10 צפייה בגלריה
נתניהו מגיע לבית המשפט
נתניהו מגיע לבית המשפט
הביקורת של בן צור על דברי הבן יאיר נאמרו על דעתו. נתניהו
(צילום: מוטי קמחי)
הדיונים במשפט נתניהו ממשיכים היום (שני) בבית המשפט המחוזי בירושלים. בפתח הדיון, עורכי הדין של נתניהו ושל הנאשמים שאול ואיריס אלוביץ' מתחו ביקורת על ההתקפות האישיות על אנשי הפרקליטות והמשטרה שנשמעות מסביבתו של ראש המיועד, ובין היתר מבנו יאיר.
נתניהו הבן אמר בשבוע שעבר בגלי ישראל כי בכירים בפרקליטות המדינה ובמשטרה בגדו במדינה מכיוון ש"תפרו תיקים" לאביו, והוסיף כי "כולם מוזמנים להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל ולהסתכל מה העונש של בגידה במדינה, וזה לא כלא" - רמז לכך שבישראל קיים עונש מוות על בגידה.
10 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו וסתיו שפיר
יאיר נתניהו וסתיו שפיר
"לפעמים נחצים הקווים באופן שלא יכול להשאיר אנשים הגונים אדישים". יאיר נתניהו
(צילום: נדב אבס)
10 צפייה בגלריה
עו"ד בעז בן צור, עו"ד ז'ק חן
עו"ד בעז בן צור, עו"ד ז'ק חן
החלו את הדיונים בביקורת על ההתקפות האישיות שמגיעות מסביבת נתניהו. בן צור וחן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על כך אמר עו"ד ז'ק חן, שמייצג את בני הזוג אלוביץ', כי "סביב המשפט יש ביקורת עזה ושיח ציבורי ער, וזה נכון, חשוב ומבורך. אבל, לפעמים נחצים הקווים באופן שלא יכול להשאיר אנשים הגונים אדישים לזה". לדברי חן, "יש דברים שנאמרים והם חציית קו. אני לא רוצה לחזור על דברים כדי שלא להדהד אותם. יש להשאיר את השיח בגבולות הלגיטימיים שלו".
עורך דינו של נתניו בעז בן צור הצטרף לדבריו של חן, ואמר כי "חשוב שתהיה ביקורת אבל אנחנו שוללים באופן מוחלט אמירות שיכולות להתפרש לגופם של פרקליטים וחוקרים". בן צור ציין גם כי דבריו נאמרים "על דעתו של נתניהו".
10 צפייה בגלריה
פולינה גובזמן
פולינה גובזמן
השתתפה בחקירת בזק שהובילה לחקירות נגד נתניהו בתיק 4,000. פולינה גובזמן קריב בבית המשפט, היום
(צילום: רפי קוץ)
היום מעידה במסגרת תיק 4000 ("בזק-וואלה") פולינה גובזמן קריב, שהשתתפה בחקירות של בזק ברשות לניירות ערך שהובילו לבסוף לבניית התיק שבו נאשם ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. גובזמן קריב נשאלה על ידי סנגורו של אלוביץ' אם השתתפה בישיבות עם המפכ"ל דאז רוני אלשיך שבהן הוחלט על תרגילי חקירה, והשיבה כי "לא רק בישיבות האלו התקבלו החלטות לגבי תרגילי חקירה, ואני לא יזמתי כאלו".
לדברי גובזמן קריב, "צריך אישור לתרגילי חקירה, ואני מניחה שגם פרקליט מלווה". עם זאת, חן האשים אותה כי במהלך החקירות של אלוביץ', החוקרים צחקו עליו, ואמרו לו בין היתר כי יגמור בתור שומר בסופרמרקט. הסנגור שאל את החוקרת "האם זה לגיטימי בעינייך? שככה חוקרים אדם במצוקה?", והיא השיבה כי "נאמרו דברים אבל לא על ידי. זה לגיטימי אבל אני לא מתנהגת ככה".
חן לא קיבל את דבריה, ושאל: "איך את לא זוכרת אם איימת על שאול אלוביץ' שמפעל חייו יתמוטט?". על כך השיבה כי "לא איחלתי לשאול אלוביץ' לאבד שום דבר. המטרה בחקירה היא להגיע לאמת, וזה אירוע לא פשוט. המטרה היא לעודד אמירת אמת, אבל לא כל האמצעים כשרים, אנחנו פועלים במסגרת החוק. אני לא זוכרת שאמרתי אמירות לא נעימות, אבל כן הרמתי קול ואמרתי לו שהוא משקר".
