66 נשים וילדים ישראלים, לצד 20 אזרחים זרים, שוחררו מאז 7 באוקטובר מהשבי ברצועת עזה - רובם, מלבד חמישה, במסגרת הסכם ההפוגה בין ישראל לחמאס בימים האחרונים. רבים מהם כבר שוחררו מבתי החולים אחרי שהגיעו במצב גופני טוב, אך בישראל ידעו ונערכו לכך שהצלקות מתקופת השבי ומהמתקפה הרצחנית לא יגלידו במהירות.
2 צפייה בגלריה
חנה קציר
חנה קציר
"תחבקו ותכילו את המצב החדש". חנה קציר
הערב (יום שלישי), בצל התמונות המרגשות מהימים האחרונים, חשפה נכדתה של חנה קציר - שקד שי - את ההתמודדות שנסתרת מעיני הציבור. קציר, בת 76 מניר עוז, גילתה רק כששבה שבנה אלעד (47) נמצא בשבי, ובעלה רמי נרצח (79). במהלך השבי פרסם הג'יהאד האיסלאמי סרטון של קציר, כחלק מהטרור הפסיכולוגי שמפעילים ארגוני הטרור. בהמשך גם טען שהיא נהרגה. כמו במקרה של קציר, משפחות רבות נקרעו והופרדו בגלל ארגוני הטרור בעזה, כשילדים שבו מהשבי ללא אבותיהם - ולעיתים גם ללא אמם. חטופים רבים גילו עם שובם על קרובים שנרצחו בזוועות.
"סבתא שלי זאת חנה קציר, והיא חזרה", כתבה שקד. "יחד עם חזרתה חזרנו גם לנשום, אבל רק מריאה אחת. הריאה השנייה עדיין לא בתפקוד, כי אלעד (בנה של חנה, מ"צ) עדיין בשואה. כולנו שמחים מאוד בחזרתה ובחזרת כל גיבור וגיבורה, אבל חשוב לזכור ולהזכיר כמה דברים חשובים. שאלות כמו: איך היא ומה שלומה, קצת פחות רלוונטיות או מתאימות".
שקד הסבירה: איך היא? היא אחרי שואה. מה הייתם שואלים ניצול שואה? איך היה? מה שלומך? היה נורא ואיום ומזעזע וטראומתי, תודה ששאלתם. ושלומה בהתאם".
2 צפייה בגלריה
כרמית פלטי קציר (הבת של חנה ואחותו של אלעד) ושקד שי (האחיינית של אלעד)
כרמית פלטי קציר (הבת של חנה ואחותו של אלעד) ושקד שי (האחיינית של אלעד)
שקד שי (מימין) וכרמית פלטי (הבת של חנה, אחות של אלעד) לפני שובה של חנה
(צילום: אביגיל עוזי)
"חשוב וצריך להיאחז בחיים וכך גם אנחנו עושים", אמרה. "ועדיין, מדובר במצב קשה ומורכב; הבעל שנרצח, הבן האהוב שעדיין שם, החברים והחברות הטובות מהקיבוץ שחלקם כבר אינם, לאבד את כל רכושה בעולם, את הבית ואת החיים שהיו לה רגע לפני שהעולם שהכירה נעלם. זהו מצב אבסורד, שברון לב אמיתי, מצב שאנחנו חווים ומעכלים כבר חודש וחצי ולהם הוא נגלה בבת אחת, רגע אחרי שהשואה נגמרה. לא מדובר רק בסבתא שלי, זו המציאות של כל אדם שחזר מהתופת. מציאות שהשתנתה מהקצה אל הקצה".
"אז אנחנו מבקשים רק כמה דברים קטנים", הוסיפה שקד. "תתנו להם את הפרטיות לשקם את עצמם, הם לא בחרו להיות מוכרים, זה מצב שנכפה עליהם. תחבקו ותכילו את המצב החדש, את עשרות שורדי השואה החדשים שחיים כאן בינינו. והיא, היא מבקשת רק דבר אחד, תחזירו אותם, את הדבר היחיד שעוד יכול לחזור, את אלעדי ואת כולם".
בימים האחרונים, בצל הניסיונות של ארגוני הטרור ברצועת עזה לטשטש את אכזריותם, הולכות ומתרבות העדויות על תנאי השבי המחפירים שבהם מוחזקים הישראלים. בין היתר, ידוע כי את איתן יהלומי (12) הכריחו לצפות בסרטוני זוועות, וכי אמילי הנד (9) מדברת בלחישות. ידוע גם כי נשים מבוגרות ששבו מהשבי ירדו כ-15 ק"ג. דודם של נעם אור (16) ואחותו עלמה (13), שאמם נרצחה ואביהם עדיין חטוף, סיפר כי קרו בשבי דברים "שהפכו את החוויה לקשה, קשה מאוד".