5 צפייה בגלריה
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
המבנה שהופצץ בארביל, עיראק
(צילום: רויטרס)
תוכנית מתגבשת לאספקת גז מחבל כורדיסטן בעיראק לטורקיה ואירופה - בסיוע ישראל - היא שהובילה לתקיפה האיראנית בבירה הכורדית ארביל באמצעות טילים בליסטיים החודש. כך אמרו גורמים רשמיים בעיראק ובטורקיה לסוכנות הידיעות רויטרס.
התקיפה ב-13 במרץ הפתיעה גורמים רשמיים במזרח התיכון נוכח התעוזה שלה. באופן נדיר, משמרות המהפכה של איראן נטלו אחריות על הפעולה. משמרות המהפכה מסרו כי התקיפה פגעה ב"מרכזים אסטרטגיים" ישראליים בארביל, והייתה פעולת תגמול על תקיפה אווירית ישראלית בסוריה שבה נהרגו שני אנשי משמרות המהפכה.

בחירת המטרה, עם זאת, בלבלה גורמים רשמיים ופרשנים רבים. רוב 12 הטילים פגעו בווילה של איש עסקים כורדי הפעיל בתחום האנרגיה במחוז הכורדי.
גורמים עיראקים וטורקים ששוחחו עם רויטרס בעילום שם השבוע אמרו כי הם סבורים שהתקיפה נועדה להיות מסר רב-כיווני לבעלות הברית של ארה"ב באזור - אך הגורם המרכזי לה היה תוכנית להזרים גז כורדי לטורקיה ואירופה, במעורבות ישראל.
"לאחרונה היו שתי פגישות בין גורמים רשמיים בתחום האנרגיה מישראל וארה"ב לבין מומחים בווילה, לדון בהולכת הגז הכורדי לטורקיה דרך צינור חדש", אמר גורם ביטחוני בעיראק.
5 צפייה בגלריה
בניין שאיראן תקפה בארביל שבעיראק, שלטענתה הוא שייך למודיעין הישראלי
בניין שאיראן תקפה בארביל שבעיראק, שלטענתה הוא שייך למודיעין הישראלי
צילום אווירי של המתחם שהופצץ
משרד החוץ של איראן ומשמרות המהפכה לא מסרו תגובה על הדיווח. אך גורם ביטחוני בכיר באיראן אמר כי לרויטרס כי ההתקפה הייתה "מסר רב-כיווני לאנשים רבים וקבוצות רבות. זה תלוי בהם איך הם יפרשו אותו. מה שלא יהיה שמתכננים (בישראל) ממגזר האנרגיה ועד לחקלאות לא יתגשם".
שני גורמים טורקים רשמיים אישרו שלאחרונה התקיימו שיחות במעורבות גורמים רשמיים מארה"ב וישראל, על אספקת גז טבעי מעיראק לטורקיה ואירופה, אך לא ציינו היכן נערכו השיחות.
הגורם הביטחוני העיראקי וגורם אמריקני רשמי לשעבר שמעורה בתכוניות אמרו כי איש העסקים שהווילה שלו נפגעה מהטילים האיראניים הוא בז כרים ברזנג'י, שפעל לפתח את צינור ייצוא הגז.
5 צפייה בגלריה
תיעוד ממתקפת הטילים בעיראק
תיעוד ממתקפת הטילים בעיראק
מתוך תיעוד מתקפת הטילים
הפרטים הללו חושפים כי ההקשר של התקיפה האיראנית בארביל הוא האינטרסים בתחום האנרגיה של השחקנים באזור - ולא של התקיפה הישראלית הבודדת נגד משמרות המהפכה, כפי שדווח.
ממשרד החוץ בירושלים נמסר כי הם לא מכירים את הנושא. איש העסקים הכורדי ברזנג'י לא מסר תגובה.
לשכת הנשיא הכורדי נצ'ירוואן בארזאני הכחיש כי בווילה של ברזנג'י נערכו פגישות עם גורמים אמריקנים וישראלים על הקמת צינור הגז. הכורדים הכחישו שיש נוכחות ישראלית צבאית או רשמית כלשהי בשטחם.

