סלמן רושדי, שנדקר בסוף השבוע בניו יורק, נותק ממכונת ההנשמה שאליה חובר בעקבות תקיפתו הקשה – וחזר לדבר. כך הודיע הלילה (בין שבת לראשון) אנדרו וויל, סוכנו של רושדי, הסופר הנודע שחי במשך 30 שנה תחת איומי רצח מצד מוסלמים קיצונים בגלל ספרו "פסוקי השטן". עמיתו של רושדי, הסופר עטיש טייסיר, כתב בטוויטר כי הוא חזר גם "להתלוצץ".
11 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
סלמן רושדי. "חיי חזרו להיות שגרתיים מאוד", הצהיר רק לפני שבועיים
(צילום: gettyimages)
11 צפייה בגלריה
ארה"ב האדי מטר בית משפט האיש שתקף דקר את סלמן רושדי
ארה"ב האדי מטר בית משפט האיש שתקף דקר את סלמן רושדי
התוקף האדי מטר, בדיון אמש בבית משפט בניו ג'רזי. הגיע לכנס בניו יורק באוטובוס
(צילום: AP)
רושדי, נזכיר, נדקר ביום שישי האחרון לפחות עשר פעמים על ידי האדי מטר, צעיר אמריקני ממוצא לבנוני, שהסתער עליו על הבמה במכון שטקווה במערבה של מדינת ניו יורק, שם רושדי אמור היה לנאום בכינוס שבמרכזו עמדה סוגיית חופש הביטוי האומנותי. מטר, כך לפי עדי ראייה, היה לבוש שחורים ורעול פנים, ודקר את רושדי שוב ושוב במשך כ-20 שניות, בין היתר בצוואר ובבטן, עד שאנשים שניצבו בסמוך השתלטו עליו.
רושדי הובהל לבית החולים, וביום שישי נמסר כי עבר ניתוח וחובר אחר כך למכונת ההנשמה – שממנה נותק כעת. הוא נפצע בין היתר באחת מעיניו, וסוכנו הזהיר כי ייתכן מאוד שיאבד אותה. רושדי ספג גם פגיעה קשה בכבד, ועצבים באחת מידיו נקרעו. ד"ר מרטין הייסקל, שנמנה עם המטפלים ברושדי, תיאר את פציעותיו כ"חמורות, אבל כאלה שאפשר להתאושש מהן".

שיעורי הכושר לפני ניסיון הרצח: "היה שקט ועצוב"

התוקף, מטר בן ה-24, הובא אמש לבית משפט בניו ג'רזי והואשם שם בניסיון רצח מדרגה שנייה ובתקיפה באמצעות כלי נשק. עורך דינו מסר בשמו כי הוא מכחיש את האישומים נגדו. התובע המחוזי ג'ייסון שמידט אמר בדיון כי מדובר היה במתקפה מכוונת ומתוכננת, וציין בין היתר כי מטר רכש מראש כרטיס עבור השתתפות בכינוס והגיע אליו באוטובוס.
11 צפייה בגלריה
שניות אחר אירוע התקיפה של סלמן רושדי
שניות אחר אירוע התקיפה של סלמן רושדי
הטיפול בסופר על הבמה בניו יורק. במהלך השנים התלונן שהאבטחה כבדה מדי
(AP)
11 צפייה בגלריה
פנוי סלמן רושדי במסוק
פנוי סלמן רושדי במסוק
פינוי רושדי במסוק. חשש שיאבד את עינו
(צילום: רויטרס)
לבקשתו של שמידט, בית המשפט קבע כי מטר לא יוכל להשתחרר בערבות. התובע הזכיר בבקשה לכך את הפתווה – פסק הלכה מוסלמי – שהוציאה איראן ובו קראה לרצוח את רושדי. "גם אם בית המשפט הזה יקבע את הערבות על סכום של מיליון דולר, ישנו סיכון שהסכום הזה יושג", אמר שמידט. "המשאבים שלו לא מעניינים אותי. אנחנו מבינים שהאג'נדה שיצאה לפועל אתמול נתמכת על ידי קבוצות וארגונים גדולים הרבה מעבר לגבולות השיפוט של מחוז שטקווה", הוסיף.
