למרות ירי הרקטות במהלך החג שלא נענה בתגובה צבאית, והמעורבות של חמאס בהבערת השטח בירושלים, ראש אמ"ן לשעבר עמוס ידלין סבור כי המדיניות הישראלית "ממש לא" קרסה ומעניק לה "ציון גבוה", כלשונו. "היעד של מדינת ישראל הוא לא להגיע לעוד סיבוב בעזה", הוא מסביר בריאיון לאולפן ynet הבוקר (ראשון).
"יש הרבה מאוד זירות שהתנקזו כולן לשלושה חגים - לרמדאן, פסח ופסחא. זירת עזה, זירת ירושלים, זירת יהודה ושומרון, זירת פנים-ישראל, זירת סוריה, זירת לבנון וצריך לנהל את זה באופן קר רוח, מושכל, לאור היעדים. אם חמאס יגרור אותנו לעוד סיבוב בעזה אנחנו נדע לעשות את זה, וחמאס יוכה קשה. ברגע הזה, זה לא בעדיפות שלנו", אומר האלוף (במיל') ידלין.
3 צפייה בגלריה
תקיפה תקיפות צה"ל ב עזה חיל האוויר מטוסים לאחר ירי רקטות טילים אזעקות דרום עוטף עזה שדרות כיפת ברזל יירוטים
תקיפה תקיפות צה"ל ב עזה חיל האוויר מטוסים לאחר ירי רקטות טילים אזעקות דרום עוטף עזה שדרות כיפת ברזל יירוטים
יירוטים מעל שמי עזה, בשבוע שעבר
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
עמוס ידלין
עמוס ידלין
"קודם כל שלא יהיה טרור בישראל". ראש אמ"ן לשעבר האלוף (במיל') עמוס ידלין
(צילום: יריב כץ)
רה"מ בנט ושר הביטחון גנץ התגאו כל-כך במדיניות שעל כל בלון יש ירי תגובה, ועכשיו אנחנו אחרי אירועי ירי מעזה שלא הייתה עליהם תגובה צבאית. אז המשוואה הזאת לא התנפצה? "בשבוע שעבר היו רקטות שפגעו לצערנו בשדרות, והתגובה הייתה מאוד קשה. שני אתרי ייצור משמעותיים שחמאס ניסה לשקם אחרי שומר חומות וגם לדייק בהם את הרקטות שלו נפגעו קשות. יכול להיות שאין כזה אתר נוסף לפגוע בו, ויכול להיות שצריך להסביר לחמאס שהוא לא יוכל לשחק את המשחק - לקבל שיקום של עזה, לקבל כספים מקטאר, לקבל עובדים מישראל ולהמשיך להסית בהר הבית ולירות על העוטף".
אולי הגיע הזמן לחזור לפגיעה בראשי הטרור? לא חיסלנו מחבלים הרבה מאוד זמן, הם מסתובבים חופשי נותנים הוראה לירות ואוכלים ארוחת בוקר. "זה יביא אחרי זה לסבל. אז בוא נחכה לעיתוי שהר הבית ורמדאן יהיו מאחורינו ואולי יהיה לנו אלמנט הפתעה ונוכל לפגוע באותם מחבלים שברגע שיש רגיעה לא פוגעים בהם, וברגע שיש עימות מלא הם מתחבאים מתחת לבית החולים שיפא. בוא ניתן קרדיט למי שמנהל את זה שלא ינהל את זה לפי הכותרות, אלא על פי מודיעין ואסטרטגיה מאוד מדודה שתפקידה לדאוג לדבר הבא. קודם כל שלא יהיה טרור בישראל"
ידלין מוסיף: "היו לנו 14 הרוגים לפני חודש, וניהלנו מערכה לעצור את הטרור. מערכה גם התקפית וגם הגנתית. אבל הנושא ההתקפי נעצר לרגע ברמדאן. ההגנה עדיין מאוד חזקה ואני לא רוצה לפתוח פה לשטן, טרור יכול לקרות כל רגע. בנושא הטרור ברגע זה - הצלחה. זה שלא נשפך דם בירושלים ולא היה דלק על מדורת ההסתה של חמאס ושל טורקיה ושל אל ג'זירה זה גם הישג. כי הרעיון הוא לעבור את הרמדאן ללא הסלמה בירושלים, שהיא עושה לנו בעיה לא רק עם עזה אלא עם כל העולם הערבי והמוסלמי, ושם יש לנו היום ידידים מאוד חשובים. אנחנו רוצים להמשיך בתהליך, לקדם את הסכמי אברהם גם לסעודיה. צריך להסתכל על האסטרטגיה כולה ולא להתרגש".
3 צפייה בגלריה
חוסיין אלמאסי
חוסיין אלמאסי
הגנרל האיראני חוסיין אל מאסי שניצל מניסיון התנקשות. "אין טביעת אצבע ישראלית"
הייתה ביום חמישי פגיעה בבית בשדרות, כלומר יכול היה לקרות פה משהו חמור יותר. "אז הייתה תגובה מאוד משמעותית ומאוד חשובה על אתר ייצור של החמאס. בוא נשאיר לאלוף פיקוד דרום ולרמטכ"ל לעבוד תחת הנחייה אסטרטגית שאומרת שבאופן כללי אנחנו לא חוזרים למצב שהיה בממשלה הקודמת של שדות נשרפים, בלונים, ירי, ואחרי זה תוקפים בתים ריקים או דיונות. המדיניות הזו נמשכת, רק צריך את העימות בעזה שנגיע אליו לעשות אותו בעיתוי שמתאים לנו ולעשות אותו בהפתעה לא אחרי שמודיעים עליו בתקשורת או בהודעות ממשלתיות".
אז אתה לא שותף לביקורת, אתה נותן ציון גבוהה לדרג הבטחוני הצבאי על ההתנהלות מול עזה? "האירוע לא נגמר. בשלב זה הציון גבוה, אני מקווה שזה ייגמר בלי הרוגים לשני הצדדים, נשים את הרמדאן מאחורינו ונדע לטפל בסינוואר. סינוואר הוא מספר ארבע בעדיפות אצלנו. יש הסכם גרעין, את האיראנים בסוריה, את חיזבאללה, וצריך לבזבז את המיירטים של כיפת ברזל על הדברים שעפים עלינו מעזה זה רק כשאנחנו מרגישים שזה הזמן, לא דקה לפני זה. אנחנו צריכים אותם למקום אחר. אנחנו מדינה חזקה, נבחר לעצמנו את העיתוי ואז נעשה את המבצע הרבה יותר בהצלחה".
ראש אמ"ן לשעבר התייחס גם לניסיון ההתנקשות בגנרל משמרות המהפכה חוסיין אל-מאסי ואמר כי הוא לא מזהה טביעת אצבע ישראלית במעשה. "איראן היא מדינה רבת עדות ועמים, ויש מאבק קשה של הבלוצ'ים ושל האיראנים הסוניים נגד אותו משטר שיעי רדיקלי קיצוני, ומדי פעם קורים באיראן גם ניסיונות של גורמים שמתנגדים למשטר לפגוע במשמרות המהפכה. האיש איננו איש חשוב בפעילות כנגד ישראל, זה לא אנשים שעוסקים בגרעין, ולכן לא הייתי מייחס את זה לאותה מערכה שמתקיימת בים, באוויר, בסייבר, בעידוד טרור מצד איראן, בהתנקשויות מאוד ממוקדות על פי עיתונות זרה מצד ישראל. זה נראה לי קצת בצד, אבל אולי אני טועה".