עיתוי רגיש מבחינת איראן

הגורמים העיראקים, הטורקים והמערביים אמרו כי המהלך מגיע בתזמון רגיש מבחינה מדינית לאיראן ובאזור: תוכנית ייצוא הגז עשויה לאיים על מקומה של איראן כספקית גז גדולה לעיראק וטורקיה, בזמן שכלכלתה עדיין מסוחררת מהעיצומים הבינלאומיים.
המאמצים להחיות את הסכם הגרעין בין איראן למערב מגמגמים בשבועות האחרונים, מה שמטיל ספק בסיכויים להסרת העיצומים מעל טהרן, כולל מגזר האנרגיה שלה.
5 צפייה בגלריה
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
נשיא המדינה יצחק הרצוג עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן
התחממות ביחסים. נשיא טורקיה ארדואן עם הנשיא הרצוג
(צילום: AFP)
הוא גם בא בזמן שישראל, שאיראן רואה בה האויב הגדול ביותר שלה באזור, וטורקיה מחזקות את קשריהן ושואפות להרחיב את שיתוף הפעולה בתחום האנרגיה, בעוד העיצומים נגד רוסיה בגין פלישתה לאוקראינה מאיימים לגרום למחסור חמור באירופה.
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר בחודש שעבר שטורקיה וישראל יכולות לעבוד יחדיו כדי להזרים גז טבעי ישראלי לאירופה. ארדואן גם נפגש עם הנשיא הכורדי בארזאני ואמר לו שאנקרה רוצה לחותם על הסכם אספקת גז טבעי עם עיראק.
הגורמים העיראקים והטורקים לא מסרו פרטים ספציפיים על התוכנית להזרים גז מכורדיסטן שבעיראק לטורקיה, לומר עד כמה היא מתקדמת, ו מה חלקה של ישראל במיזם. "תזמון התקיפה בארביל הוא מעניין מאוד. נראה שהיא כוונה יותר לייצור האנרגיה מצפון עיראק ולשיתוף פעולה אפשרי שיכלול את ישראל", אמר אחד הגורמים הטורקים. "כמה שיחות התנהלו לגבי ייצוא גז מצפון עיראק ואנחנו יודעים שעיראק, ארצות הברית וישראל היו מעורבות בתהליך. טורקיה תומכת בכך גם כן", הוא הוסיף.
5 צפייה בגלריה
נשיא כורדיסטן נצ'ירוואן בארזאני
נשיא כורדיסטן נצ'ירוואן בארזאני
נשיא כורדיסטן נצ'ירוואן בארזאני. הכחיש את הדיווחים
(צילום: AFP)
הגורם הביטחוני העיראקי אמר כי שתי הפגישות האחרונות שבהן נידון הנושא, עם מומחי אנרגיה אמריקנים וישראלים, נערכו בווילה של ברזנג'י. איש לא נפגע באופן חמור בתקיפה, אך הווילה ספגה נזק של ממש.
גורם ממשלתי רשמי בעיראק ודיפלומט מערבי בעיראק אמרו כי איש העסקים ברזנג'י נוהג לארח בביתו גורמים רשמיים זרים ואנשי עסקים, בהם ישראלים. הגורם הביטחוני העיראקי והגורם האמריקני לשעבר אמרו כי חברת KAR של ברזנג'י פועלת להאיץ את את מיזם צינור ייצוא הגז. האמריקני ציין כי הצינור החדש יתחבר בסופו של דבר לצינור שהקמתו כבר הושלמה בצד הטורקי של הגבול. חברת KAR לא הגיבה.
חברת KAR בנתה ומנהלת את צינור הגז המקומי בכורדיסטן. היא גם הבעלים של שליש מייצוא הנפט של כורדיסטן, תחת הסכם חכירה. היתר נמצאה בבעלות החברה הרוסית רוסנפט.