בתקשורת האמריקנית ממשיכים לעסוק בהרחבה בחייו של מטר ובסימנים שהעידו על תמיכתו בגורמי איסלאם קיצוני: כלי תקשורת אמריקניים שבחנו את עמודיו ברשתות החברתיות דיווחו כי הוא הביע בהם הזדהות עם סוגיות הקשורות למוסלמים שיעים וכן תמיכה במשמרות המהפכה של איראן. מטר עצמו נולד אמנם בארה"ב, אבל הוריו היגרו לשם מהעיירה יארון שבדרום לבנון. ראש העיירה, עלי טחפה, נשאל אתמול אם מטר או הוריו השתייכו לחיזבאללה או נודעו כתומכי הארגון, והשיב שהוא אינו יודע. גורם בארגון הטרור השיעי, שפטרוניתו היא איראן, הדגיש גם הוא בשיחה עם סוכנות הידיעות רויטרס כי לחיזבאללה אין שום מידע על התקיפה מעבר לזה שפורסם בארה"ב.
גורם במערכת אכיפת החוק אמר ל"ניו יורק טיימס" כי מטר החזיק ברשותו שתי תעודות מזויפות, ואחת מהן, רישיון נהיגה, נחשפה כבר אתמול: הרישיון נושא אמנם את תמונתו של מטר, אבל השם המופיע בו אינו שלו, אלא "חסן מורנייה". בהתחשב במוצאו הלבנוני של מטר ובכך שהביע תמיכה במשטר האיראני ובמאבקים של המוסלמים השיעים, במערב חושדים כי הוא בחר בשם זה כהוקרה למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ולבכיר הארגון עימאד מורנייה שחוסל בסוריה ב-2008 בפעולה שיוחסה ל-CIA האמריקני.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב האדי מטר האיש ש דקר את סלמן רושדי רישיון נהיגה מזויף תחת השם חסן מורנייה
ארה"ב האדי מטר האיש ש דקר את סלמן רושדי רישיון נהיגה מזויף תחת השם חסן מורנייה
"חסן מורנייה" ברישיון המזויף של התוקף מטר. תומך של משמרות המהפכה
11 צפייה בגלריה
לבנון תמונת מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בעיירה יארון שממנה הגיעו לארה"ב הוריו של האדי מטר שניסה לרצוח את סלמן רושדי
לבנון תמונת מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בעיירה יארון שממנה הגיעו לארה"ב הוריו של האדי מטר שניסה לרצוח את סלמן רושדי
תמונת חסן נסראללה אתמול בעיירה יארון, שממנה הגיעו הוריו של מטר
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
לבנון העיירה יארון שממנה הגיעו לארה"ב הוריו של האדי מטר שניסה לרצוח את סלמן רושדי
לבנון העיירה יארון שממנה הגיעו לארה"ב הוריו של האדי מטר שניסה לרצוח את סלמן רושדי
תצפית על יארון. בכפר לא יודעים אם ההורים הם תומכי הארגון
(צילום: AP)
מטר הוא יליד קליפורניה, ולפני שנים אחדות עבר לגור בניו ג'רזי. שלשום בלילה פשטו הרשויות על ביתו בעיר פיירביו. הלילה נחשף כי חודשים אחדים לפני התקיפה החל מטר לפקוד מכון כושר ואגרוף סמוך ליישוב מגוריו. מנהלי המכון סיפרו לסוכנות הידיעות AP כי מטר רכש שם מנוי ב-11 באפריל והשתתף ב-27 מפגשים עבור מתחילים. לפני ימים אחדים הוא הודיע באי-מייל על הפסקת חברותו, "כיוון שלא יחזור בקרוב". בעל המקום, דזמונד בויל, סיפר כי מטר לא הפגין תכונות אלימות כלשהן ותיאר אותו כאדם מנומס ושקט, אך לדבריו הוא נראה "עצוב מאוד". הוא הוסיף כי מטר דחה ניסיונות מצדו ומצד אחרים במכון ליצור עמו קשר ולשוחח עמו. "היה לו כל הזמן מבט כשהוא נכנס פנימה – זה היה נראה כאילו מדובר ביום הנוראי ביותר בחייו".

