ח"כ יואב גלנט (הליכוד) מתח הבוקר (יום א') ביקורת חריפה על הממשלה ועל השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בעקבות חקירתם במחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) של שני לוחמי משמר הגבול שחיסלו את המחבל בפיגוע הדקירה בשער שכם. "השר לביטחון הפנים עשה שגיאה חמורה בעצם זה שאפשר למח"ש לקחת את הלוחמים. הממשלה צריכה להודיע שאין חקירה", אמר ח"כ גלנט בריאיון באולפן ynet.
מח"ש פתחה בחקירת הפיגוע שבו נפצע תלמיד הישיבה אברהם אלמליח (20) באורח בינוני, ובעקבות כך הוטחה בה ביקורת קשה ברשתות. ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ומפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי גיבו את שני הלוחמים. כך עשה גם השר לביטחון הפנים בר-לב, שציין בריאיון לאולפן ynet כי שני הלוחמים פעלו כנדרש וכי לא היה מקום לחקירתם במח"ש.
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט בריאיון באולפן ynet
יואב גלנט בריאיון באולפן ynet
ח"כ גלנט באולפן ynet
(צילום: קובי קואנקס)
ואולם, ח"כ גלנט סבור כאמור כי הממשלה לא הייתה צריכה לאפשר את חקירתם של הלוחמים ששוחררו ללא תנאים מגבילים וחוזרים היום ליחידתם. "נעשה סדר בדברים - מחבל שמגיע לפיגוע צריך לדעת שמחסלים אותו והוא גומר את העניין הזה מת", אמר ח"כ גלנט שבממשלה הקודמת היה חבר הקבינט המדיני-ביטחוני. "זה טוב בשבילו וזה טוב נגד הסביבה והמחבלים הבאים. כך זה צריך להיגמר, ולכן אני קודם כל מצדיע ללוחמים על הביצוע.
"השר לביטחון הפנים עשה שגיאה חמורה בעצם זה שאפשר למח"ש לקחת אותם, לא מפני שמח"ש יאשימו אותם אלא מפני מה שהוא משדר לכל משטרת ישראל היום".
- איך שר יכול למנוע ממח"ש לקיים חקירה? זה גוף עצמאי. "יש פה ממשלה, עם כל הכבוד. הממשלה צריכה לקחת ולהודיע שאין חקירה, זה הסטנדרט. 'הם עובדים לפי ההוראות שלי ואם אתם רוצים תחקרו אותי'. אם הייתי שר לביטחון הפנים והיו מזמנים את השוטרים - הייתי אומר להם שיזמנו אותי כי הם לא מגיעים".
- זו אמירה קצת פופוליסטית. "אני נותן פקודה למפכ"ל - תחקיר פנימי, אין אירוע של מח"ש. הרי הבעיה היא לא מה הם חוקרים, הבעיה היא שכשלוקחים לאנשים נשק, זה כמו שמכניסים עצירים לבית משפט עם אזיקים, גם אם לא עשו כלום. יש לזה תדמית. עצם זה שאתה שולל משוטר את הנשק, מעמיד אותו שעתיים-שלוש אחרי שביצע פעולה נכונה כביכול בשם איזשהו חוק, זה שידור מאוד בעייתי".
4 צפייה בגלריה
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
הלוחמים שניטרלו את המחבל לאחר חקירתם
לוחמי מג"ב שחיסלו את המחבל בשער שכם עם מפקדם
(צילום: דוברות המשטרה )

- מצד שני אולי זו עוצמתנו, שגם אם יש ספק מסירים את הספק. "תחקיר זה לא חקירה. תחקיר זה אירוע שעושים המפקדים, לשבת איתם, לעשות שחזור והכול. חקירה של גוף חיצוני על אנשים שפעלו כראוי זה שדר מאוד שלילי לכל המערכת המשטרתית".