10 צפייה בגלריה
שאול אלוביץ'
שאול אלוביץ'
"שאול אלוביץ' לא שתק בחקירה. הוא דיבר, אבל הוא לא שיתף פעולה"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בחקירה הראשית שלה, שבוצעה על ידי התובעת עו"ד יהודית תירוש, גובזמן קריב אף אמרה כי "שאול אלוביץ' לא שתק בחקירה. הוא דיבר, אבל הוא לא שיתף פעולה. לדבריה, "בחלק מהמקרים הוא שיקר באופן בוטה, למשל הוא סיפר שהוא בכלל לא התערב בעניינים של וואלה. השקרים היו גם בדברים שהיו לנו ראיות לגביהם".
עורך הדין של אלוביץ' המשיך בהפניית האצבע המאשימה על אמצעי חקירה לא סבירים, וטען כי מדובר ב"שיטה מחפירה ושימוש אסור ופסול בבני משפחה". בין היתר, טען כי החוקרים סירבו לדחות את חקירת אימה של איריס אלוביץ', שחלתה בסרטן, על אף בקשתה לדחייה בשל מצבה הרפואי. כמו כן, טען חן כי רכושם וחשבונות הבנק של בני זוג אלוביץ' וילדיהם נתפסו, ובחלק מהמקרים הדבר נעשה ללא צו מבית המשפט. עם זאת, על מרבית טענותיו של חן, השיבה גובזמן קריב כי היא לא מכירה או לא זוכרת את המקרים המדוברים.
חן הראה לגובזמן קריב שתי כתבות שפורסמו עם פרטים מתוך החקירה של שלמה פילבר, מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שמונה על ידי נתניהו, ברמיזה לכך שהיו הדלפות מהחקירות אותן ניהלה. לדברי גובזמן קריב, "היו הרבה שראו את החקירות. מבחינתי זה לא טוב שיש הדלפות".
10 צפייה בגלריה
ז'ק חן
ז'ק חן
עו"ד ז'ק חן. שאל את העדה: "איך את לא זוכרת אם איימת על אלוביץ' שמפעל חייו יתמוטט?"
(צילום: יואב דודקביץ')
10 צפייה בגלריה
פולינה גובזמן
פולינה גובזמן
"חקירה היא אירוע לא פשוט, אבל לא כל האמצעים כשרים". גובזמן קריב בבית המשפט, היום
(צילום: רפי קוץ)
הרשות לניירות ערך פתחה ב-2017 בחקירה נגד הבעלים של בזק שאול אלוביץ' ונגד בכירים בקבוצה, בחשד שביצעו מצג שווא וניפחו את שוויה של yes בתהליך מכירת המניות לבזק.
כעבור חודש נדרש לחקירה גם שלמה פילבר. באותו יום פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור על התנהלות משרד התקשורת תחת נתניהו. הדו"ח תיאר כיצד הנהלת משרד התקשורת פעלה למען בזק, תוך עקיפת גורמי המקצוע במשרד ותוך הסתמכות עיוורת על נתונים שסיפקה החברה עצמה. בתחילת 2018 נחשף כי נתניהו אירח את אלוביץ' בביתו שלוש פעמים אחרי שנכנס למשרד התקשורת.
בפברואר 2018 הועברה החקירה מרשויות האכיפה הכלכלית אל המשטרה, ובשבועות שלאחר מכן החלה שרשרת אירועים בקצב מהיר. כמה ימים לאחר שהחלה בחקירה, המשטרה כבר עצרה את אלוביץ', שלמה פילבר, וכן את יועץ התקשורת לשעבר של נתניהו ומשפחתו, ניר חפץ. בהמשך אותו שבוע חלה התפתחות דרמטית, כשפילבר חתם על הסכם עד מדינה, והסכים להעיד נגד נתניהו.
למחרת נחשף ב-ynet כי מנכ"ל וואלה, אילן ישועה, מסר לחוקרי הרשות לניירות ערך הקלטות בהן נשמע אלוביץ' מורה להיטיב עם נתניהו ומשפחתו. הקלטות אלו כנראה היו אמצעי מרכזי שהביא את פילבר לחתום על הסכם עד מדינה. כעבור שבוע, ראש הממשלה נתניהו נחקר לראשונה תחת אזהרה כחשוד בפרשה. רעייתו שרה הגיעה למשרדי להב 433 כדי למסור עדות, ותוך כדי כך הפכה גם עדותה לחקירה תחת אזהרה.
