הטלוויזיה הממלכתית של איראן טענה הבוקר (ראשון) כי 12 הטילים שנורו בלילה לעבר ארביל, בירת החבל הכורדי שבצפון עיראק, נועדו לפגוע ב"בסיסים ישראליים סודיים". במקביל, ערוץ אל-מיאדין הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, העריך הבוקר שירי הטילים הוא תגובה להריגתם של שני קצינים איראנים בתקיפה ישראלית בסוריה בשבוע שעבר - ובהמשך חזר בו.
5 צפייה בגלריה
תיעוד ממתקפת הטילים בעיראק
תיעוד ממתקפת הטילים בעיראק
ארביל, הלילה
גורם במשרד ההגנה האמריקני אישר כי הטילים שוגרו מאיראן, אך לפי שעה לא ברור היכן הם נחתו. "מדובר בתוקפנות שמהווה הפרה של הריבונות העיראקית", אמר אותו גורם לסוכנויות הידיעות רויטרס ו-AP, והוסיף כי ממשלת עיראק והרשויות בחבל כורדיסטן פתחו בחקירת האירוע. ממחלקת המדינה האמריקנית נמסר כי "מדובר במתקפה שערורייתית", שלא היו נפגעים ולא נגרם נזק למתקנים אמריקניים בעיר.
בדיווחים שנפוצו בעיראק הלילה נטען כי הטילים נורו לעבר הקונסוליה האמריקנית בארביל. משרדי ערוץ החדשות "כורדיסטן 24" נפגעו וניזוקו במתקפה. "אנו מגנים את מתקפת הטרור הזו שבוצעה נגד כמה מגזרים בארביל, ואנו קוראים לתושבים להישאר רגועים", אמר ראש ממשלת כורדיסטן, מסרור ברזני.
5 צפייה בגלריה
בסיס א-תנף בסוריה. בפעם הקודמת הוא זה שהותקף על ידי איראן
בסיס א-תנף בסוריה. בפעם הקודמת הוא זה שהותקף על ידי איראן
בסיס א-תנף בסוריה. בפעם הקודמת הוא זה שהותקף על ידי איראן
(צילום: AP)
הדיווח על כך שירי הטילים הוא תגובה להריגתם של שני הקצינים האיראנים פורסם בלילה בערוץ "אל-חדת'" הסעודי. ערוץ אל-מיאדין המזוהה עם חיזבאללה, שהעריך גם הוא כי מדובר בתגובה להריגתם של הקצינים, ציטט לאחר מכן מקור עלום שם שטען כי מדובר בתגובה לפעולות קודמות של ישראל מארביל, וכי התגובה על הריגת הקצינים תגיע בזמנה, כלשונו.
בישראל מעריכים למרות זאת שאכן מדובר בפעולת נקם איראנית על התקיפה בשבוע שעבר בסוריה, שיוחסה לצה"ל והסתיימה במותם של שני קצינים איראנים. זו הפעם השנייה בתקופה האחרונה שבה משמרות המהפכה תוקפים יעד אמריקני בתגובה לפעולה ישראלית, אחרי שבנובמבר האחרון תקפה איראן את בסיס א-תנף האמריקני שבמשולש הגבולות סוריה-עיראק-ירדן בתגובה לפעולה ישראלית בסוריה.
למרות ההערכות בישראל, הכוננות הגבוהה בזירה הצפונית צפויה להימשך גם בימים הקרובים מחשש לפעולה איראנית נגד יעד ישראלי בצפון.
5 צפייה בגלריה
ערוץ כורדי נפגע במתקפת טילים בארביל, עיראק
ערוץ כורדי נפגע במתקפת טילים בארביל, עיראק
נזק באולפני החדשות של ערוץ כורדי בארביל
5 צפייה בגלריה
תיעוד ממתקפת הטילים בעיראק
תיעוד ממתקפת הטילים בעיראק
רגע הפגיעה, כפי שתועד במצלמות האבטחה באולפני הערוץ
כלי תקשורת איראניים ופרו-איראניים ציינו כי שעת פגיעת הטילים הייתה 01:20 שעון בגדד - השעה שבה חוסל קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, בבירת עיראק לפני כשנתיים. לפי הדיווחים, אזעקות נשמעו גם בבירה בגדד, באזור שבו ממוקמת שגרירות ארצות הברית, וסוכנות הידיעות "יו ניוז" שמזוהה עם איראן דיווחה כי "ננקטו צעדי מוכנות ספיגה בשגרירות האמריקנית בבגדד". תחילה נאמר בדיווחים כי היו שיבושים בתנועת המטוסים בשדה התעופה בארביל, אך בהמשך דווח כי הוא פועל כרגיל.
ראש ממשלת עיראק מוסטפא אל-כאזמי אמר כי "התוקפנות על העיר ארביל היא תוקפנות כלפי כל העם העיראקי. אנחנו עוקבים אחר המצב ביחד עם ראש ממשלת מחוז כורדיסטאן וכוחות הביטחון יחקרו את המתקפה הזאת, אנחנו נעמוד מול כל התקפה וכל תגיעה בביטחון שלנו ובשלום אזרחינו".
באיראן דיווחו הבוקר במקביל כי מנהלת הביטחון במערב איראן עצרה חוליית ריגול שפעלה עבור ישראל. בדיווחים באיראן נכתב כי "הרשת פעלה לגיוס פורעים במטרה לשלוח אותם לבצע פעולות חבלה בתוך איראן".
בסוף ינואר נורו שש רקטות לעבר נמל התעופה הבינלאומי של בגדד, שבו קיימים אזורים שמשמשים את צבא ארה"ב. לא היו נפגעים. זו הייתה המתקפה האחרונה מצד גורמים פרו-איראנים בעיראק כלפי מתקנים אמריקניים. המתקפה האחרונה בארביל אירעה בספטמבר האחרון, כשמל"טים חמושים תקפו את נמל התעופה בעיר. הפעם האחרונה שבה טילים בליסטיים נורו לעבר מטרות אמריקניות בעיראק הייתה בינואר 2020, לאחר חיסולו של קאסם סולימאני. לא היו הרוגים במתקפה, אך רבים סבלו מפגיעות ראש.
שני פעילים במשמרות המהפכה של איראן, מורתזא סעיד נג'אד ואחסאן כרבלאא בור, נהרגו בתקיפה האחרונה שיוחסה לישראל באזור דמשק בלילה שבין ראשון לשני בשבוע שעבר - התקיפה האווירית הראשונה שיוחסה לישראל מאז שפרצה המלחמה באוקראינה. הסורים דיווחו אז כי "האויב הישראלי ביצע בסביבות השעה 5:00 תקיפה מהאוויר מכיוון דרום ביירות, שפגעה בכמה יעדים באזור העיר דמשק. מערכות ההגנה האווירית שלנו הופעלו נגד הטילים ויירטו את רובם".
בעקבות מותם של השניים, בכוחות האיראניים איימו כי "שלא יהיה ספק שישראל תשלם את המחיר על הפשע הזה". כלי התקשורת באיראן, בהם גם סוכנות הידיעות תסנים שמקורבת למשמרות המהפכה, לא פירטו על תפקידיהם של השניים, אך בחלק הדיווחים נכתב כי מדובר בקצינים.