האבטחה הייתה מספקת? "שוטר הציל את חיי רושדי"

בינתיים גוברת בארה"ב הביקורת על מה שנראה כאבטחה לקויה במכון שטקווה בניו יורק, במיוחד באירוע שבו משתתף סופר מאוים כמו רושדי: בבמה לא היו לפי עדי ראייה מאבטחים כלשהם, ומאות משתתפי הכנס לא נדרשו לעבור בדיקות ביטחוניות בכניסה אליו. אחד מהם, עורך דין מקומי בשם פול סוסקו, אמר ל"גרדיאן" הבריטי כי במקום בדיקות ביטחוניות מארגני הכנס דאגו לערוך סינון בכניסה לאולם על מנת למנוע מהמשתתפים להכניס לשם מזון ושתייה. "אולי סינון לכלי נשק היה מועיל יותר", עקץ. עדת ראייה אחרת, קת'לין ג'ונס, סיפרה כי כמה מהנוכחים שם הבחינו במטר כשהוא עוטה שחורים ומסכה שחורה, וכי היא ואחרים חשבו תחילה שמדובר בתעלול כלשהו, כחלק ממה שתיארה כ"מחלוקת הרבה סביב המחבר". לדבריה בתוך שניות אחדות הם הבינו שלא כך הדבר.
בעלי מכון שטקווה, מרכז חינוכי ואקדמי שמציג עצמו כמקום לדיאלוג בין אומנים ואנשי רוח ודת, דחו את הביקורת בנוגע לאבטחה שם. הם מסרו כי הם "גאים" בנוהלי האבטחה שלהם, והדגישו בין היתר כי שני שוטרים הוצבו במקום בעקבות השתתפותו של רושדי בכנס. לפי הדיווחים שני השוטרים הגיעו לבמה שבה הותקף רושדי בתוך דקה אחת, ומושלת ניו יורק קת'י הוקול טענה בסוף השבוע כי היה זה אחד השוטרים שהציל את חייו של רושדי ושל מנחה האירוע, שנפצע בפניו וכבר שוחרר מבית החולים.
11 צפייה בגלריה
ארה"ב מכון Chautauqua שבו נערך הכנס שבו ניסה האדי מטר לרצוח את סלמן רושדי
ארה"ב מכון Chautauqua שבו נערך הכנס שבו ניסה האדי מטר לרצוח את סלמן רושדי
מכון שטקווה בניו יורק. "סיננו מים ומזון, אבל לא כלי נשק"
(צילום: רויטרס)
11 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
רושדי. איראן הציעה פרס של יותר מ-3 מיליון דולר על ראשו
(צילום: AFP)
רושדי בן ה-75, נזכיר, הוא סופר יליד הודו שהיגר לבריטניה ופרץ לתודעה ב-1981, אז זכה בפרס בוקר על ספרו "ילדי חצות". ב-1988 פרסם את הספר "פסוקי השטן", ומוסלמים בעולם טענו כי ספרו הוא בבחינת חילול כבוד אללה, בין השאר בשל האופן שבו הוצג בו הנביא מוחמד. המנהיג העליון של איראן באותה העת, אייתוללה רוחאללה חומייני, פרסם פסק הלכה (פתווה) הקורא לרצוח את רושדי, והרפובליקה האיסלאמית אף הציעה על ראשו פרס של יותר מ-3 מיליון דולר. את עשר השנים הבאות העביר רושדי במסתור, תוך שהוא זוכה לאבטחה מסביב לשעון מממשלת בריטניה. מאז 1999 החל בהדרגה להופיע יותר ויותר בציבור.