- איך מתקנים בעתיד סיטואציה כזאת? "נותנים הוראה מתאימה, משנים אם צריך תקנות ובזה פותרים את הבעיה. לא כל אחד עושה מה שהוא רוצה. השדר הוא שהפרקליטות, הייעוץ המשפטי ומח"ש נמצאים מעל הציבור, מעל כוחות הביטחון, מעל המפקד בשטח, מעל המפכ"ל. זה דבר חמור, אי אפשר לנצח ככה".
- אתה אומר שצריך ללכת לשינוי חקיקה? "לא נכנס לטכניקה, כל דבר אפשר לשנות. יש פה השלמה עם מצב קיים, הרי זו ממשלה שבאה להישען על מה שהיה, היא לא מסוגלת לשנות שום דבר כתוצאה מהפיצול הפנימי, כתוצאה מהמריבות, כתוצאה מעמדת הווטו של רע"מ. אני מסתכל על תהליכים הרבה יותר חמורים".
4 צפייה בגלריה
איילת שקד
איילת שקד
שרת הפנים שקד. "היא כאילו נאבקת"
(צילום: יריב כץ )
- זה קשור לרע"מ? "כל עוד רע"מ בממשלה לא יהרסו בית אחד שנבנה בבנייה בלתי חוקית במדינת ישראל. כל ערבי עכשיו יבנה בכל מקום מה שהוא רוצה וגם יחברו אותו לחשמל. זה דבר חמור ביותר שכביכול יש פה רוממות של מלחמה ומאבק ובפועל השלמה. הדבר הכי מסוכן זה מה שעושה שרת הפנים. היא הגורם המסוכן ביותר לשליטה שלנו בשטח של הנגב, כי היא כאילו נאבקת וכאילו באה בשם הימין וכל הזמן גומרת את זה באותה סיטואציה - מתירה את הכול. אנחנו מאפשרים בחותמת השתלטות בדואית על הנגב. בית אחד לא ייהרס בתקופת הממשלה הזאת".
- אתה אומר שאולי שם מסתתרת הפוליטיקה, בתוך הניסיון של ימינה לשרוד פוליטית. "זה ניסיון אישי לשרוד. אנשים שמאבדים את השורשים שלהם בצד הזה ובצד הזה מנסים להצמיח כנפיים בשביל לעוף".
בהתייחסו למאמר של ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" בסוגיית הגרעין האיראני, אמר גלנט: "מדינת ישראל עומדת ומתייצבת מול אחד האתגרים הגדולים בתולדותיה, בשלב הפיינל שלו, עם ההרכב החלש ביותר במנהיגות הישראלית זה עשרות שנים - בנט, לפיד וגנץ זה בדיוק האנשים שאסור שיובילו איזשהו סוג של מאבק, בטח מאבק מהסוג הזה".
- השנה היא 2015. ראש ממשלת ישראל דאז נתניהו מתייצב בקונגרס האמריקני במה שנתפס כהתגרות בממשל אובמה, נושא נאום חריף ונחתם הסכם גרעין שרק אחר כך יוצאים ממנו. האם אתה חושב שדיבורים זה מה שיעצור את הגרעין האיראני? "אני עוסק בנושא הגרעין האירני באופן קרוב ואינטנסיבי מאז שהחזקתי את התיק הזה כמזכירו הצבאי של שרון, לפני 20 שנה. המל"ל היה בפוזיציה אחרת לגמרי בתקופה ההיא. הצגתי בשמו של ראש הממשלה ובנוכחותו לג'ורג' בוש, קונדוליסה רייס, דיק צ'ייני וקולין פאוול, יחד ולחוד, את נושא הגרעין האיראני בשם ראש הממשלה שרון ומדינת ישראל.