10 צפייה בגלריה
 דוד שרן
 דוד שרן
דוד שרן. הפרקליטות ביקשה להכריז עליו כעד עוין לאחר ששינה את גרסתו מהחקירה במשטרה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בשבוע שעבר העיד דוד שרן, מנהל לשכתו לשעבר של נתניהו שנאשם בעצמו בשוחד בפרשת הצוללות. שרן, שנחשב למקורבו של נתניהו שאף תמך בו בפריימריז בליכוד לרשימת המפלגה לכנסת ה-21 ב-2019, העיד במסגרת תיק 4000 ותיק 1000, שבו מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים. מנהל הלשכה לשעבר נסע לחופשה, וכשיחזור צפויה להימשך חקירתו הנגדית.
לאורך עדותו, הרבה שרן לתקוף את החוקרים, לשנות דברים מעדותו המקורית במשטרה, ואף לטעון כי החוקרים והפרקליטות הטעו אותו. בעקבות זאת, הפרקליטות ביקשה להכריז עליו כעל עד עוין בשבוע שעבר. הוא אמנם לא הוכרז עד עוין בינתיים, אך באופן חריג הוגשו עדויותיו במשטרה כראיה בתיק, כך שהשופטים יוכלו להתרשם מעדותו על הדוכן ולראות אם יש פער מעדותו במשטרה.
10 צפייה בגלריה
 ד"ר יפעת בן-חי שגב ומימון שמילה
 ד"ר יפעת בן-חי שגב ומימון שמילה
גם עליה ביקשו להכריז כעדה עוינת. יו"ר מועצת הכבלים והלויין לשעבר יפעת בן חי-שגב
(צילום: גיל יוחנן)
זו אינה הפעם הראשונה שהפרקליטות דרשה להכריז על עדים בתיק 4000 כעוינים. בצעד דומה רק לאחרונה הוגשה בקשה שכזו נגד יו"ר מועצת הכבלים והלויין לשעבר, ד"ר יפעת בן חי-שגב וכן במהלך עדותו של עד המדינה שלמה פילבר.
לפי האישום בתיק 4000, בהתאם להנחיות נתניהו, ראש המטה שלו במשרד התקשורת איתן צפריר, פעל יחד עם שרן לקדם את קבלת המלצת מועצת הכבלים והלווין בעסקת בזק-יס. על פי תנאי הרישיון שהוענק לחברת יס, המלצת המועצה לנתניהו בתפקידו כשר התקשורת הייתה שלב הכרחי לפני קבלת החלטתו בנוגע לאישור העסקה.
10 צפייה בגלריה
"הבנתי שהם מכירים, היו שמועות בחוץ". נתניהו ואלוביץ'
"הבנתי שהם מכירים, היו שמועות בחוץ". נתניהו ואלוביץ'
"הבנתי שהם מכירים, היו שמועות בחוץ". נתניהו ואלוביץ'
(צילום: מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי)
במועד שאינו ידוע במדויק למאשימה, בסמוך לחודש מרץ 2015, במסגרת יחסי ה"תן וקח" שהתקיימו בין הנאשם נתניהו והנאשמים שאול ואיריס אלוביץ', פנה נתניהו לשרן, ציין בפניו כי לבזק יש בעיה וכי נושא הקשור אליה מתעכב במשרד התקשורת (בעדותו אתמול אמר: "דבר אחד זכור לי: שהייתה לי פגישה עם צפריר ושראש הממשלה אמר ש'יש בעיה עם בזק'. לאורך תקופה לא שמעתי את ראש הממשלה אומר אם פתרנו את הבעיה או אם בכלל הבעיה קיימת"). לפי האישום, נתניהו ביקש משרן לבדוק כיצד ניתן לטפל בכך. שרן, שידע על העיכוב באישור העסקה גם מגורמים בבזק, שפנו אליו בהנחיית בני הזוג אלוביץ', פנה יחד עם צפריר ליו"ר המועצה, ובירר עימה כיצד ניתן לקדם את קבלת המלצת המועצה.
לאחר שהובן שלצורך קידום המלצת המועצה נדרש מכתב פנייה מטעם נתניהו למועצה, פעלו צפריר ושרן לניסוח מכתב כאמור, ונתניהו חתם עליו ב-24 במרץ 2015. כתוצאה מהעברת מכתבו, הודיעה לו יו"ר המועצה במכתבה ב-16 לאפריל באותה שנה כי הנחתה את הגורמים המקצועיים במועצה לטפל בהקדם בבקשה.