמדה זמן רב בפני ביקורת על החוקים המגבילים והפרות זכויות האדם שלה, במיוחד נגד נשים וקהילת הלהט"ב".
"למרבה הפלא, אני רואה דיווחים מאיראן לפיהם האיראנים חוגגים את הניצחון האמריקאי", הוסיף. "זה משהו שלא הייתי מצפה לראות גם בעוד מיליון שנה. מה שאומר שהם שונאים את המשטר שלהם ואת המנהגים שמייצג את המשטר הזה".
7 צפייה בגלריה
אוהדי איראן
אוהדי איראן
אחווה איראנית-אמריקאית באצטדיון בדוחא
(צילום: AFP)
דליה, איראנית בת 18 מהעיר אחבאז שבדרום המדינה, אמרה שהמשחק מול האמריקאים חשף מחלוקות בתוך משפחתה, בין אלה שעדיין מחויבים לתמוך בנבחרת איראן לבין אחרים ששמחים לאידה. "זה כל-כך עצוב בשבילי כי אני רוצה לתמוך בהם, אבל פשוט לא יכולה", אמרה.
מהרדד ואלי, שהגיעו למשחק עם חולצות ועליהן סלוגן המהפכה: "אישה, חיים, חופש", סיפרו על הצקות מצד איראנים תומכי משטר האייתולות. "אני מרגיש כאילו אני מוקף בסוכני משמרות המהפכה", אמר מהרדד, "כולם צופים בך".

קיירוש: "כשאתה פוגש פרארי, צריך לסגור את הכביש"

מאמן נבחרת איראן, קרלוס קיירוש, שלאורך כל המונדיאל הגן על הביקורת נגד הנבחרת, אמר לאחר המשחק: "אימנתי בעבר מועדונים ונבחרות רבות, אבל מעולם לא ראיתי בקריירה שלי שחקנים שנותנים הכל ולא מקבלים שום דבר בתמורה כמו השחקנים האיראנים".
7 צפייה בגלריה
קיירוש
קיירוש
"מעולם לא ראיתי בקריירה שלי שחקנים שנותנים הכל ולא מקבלים שום דבר בתמורה כמו האיראנים". קיירוש
(צילום: AP)
"לפעמים הכדורגל לא הוגן, אנחנו נחזור חזקים יותר והצלחנו לזכות בכבוד של כל העולם", המשיך קיירוש. "אלוהי הכדורגל מברכים את אלו שמבקיעים שערים, ולצערנו לא כבשנו. אמרתי לפני המשחק שארה"ב הייתה הנבחרת הכי עקבית בשני המשחקים הראשונים. היא הייתה טובה מאיתנו. מהירה יותר, חדה יותר. לא הופתעתי מזה".
קיירוש הוסיף: "לשחקני ארה"ב יש את המהירות ואם יורשה לי לומר: כשאתה פוגש פרארי, אתה צריך לסגור את הכביש המהיר. זה מה שעשינו אחרי ההפסקה והיינו הקבוצה הטובה יותר. אנחנו התאמנו באווירה שאינה דומה לנבחרות אחרות, אבל כשאני עובד עם השחקנים על בסיס יום-יומי - הם מפגינים התלהבות ורצון לייצג את איראן".
7 צפייה בגלריה
נבחרת איראן
נבחרת איראן
(צילום: עוז מועלם)
7 צפייה בגלריה
נבחרת איראן
נבחרת איראן
(צילום: עוז מועלם)
המאמן הפורטוגלי סירב לדבר על הפנדל שאולי היה מגיע לנבחרתו בתוספת הזמן. "עדיין לא ראיתי שידור חוזר של המהלך, אבל לדבר על זה עכשיו זה חסר טעם. ארה"ב בשמינית הגמר, וזה לא ישנה כלום. החיים יימשכו".

ביידן חגג את ניצחון ארה"ב: "אלוהים אוהב אותם"

גם בארה"ב היו באקסטזה מהניצחון על איראן, גם אם מדובר בענף - שאם נודה על האמת לא הכי פופולרי במדינה. אפילו נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, התייחס למשחק ואמר: "ארה"ב, ארה"ב, זה משחק גדול. דיברתי עם המאמן והשחקנים, הם עשו את זה. אלוהים אוהב אותם".
כוכב ה-NBA ולוס אנג'לס לייקרס, לברון ג’יימס, הצטרף גם הוא לחגיגות וצייץ: "מזל טוב על ההעפלה. תמשיכו ככה".
בין המברכים היו גם דייויד בקהאם, אחד הבעלים של אינטר מיאמי מה-MLS, סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס ושחקני העבר לנדון דונובן ואלכסי ללאס. "הישג מדהים", כתב בקהאם בחשבון האינסטגרם שלו. האריס הוסיפה: "ברכות על העלייה לשמינית הגמר". ״גאה בצוות שלי. גאה במדינה שלי. ממשיכים הלאה", כתב קפטן ארה"ב לשעבר ללאס. "קדימהההה!!!!!!!!!!!!!!!", צייץ דונובן, מלך השערים של ארה"ב בכל הזמנים.