הריאיון שלפני התקיפה: "איראן שלחה את הפתווה למסגדים בפקס"

בשנים האחרונות התלונן רושדי לא אחת כי האבטחה סביבו באירועים שאליהם הוא מגיע כבדה מדי, ובאירוע ביום שישי לא היו לו מאבטחים משלו. כעדות לביטחון הגובר שחש בשנים האחרונות הזכירו בתקשורת העולמית ריאיון שערך לפני כשבועיים לשבועון הגרמני "שטרן", ובו אמר כי חייו כבר שבו לשגרה. באותו ריאיון הוסיף רושדי שאם היה מפרסם את "פסוקי השטן" בעידן האינטרנט, הוא היה נתון לסכנה גדולה בהרבה. "פתווה היא דבר חמור. למזלי לא היה אז אינטרנט. האיראנים שלחו את הפתווה למסגדים בפקס. זה היה לפני המון המון זמן. היום החיים שלי שוב נורמליים מאוד", אמר רושדי באותו ריאיון.
הוא נשאל ממה הוא חושש כעת, והשיב שאף שבעבר סבר ש"קיצוניות דתית" היא הסכנה המרכזית שעומדת בפני העולם, כיום הוא סבור שמדובר בתופעה אותה כינה "קריפטו-פשיזם" המאיימת על הדמוקרטיה: "הסכנה הכי גדולה שעומדת בפנינו כרגע היא אובדן הדמוקרטיה שלנו. מאז פסיקת ההפלות של העליון אני מודאג בצורה משמעותית שארה"ב לא תצליח לעבור את זה. הבעיות בלתי פתירות, והמדינה עלולה להתפרק. הסכנה הכי גדולה שעומדת בפנינו היא סוג של קריפטו-פשיזם שאנחנו רואים באמריקה ובמקומות אחרים".
11 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
האמין שכיום הסכנה לדמוקרטיה גדולה יותר מאשר האיסלאם הקיצוני. רושדי
(צילום: AP)
רושדי הוסיף: "אנחנו חיים בזמנים מפחידים. זה נכון, אף שאני תמיד אומר לאנשים: 'אל תפחדו'. אבל הדבר הרע הוא שאיומים ברצח הפכו להיות שגרתיים יותר. לא רק פוליטיקאים מקבלים אותם, אלא אפילו מורים אמריקנים שהחליטו להוריד ספרים מסוימים מהסילבוס. תראו כמה רובים יש היום באמריקה. הנוכחות של כל כלי הנשק האלה לכשעצמה מפחידה. הרבה אנשים חיים היום עם אותם איומים שאני ספגתי בעבר. מכונות הפקס שבהן השתמשו נגדי הן כמו אופניים לעומת מחשבי הפרארי של האינטרנט".
ניסיון הרצח עורר גל תגובות ברחבי העולם, של אנשי תרבות ורוח וגם של פוליטיקאים. הלילה הצטרף לגינויים גם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שמסר כי הוא ורעייתו ג'יל "המומים ועצובים" בעקבות המתקפה. "סלמן רושדי — עם התובנה האנושית שלו, עם חוש הסיפור שאין לו אח ורע, עם הסירוב שלו לפחד או לשתוק — ניצב לצד עקרונות חיוניים ואוניברסליים", מסר ביידן. "אמת. אומץ. נחישות. היכולת לשתף רעיונות ללא פחד. אלו הן אבני הבניין של כל חברה חופשית ופתוחה". בהודעתו ללא הזכיר ביידן את איראן, שהמשטר בה אמנם לא התייחס לדקירתו של רושדי אך התקשורת הממלכתית בה היללה את ניסיון הרצח. לאיראן כן התייחס הבוקר בגינוי שלו אחד המועמדים לראשות ממשלת בריטניה, רישי סונאק, שאמר כי ניסיון הרצח של רושדי הוא בבחינת "קריאת השכמה" למערב להתמודד עם האיומים הנשקפים מהרפובליקה האיסלאמית וממשמרות המהפכה שלה.