"אני מכיר את הנושא היטב, ב-20 השנים האחרונות, התקופה שבה האיראנים היו באמת במצב של לחץ פעם אחת ויחידה זה בתקופת הסנקציות של טראמפ, מפני שהפעולות הישראליות והאחרות שנעשו במישורים טכנולוגיים מודיעיניים ומבצעיים יחד עם הסנקציות שהורידו אותם אל הברכיים הביאו לחשש האמיתי. למה הדבר דומה? כשאתה אומר לאדם לקחת אנטיביוטיקה שבועיים ואחרי יומיים עוצר. עצרנו אחרי ארבע שנים. אם זה היה נמשך עד עכשיו באותה עוצמה באותו שדר, היינו מביאים את האיראנים לאן שצריך.
4 צפייה בגלריה
רה"מ נתניהו עם שר החינוך גלנט וראש עיריית ירושלים ליאון בתיכון חומת שמואל בירושלים
רה"מ נתניהו עם שר החינוך גלנט וראש עיריית ירושלים ליאון בתיכון חומת שמואל בירושלים
עם ראש הממשלה לשעבר נתניהו. "עשה את הדבר הנכון ביותר"
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
- מה יכולה לעשות המנהיגות הישראלית עכשיו כשהאמריקנים נחושים להגיע להסכם? "מה שעשה אז נתניהו, שנתפש כדבר שעורר תרעומת, זה היה הרי הדבר הנכון ביותר לעשייה. הוא בא והעמיד את הממשל האמריקני בפני המציאות. צריך לזכור, הממשל האמריקני בראש ובראשונה כפוף לעם האמריקני. כלומר, הנשיא, קונגרסמנים, סנאטורים, מושלים - כל אלו יונקים את כוחם מהעם האמריקני".
- אז אתה היית הולך לעימות עם הממשל האמריקני דרך שיח עם האמריקנים? "הממשלה הזו עשתה שגיאה כפולה מיד בהתחלה כתוצאה מחוסר ניסיון ולצערי גם חוסר מנהיגות. האמירה הראשונה, התהליך הראשון זה שנתאם כל דבר מבצעי עם האמריקנים, לא היה דבר כזה אף פעם. היינו מודיעים כאשר צריך, ומתאמים כשצריך. הדבר השני, כאשר מדובר על אינטרס חיוני, אסטרטגי ומרכזי של ישראל - אתה לא מדינת חסות של ארה"ב ולא אחת מ-50 המדינות".
- אם וכאשר, אתה תתמוך בפעולה ישראלית צבאית באיראן? "בוא נשאיר את העניינים האופרטיביים למקום אחר, אני לא מתנבא ולא עוסק בזה. השתתפתי ואישרתי ופעלתי בהרבה מבצעים לאורך חיי, אף פעם לא השתתפתי במבצע שקודם דיברו עליו ואז עשו אותו. בדרך כלל השתתפתי במבצעים שאו שלא דיברו עליהם בכלל אחרי זה או שלעיתים הזכירו אותם לאחר המעשה".

- מה אתה חושב בסוגיית הכבישים המופקרים בדרום? "הממשלה הזו נותנת רוח גב לפשיעה הלאומנית. הסיפור הוא שברגע שעבאס הולך לבקר אצל חמולה, שיום לפני כן עשו אצלה כפי שדווח אצלכם מעצרים, והוא בא לעודד אותם על המעצרים של מדינת ישראל דרך משטרת ישראל עושה אצלם נגד ראשי כנופיות פשע בתוך החמולה, אז הכול ברור, זו רוח גבית, הם מקבלים אוויר לריאות ומתנהגים בהתאם.
"אני לא אומר שהתופעה לא הייתה קיימת לפני כן ושלא היה צריך לטפל בה. מה שקורה בחצי שנה האחרונה זו המראה שלא הייתה כדוגמתה. רואים כל יום - יורים על חקלאים בשטח, גובים דמי חסות, נשים לא יכולות לנוע בלילה בבאר שבע. לאן הגענו? בעניין הזה צריך תקנות שעת חירום במשך שנה, שנתיים, חמש. עונשי מינימום בסדר גודל אחר - מי שמחזיק נשק שלוש שנים מאסר, מי שיורה בנשק חמש שנים מאסר, מי שפוגע במישהו 10 שנים מאסר".